تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

نقش مدیران عامل در افزایش زیان انباشته بیمه ایران

زیان انباشته بیمه ایران تنها به این شرکت آسیب وارد نکرده است بلکه تاثیر قابل تاملی بر زیان انباشته صنعت بیمه داشته است لذا سایه‌ی آن بر عملکرد روسای کل بیمه مرکزی نیز دیده می‌شود.

نقش مدیران عامل در افزایش زیان انباشته بیمه ایران

رویداد۲۴زیان انباشته بیمه ایران در سال‌های اخیر روند صعودی داشته است خصوصا در دوران مدیریتی محسن پورکیانی، اما در تمام این سال‌ها مدیران وقت بیمه ایران اذعان داشته اند که این روند را متوقف کرده اند و تنها صورت‌های مالی تجدید ارائه شده است که واقعیت عملکردی این مدیران را آشکار می‌کند.

اما زیان انباشته بیمه ایران تنها به این شرکت آسیب وارد نکرده است بلکه تاثیر قابل تاملی بر زیان انباشته صنعت بیمه داشته است لذا سایه‌ی آن بر عملکرد روسای کل بیمه مرکزی نیز دیده می‌شود.

سال ۱۳۹۲ محمود امراللهی مدیرعامل وقت بیمه ایران اعلام کرد زیان انباشته بیمه ایران را علنی کرد، موضوعی که تا پیش از این خبری از آن نبود و کارشناسان بخشی از آن را به دلیل ترمیم وضعیت ذخایر این شرکت عنوان کردند.

در مصاحبه‌ای که در رسانه‌ها از امراللهی منتشر شده بود آمده است که او اذعان کرده شرکت بیمه ایران در سال ۹۳ زیان انباشته ۱۵۰۰میلیارد تومانی را به سود ۲۵میلیارد تومانی تبدیل کرده است. اما آیا زیان بیمه ایران به سود تبدیل شد؟

سالنامه آماری بیمه مرکزی در همه این سال‌ها واقعیت عملکردی مدیران عامل بیمه ایران را افشا کرده است. به عبارت دیگر در حالی که امراللهی از سود بیمه ایران سخن به میان آورده است آمار‌های رسمی منتشر شده از سوی بیمه مرکزی زیان تجدید ارائه شده این شرکت را ۳ هزار ۲۷۱ میلیارد و ۱۷۴ میلیون ریال عنوان می‌کند.

اما این روند در زمان محسن پورکیانی به گواه آمار‌های بیمه مرکزی و صورت‌های مالی بیمه ایران روند افزایشی قابل تاملی داشته است.

او در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که عمده‌ترین دلیل رشد زیان انباشته، مربوط به تغییر آگاهانه و اصلاح شیوه ذخیره گیری خسارات معوق، به ویژه دررشته ثالث است. یعنی در ۱۰ سال منتهی به ۱۳۹۲ ذخایر کافی گرفته نشده و بعد از تغییر فرمول ذخیره گیری در سال ۱۳۹۲ از سوی بیمه مرکزی حدود ۶ هزار میلیارد تومان ذخایری که گرفته نشده بود باید گرفته می‌شد که الحمدلله در این سال‌ها موفق شدیم کلیه ذخایر مورد نیاز را بگیریم.

پورکیانی گفته بود: ذخایر بیمه ایران در سال ۱۳۹۶ رشدی ۳۳۲ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۰ را نشان می‌دهد. علاوه بر اینکه، خسارات معوق با رشد بیشتری در حد ۸۱۴ درصد مواجه بوده که بیش از کل صنعت بیمه است و بیانگر این موضوع است که شرکت بیمه ایران تمام تلاش خود را برای شفاف­سازی به عمل آورده است. هم ذخایر بیشتری گرفته و هم ذخایر خسارت معوق بسیار بیشتری گرفته. به عبارت تمثیل، این شرکت بیماری ناشناخته‌ای داشت که با دستگاه‌های قدیمی (فرمول قدیم ذخیره گیری) قابل شناسایی نبود، ولی با دستگاه‌های جدید (فرمول‌های جدید ذخیره گیری) شناسایی شد. یعنی بیماری (ذخایر کم در مقایسه با تعهدات) از قبل وجود داشت و تبعات بیماری را می‌دیدیم، ولی معیاری برای شناخت بیماری نداشتیم. یعنی این زیان مربوط به سنوات گذشته بیمه ایران بوده که هم اکنون فقط شناسایی شده است و لزوما ارتباطی با عملکرد مدیران از سال ۹۲ تا ۹۵ ندارد و نیاز زحمات آن‌ها را زیر سوال برد. اما از سال ۹۵ به بعد با برنامه‌ای که اجرا شد این زیان انباشته کنترل شده و عملا افزایش جدی نداشته است. در سال ۱۴۰۱ هم که زیان با سود ناشی از سرمایه گذاری‌های شرکت کاملا از بین خواهد رفت و استراتژی ما در عدم زیاندهی سالانه و از بین بردن زیان انباشته در سال ۱۴۰۱ به خوبی پیش می‌رود.


بیشتر بخوانید: جزییات شکایت از کارگزاری بورس بیمه ایران / خرید و فروش سهام ویژه مدیران اقتصادی +اسناد


اما تجربیات سال‌های گذشته نشان داده است که قضاوت در مورد عملکرد مدیران بیمه ایران را باید به سال‌های آتی سپرد همان طور که در سال ۱۳۹۲ نحوه ذخیره گیری سرنوشت مالی این شرکت را متاثر کرد ممکن است در دوره آتی مثلا تسعیر نرخ ارز وضعیت صورت‌های مالی را تغییر دهد.

اما با وجود تلاش برای کاهش این زیان و پر شدن سالانه کسری ذخایر زیان انباشته شرکت روند افزایشی داشته است در حالی که مدیران همواره از رشد این شرکت سخن به میان آورده اند.

عملکرد مدیران این شرکت از سال ۹۳ را به زبان آماری در ادامه روایت می‌کنیم.

نقش مدیران عامل در افزایش زیان انباشته بیمه ایران

لازم به توضیح است که به استناد صورت‌های مالی ۱۳۹۸ و آمار تجدید ارائه شده بیمه ایران در سال ۱۳۹۷ زیان انباشته ۷۵.۷۱۶.۹۱۹ میلیون ریال گزارش شده است.
 
منبع: راز پول
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان