تاریخ انتشار: ۲۲:۰۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

رایج‌ترین مشکلات گوشی‌های سامسونگ و آموزش رفع آن‌ها

صرف‌نظر از محبوبیت گوشی‌های سامسونگ، این گوشی‌های هوشمند گاهی با مشکلاتی همراه هستند که در این مقاله قصد داریم با آن‌ها آشنا شویم.

رایج‌ترین مشکلات گوشی‌های سامسونگ

رویداد۲۴ همه می‌دانیم که گوشی‌های سامسونگ از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین گوشی‌های موجود در بازار هستند. این شرکت با تولید گوشی‌های باکیفیت در تمام بازه‌های قیمتی همواره در تلاش است تا نیازها و خواسته‌های کاربران را فراهم کند؛ بااین‌حال، همانطور که قبلاً هم درمورد مشکلات و ضعف‌های گوشی‌های شیائومی صحبت کرده بودیم، از این نکته نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که هیچ گوشی هوشمندی کامل نیست و گوشی‌های سامسونگ هم ممکن است طی زمان با مشکلات خفیف و آزاردهنده‌ای روبرو شوند.

خوشبختانه در بسیاری از موارد با انجام برخی نکات کاربردی می‌توانید مشکل موجود را مرتفع کنید؛ اما برخی دیگر نیازمند تغییری اساسی در نرم‌افزار یا سخت‌افزار گوشی‌های سامسونگ هستند. در این مقاله قصد داریم به رایج‌ترین مشکلات گوشی‌های سامسونگ بپردزایم و راهکارهای مناسبی برای رفع آن‌ها ارائه دهیم.

مشکلات One UI

درحالی‌که بسیاری از ما موافق هستیم که One UI یکی از بهترین رابط‌های کاربری موجود در گوشی‌های اندروید است، اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که برخی از بخش‌های آن ضعیف طراحی شده‌اند یا کامل نیستند.

به‌عنوان‌مثال، هیچ گزینه‌ای برای تغییر شکل نمادهای برنامه وجود ندارد. البته در یکی از نسخه‌های قدیمی‌تر One UI این امکان فراهم بود؛ اما سامسونگ در نسخه‌های جدیدتر این رابط کاربری به دلایل نامشخص آن را حذف کرد؛ بنابراین اگر نمادهای برنامه‌ها تکراری و خسته‌کننده شده‌اند، هیچ راهی برای تغییر شکل آن‌ها ندارید؛ مگر اینکه به برنامه‌هایی مانند Good Lock روی بیاورید و از آن برای سفارشی‌سازی صفحه اصلی، صفحه قفل، طرح‌بندی برنامه‌های اخیر، تغییر نماد برنامه‌ها، پنل تنظیمات سریع و موارد دیگر استفاده کنید. این برنامه را می‌توانید به‌صورت رایگان از گلکسی استور دانلود کنید.

مشکل حسگر اثرانگشت در گوشی‌های سامسونگ

یکی از مواردی که بسیاری از کاربران سامسونگ از آن اعلام نارضایتی کرده‌اند، این است که زمان زیادی طول می‌کشد تا گوشی اثرانگشت را ثبت کند. اگر از گوشی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ استفاده می‌کنید ممکن است با این مسئله مواجه شده باشید. این مشکل که گاهی ممکن است به دلیل زبری نوک انگشت یا نصب گلس باشد، کمی ناخوشایند است؛ اما با انجام یک سری اقدامات می‌توانید آن را تاحدی رفع کنید.

ازسوی‌دیگر، حتی وقتی اثرانگشت را ثبت می‌کنید، ممکن است هنگام بازکردن گوشی با مشکل مواجه شوید. تصور کنید وقتی عجله دارید و سریعا باید قفل گوشی را باز کنید، چندین ثانیه بخواهید با این حسگر سر و کله بزنید و درنهایت تصمیم بگیرید از بازکردن گوشی با حسگر صرف‌نظر کنید و به واردکردن پسورد روی بیاورید.

بااین‌حال، اگر شما هم با این مشکل مواجه‌اید و به دنبال چاره‌ای برای رفع آن هستید، تنها کافی است به تنظیمات گوشی بروید و در بخش نمایشگر (Display) گزینه‌ی Touch sensitivity را فعال کنید. این گزینه حساسیت لمس گوشی را افزایش می‌دهد و پس از فعال‌کردن آن خواهید دید که مشکل کندی Fingerprint تاحدی مرتفع شده است و راحت‌تر می‌توانید از آن استفاده کنید.

برنامه‌های Bloatware

گوشی‌های اندرویدی مملو از برنامه‌های از پیش نصب‌شده‌ای هستند که افزون‌بر اشغال فضای ذخیره‌سازی می‌توانند به کندی عملکرد دستگاه نیز منجر شوند. البته برخی از آن‌ها واقعا کاربردی هستند و جایگزین خوبی برای اپلیکیشن‌های گوگل محسوب می‌شوند. تعداد Bloatwareها در گوشی‌های سامسونگ کمی بیشتر از حد معمول است و اگر بخواهید فضای ذخیره‌سازی بیشتری در اختیار داشته باشید باید آن‌ها را به‌صورت دستی حذف کنید که متاسفانه آنقدرها هم آسان نیست.

لیست برنامه‌های پیش‌فرض سامسونگ

اگر به دنبال راهی برای حذف این برنامه‌ها هستید، تنها گزینه‌ی پیش‌رویتان روت‌کردن گوشی است. روت‌کردن مزایا و معایب بسیاری دارد و بهتر است پیش از انجام این کار حتما مقاله‌ی آموزش روت کردن تمام گوشی های سامسونگ را مطالعه کنید.

کیفیت نامرغوب برخی از گوشی‌های سامسونگ

به‌نظر می‌رسد سامسونگ در ساخت برخی از گوشی‌ها، به‌خصوص مدل‌های سری M آنطور که باید حساسیت به‌خرج نمی‌دهد و آن‌ها را با کیفیتی نامرغوب راهی بازار می‌کند؛ به‌عنوان مثال، اگر تجربه‌ی کار با گلکسی M52 را داشته باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که پنل پشت آن از همان ابتدا کمی لق می‌زند و کاملاً متوجه فاصله بین پنل پشتی و بخش سخت‌افزار خواهید شد.

سازگار نبودن Samsung Pass با مرورگر کروم

Samsung Pass یکی از نرم‌افزارهای کاربردی سامسونگ است که می‌توانید از آن برای ورود سریع به وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها بدون نیاز به واردکردن پسورد و تنها با حسگر اثرانگشت استفاده کنید. این برنامه با استفاده از سیستم امنیتی Samsung Knox محافظت می‌شود که یکی از ایمن‌ترین پلتفرم‌های امنیتی اندروید است و سامسونگ پس را از سرویس‌های احراز هویت شخص ثالث مانند LastPass ایمن‌تر می‌کند.

بااین‌حال، Samsung Pass تنها فقط در مرورگر پیش فرض تلفن‌همراه این شرکت در دسترس است و اگر از کروم یا هر مرورگر دیگری به‌عنوان پیش‌فرض استفاده کنید، نمی‌توانید از مزایای آن و امنیت Knox بهره‌مند شوید؛ ازاین‌رو، توصیه می‌کنیم به‌جای استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت رمز عبور، مرورگر سامسونگ را به‌عنوان پیش‌فرض استفاده کنید تا از این طریق امنیت رمزهای عبورتان را تأمین کنید.

راه‌اندازی مجدد تصادفی

گوشی‌های سری گلکسی A و گلکسی M سامسونگ با مشکلات غریبه نیستند. در سال ۲۰۲۱ گزارشی از مشکلات کاربران گوشی‌های سامسونگ در هند منتشر شد که نشان می‌داد بسیاری از گوشی‌های سری گلکسی A و سری M از مشکلاتی از جمله راه‌اندازی مجدد تصادفی رنج می‌برند. این مشکل ظاهرا به چیپست اگزینوس استفاده‌شده در این گوشی ها مرتبط بود. گلکسی M31، گلکسی A50، گلکسی M30s، گلکسی M31s، گلکسی A51 و گلکسی A50s گوشی‌هایی هستند که به‌طور خاص تحت‌تاثیر این معضل قرار گرفته بودند.

تخلیه‌ی زودهنگام باتری

تخلیه‌ی غیرعادی باتری گوشی سامسونگ لزوماً به معنی خراب‌شدن باتری نیست. این امر می‌تواند دلایل ساده‌ای داشته باشد که با کنترل آن‌ها می‌توانید طول عمر باتری را افزایش دهید. البته حتما می‌دانید که این موارد تنها مختص به گوشی‌های سامسونگ نیستند و با انجام آن‌ها می‌توانید در مصرف باتری تمام گوشی‌های هوشمند اندرویدی صرفه‌جویی کنید.

یکی از مواردی که کمتر به آن توجه می‌شود، روشن بودن همیشگی فیلترشکن است. این روزها بسیاری از ما برای اینکه مجبور نباشیم این نرم‌افزار را چندبار در روز فعال و غیرفعال کنیم، همواره آن را روشن نگه می‌داریم. وی‌پی‌ان بخش زیادی از شارژ باتری را مصرف می‌کند و موجب می‌شود روزی دو یا چندبار گوشی را شارژ کنید؛ بنابراین، همواره سعی کنید فقط در مواقع نیاز آن را فعال کنید.

تنظیمات باتری گوشی سامسونگ

گزینه‌های اتصال از جمله وای‌فای، بلوتوث، GPS و از همه مهم‌تر Hotspot نیز نقش زیادی در تمام‌شدن شارژ باتری دارند؛ بنابراین،‌ پیشنهاد می‌کنیم فقط در مواقع لازم این قابلیت‌ها را فعال کنید. بااین‌حال، اگر ناچار به استفاده‌ی همیشگی از آن‌ها هستید و درعین‌حال از تمام‌شدن زودهنگام شارژ باتری رنج می‌برید، باید بدانید که این موضوع امری اجتناب‌ناپذیر است و تنها با غیرفعال‌کردن قابلیت‌هایی از این دست می‌توانید به افزایش شارژ باتری کمک کنید. افزون‌براین، بهتر است روشنایی صفحه را تا حد امکان کم کنید و قابلیت Always On Display را هم خاموش کنید. در مطلب ترفندهایی برای افزایش شارژدهی گوشی‌های اندرویدی می‌توانید به نکات بیشتری دست پیدا کنید.

آسیب‌پذیری آنتن‌های ارتباطی و اتصالات هنگام ضربه

مشکل رایجی که برخی از کاربران مدل‌های سری M و A با آن مواجه هستند، آسیب‌پذیر بودن ‌آنتن‌های ارتباطی است. پرش آنتن معمولا به‌دلایلی از جمله درصد پایین باتری، مسدودشدن سیگنال‌های تلفن همراه یا موارد دیگر رخ می‌دهد؛ اما نکته‌ی مهمی که درمورد برخی از دستگاه‌های سامسونگ صدق می‌کند، پرش آنتن هنگام برخورد گوشی با یک جسم یا واردشدن ضربه به آن است. همچنین به دلیل کیفت‌ساخت پایین ممکن است کابل‌های اتصال سخت‌افزار به سادگی جدا شوند و مشکلات متعددی را به‌همراه داشته باشند.

فریز شدن صفحه‌نمایش در گوشی‌های سامسونگ

یکی از مشکلاتی که بیشتر در گوشی‌های قدیمی‌تر سامسونگ رخ می‌دهد، هنگ کردن یا متوقف شدن صفحه‌نمایش است که می‌تواند به دلیل تلنبار شدن داده‌های زیاد در حافظه‌ی پنهان یا کش گوشی باشد.

اگر احیانا با چنین مشکلی برخورد کردید و هنگام استفاده از گوشی متوجه شدید که صفحه‌نمایش کار نمی‌کند، با دکمه‌ی پاور گوشی را قفل کنید و آن را دوباره باز کنید. اگر مشکل خیلی جدی نباشد با این کار صفحه‌نمایش به حالت عادی برمی‌گردد.

فریزشدن صفحه‌نمایش در گوشی سامسونگ

اما اگر درحالی‌که صفحه نمایش گیر کرده است، دکمه‌ی پاور نیز پاسخ نمی‌دهد، سعی کنید گوشی را مجددا راه‌اندازی کنید. گفتنی است که اگر برای رفع این مشکل هربار ناچار هستید گوشی را ری‌استارت کنید، بهتر است یک‌بار گوشی را ریست کنید؛‌ زیرا با این کار بسیاری از مشکلات گوشی رفع می‌شوند.

مشکل اتصال به وای‌فای در گوشی سامسونگ

مشکل اتصال به وای‌فای در گوشی‌های سامسونگ آنقدرها هم نگران‌کننده نیست و دلیل آن می‌تواند اختلال در سیگنال‌ها یا وجود مشکل در شبکه‌ی وای‌فای باشد و لزوما به گوشی مربوط نمی‌شود؛‌ بااین‌حال راه‌اندازی مجدد گوشی می‌تواند راه‌حل مناسبی برای رفع مشکل اتصال به وای فای باشد و اگر کارساز نبود می‌توانید گوشی را به مدت چندثانیه روی حالت هواپیما قرار دهید و دوباره برای اتصال به وای‌فای تلاش کنید.

مشکل دانلود برنامه‌ها از Google Play

افراد بسیاری از دانلودنشدن برنامه‌ها از Google Play شکایت دارند و به‌نظر می‌رسد بسیاری از آن‌ها کاربران سامسونگ هستند؛ درهرحال، جای نگرانی نیست و فقط باید تغییرات کوچکی در تنظیمات فروشگاه Google Play خود ایجاد کنید. برای حل این مشکل، ابتدا حافظه‌ی پنهان گوگل پلی را پاک کنید و پس از راه‌اندازی مجدد گوشی، مجدداً برای دانلود برنامه‌ها تلاش کنید. اگر درست نشد، راه‌حل‌های دیگر مانند پاک‌کردن تاریخچه را هم امتحان کنید. ناگفته نماند که گوگل‌پلی درحال حاضر فیلتر است و بدون استفاده از فیلترشکن نمی‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

تنظیمات دکمه‌ی پاور

در اکثر گوشی‌های اندرویدی با نگه‌داشتن دکمه‌ی پاور برای چندثانیه، منوی خاموش‌کردن فعال می‌شود و می‌توانید یکی از گزینه‌های خاموش‌کردن یا راه‌اندازی مجدد را انتخاب کنید. درحالی‌که سامسونگ دکمه‌ی پاور را به بیکسبی اختصاص داده است و اگر آن را نگه دارید با تنظیمات این دستیار صوتی روبرو می‌شوید.

البته این مورد به تنظیمات پیش‌فرض گوشی‌های سامسونگ برمی‌گردد و نمی‌توان آن را یک مشکل به شمار آورد؛‌ بااین‌حال، برخی از کاربران شاید نمی‌دانند که تنظیمات دکمه‌ی پاور قابل تغییر است و از آنجاکه افراد زیادی از Bixby استفاده نمی‌کنند، شاید منوی خاموش‌کردن کاربرد بیشتری برایشان داشته باشد. برای تغییر تنظیمات این دکمه در بخش جستجوی تنظیمات، کلمه‌ی Side Key را سرچ کنید و حالت آن را به Power off Menu تغییر دهید.

گرم شدن بیش‌ازحد باتری

پدیده‌ی گرمای بیش‌ازحد گوشی‌های هوشمند مستقیماً به باتری گوشی مربوط می‌شود و نمی‌توان گفت که فقط مختص به گوشی‌های سامسونگ است؛ چراکه برخی از گوشی‌های اندرویدی دیگر از جمله شیائومی نیز از این مشکل در امان نیستند؛‌ بااین‌حال، چند راه‌حل برای رفع مشکل داغ شدن در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد که با انجام آن‌ها تاحدی می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

نماد داغ شدن باتری روی صفحه‌نمایش گوشی

سعی کنید همیشه دمای گوشی را بین ۲۰ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد حفظ کنید؛ زیرا علاوه‌بر گرما، سرمای زیاد هم می‌تواند برای باتری مضر باشد. نکته‌ی دیگر این است که گوشی را تا حد امکان در معرض نور خورشید یا دیگر منابع گرما قرار ندهید. افزون‌براین، بهتر است داده‌های تلفن‌همراه را مواقعی که به آن نیاز ندارید خاموش کنید.

گاهی‌اوقات، داغ‌شدن گوشی به دلیل قدیمی‌شدن باتری است؛‌ ازطرفی، برخی از گوشی‌های هوشمند از همان ابتدا این مشکل را به همراه دارند. در چنین مواقعی اگر با هیچ‌یک از راه‌حل‌ها موفق نشدید این مورد را مرتفع کنید، روت‌شدن گوشی شاید بتواند به شما کمک کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
پیشخوان