تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

جف بزوس کیست؟

جف بزوس یکی از چهره‌های ملیاردر هزاره جدید و موسس شرکت آمازون است که در تمام دنیا به صورت شبکه‌ای گسترش یافته و سود کلانی را نصیب بزوس کرده است. در این مقاله به بیوگرافی جف بزوس می‌پردازیم.

جف بزوس کیست؟

رویداد۲۴ یاسر مختاری: جف بزوس (Jeff Bezos) کارآفرین، مخترع و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است. وی مؤسس شرکت آمازون (Amazon) بوده و در حال حاضر به عنوان یکی از ثروتمند‌ترین افراد جهان شناخته می‌شود.

جف بزوس در ۲۴ ژانویه ۱۹۶۴ در نیو مکزیکو به دنیا آمد. پدر وی تد بزوس استاد دانشگاه مدیر بانک «بنکرزتراست» فعالیت می‌کرد.این بانک یکی از بزرگترین بانک‌های سرمایه‌گذاری آمریکا بود که در سال 99 توسط شرکت دویچه بانک خریداری شد. پدر جف بسوز بعدها به عنوان مدیر بانک نشنال بانک آمریکا فعالیت کرد.

مادر جف بزوس، جکی گروسو یا جکلین گیس نیز مدیر مالی بود. بزوس دو برادر و یک خواهر دارد. مایکل و مارک بزوس هر دو ر دو در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند. مایکل بزوس، مدیرعامل شرکت "Bridgewater Associates" است که یکی از بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. مارک بزوس هم در حوزه فناوری فعالیت دارد و یکی از مؤسسان شرکت "HighPost Capital" است.

بیوگرافی جف بزوس

بزوس کودکی را در نیومکزیکو به همراه خانواده‌اش سپری کرد بعدها به دلیل شغل پدرش  به مایرزویل در ایالت فلوریدا نقل مکان کردند. او در این شهر مدرسه رفت و دبیرستان را نیز همانجا تمام کرد.


بیشتر بخوانید: ایلان ماسک کیست؟


بزوس پس از دبیرستان به تشویق پدر و مادرش این ایالت را به مقصد نیو جرسی برای تحصیل در دانشگاه  پرینستون ترک کرد. بزوس در این دانشگاه به تحصیل فیزیک پرداخت. پس از آن وی مدتی نیز در رشته الکترونیک به تحصیل پرداخت.

فعالیت کاری بزوس پس از دانشگاه

به گزارش رویداد۲۴ بعد از اتمام دانشگاه پرینستون، جف بزوس به شرکت فینانسی‌ال کانالیکس پیوست و به عنوان مدیریت سرمایه در آنجا کار کرد. پس  از آن نیز به عنوان یک مدیر در بانک D. E. Shaw & Co  که یک  شرکت مالی و سرمایه گذاری است مشغول به کار شد بزوس در این شرکت به عنوان مدیر بخش فناوری اطلاعات کار می کرد و در توسعه نرم افزارهای مربوط به تجارت الکترونیکی و شبکه های کامپیوتری در این شرکت فعالیت کرد.

جف بزوس کیست؟

تأسیس آمازون

 جف بزوس پس از مدتی فعالیت در بانک D. E. Shaw & Co استعفا داد و  در سال ۱۹۹۴ شرکت آمازون را تأسیس و به سرعت آن را به یکی از بزرگترین شرکت‌های تجارت الکترونیکی جهان تبدیل کرد.

بزوس ابتدا آمازون را  به عنوان یک فروشگاه آنلاین کتاب راه‌اندازی کرد، اما سریعاً به فروشگاهی بزرگ و چندوجهی تبدیل شد که محصولات مختلفی از جمله لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، لباس و مواد غذایی را به مشتریان خود ارائه می‌کرد. طی سال‌ها، آمازون با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و با ارائه خدمات فوق‌العاده به مشتریان، به یکی از بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین دنیا تبدیل شد. به عنوان مثال، امروزه آمازون به طور گسترده ای از خدمات پرداخت آنلاین، ذخیره‌سازی ابری، فیلم و موسیقی، تبلیغات آنلاین و حتی تحویل سفارشات در روز بعدی (برای برخی محصولات) پشتیبانی می‌کند.

ثروت جف بزوس چقدر است؟

ثروت جف بزوس در حال حاضر حدود ۱۸۰ میلیارد دلار است (به تاریخ ژوئن ۲۰۲۳). او به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان شناخته می‌شود و طبق لیست میلیاردرهای مجله فوربز، در رتبه اول قرار دارد. بیشترین بخش از ثروت بزوس از طریق سهام‌های شرکت آمازون به دست آمده است.

تأسیس شرکت فضایی و سفر بزوس به فضا

جف بزوس شرکت فضایی بلو اور (Blue Origin) را در سال ۲۰۰۰ تأسیس کرد. در ابتدا، هدف اصلی این شرکت توسعه فناوری‌های مربوط به سفرهای فضایی بود، اما در سال‌های بعد، شرکت بلو اور به سمت توسعه فناوری‌های مربوط به ایستگاه فضایی، موشک‌های فضایی قابل استفاده مجدد و توسعه فناوری‌های مربوط به موتورهای جت گام برداشت. این شرکت در حال حاضر با ارائه خدمات فضایی به ناسا و دیگر شرکت‌های فضایی، در زمینه تحقیقاتی و آزمایشی نیز فعالیت می‌کند.

جف بزوس کیست؟

جف بزوس در سال ۲۰۱۸ به فضا سفر کرد و بازگشت. این سفر حدود ۱۱ دقیقه طول کشید و در طی آن جف بزوس و سه سرنشین دیگر درون کپسولی به فضا صعود کردند و به زمین بازگشتند. به گفته مقامات شرکت بلواور که بزوس خود مالک آن است، هزینه این سفر حدود ۵۵۰ میلیون دلار بود

خرید روزنامه واشنگتن پست توسط بزوس

جف بزوس روزنامه واشنگتن پست را در سال ۲۰۱۳ با پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار، خرید و مالک این روزنامه شد. بعد از خرید واشنگتن پست، بزوس به عنوان یکی از مالکان و مدیران این روزنامه، در امور مدیریتی و روزانه آن دخیل بوده است.

همسر جف بزوس

جف بزوس و مکنزی اسکات در دانشگاه پرینستون با هم آشنا شدند. آن‌ها در دانشگاه کلاس‌های مشترک زیادی داشتند. مک‌کنزی و جف پس از آشنایی در دانشگاه در سال 1993 با هم ازدواج کردند.

این زوج میلیاردر دوازده سال بعد، یعنی در سال 2005، جدایی خود را اعلام کردند. اما جدایی آن‌ها به خوبی صورت نگرفت و در نهایت در سال 2019 طلاقشان صادر شد. مکنزی اسکات اعلام کرد که دلیل اصلی جدایی آن‌ها، رابطه جف بزوس با لورن سانچز، خبرنگار و مجری تلویزیونی، بوده است.

پس از جدایی، مکنزی اسکات حدود 25درصد از سهام شرکت آمازون را در اختیار داشت. در سال 2019، او 38 میلیارد دلار ارزش سهام خود را محاسبه کرد. این مقدار ثروت اسکات را به عنوان یکی از ثروتمندترین زنان جهان قرار داد. اسکات همچنین اعلام کرد که قصد دارد بیشتر از ثروت خود را به خیریه اهدا کند. به عنوان نمونه، در سال 2020، او 1.7 میلیارد دلار را به 116 خیریه اهدا کرد. وی همچنین یکی از موسسان بنیاد خیریه‌ای به نام «تعهد» فعالیت می‌کند.

طلاق جف بزوس

بزوس پس از جدایی از اسکات در سال 2019 با لورن سانچز مجری تلویزیونی و کارآفرین روابط عاطفی را آغاز کرد. اگرچه بر اساس گفته‌های اسکات و همچنین گزارش برخی از رسانه‌های آمریکایی رابطه بزوس و سانچز به بسیار قبل‌تر از سال‌ 2019 باز می‌گردد. در آغاز دهه دوم هزاره جدید بسیاری از رسانه‌های آمریکایی نیز از آن به عنوان روابط غیر اخلاقی مالک آمازون یاد می‌کردند.

نفرت بزوس از ترامپ 

نیانگذار شرکت آمازون، در گذشته بارها نظراتی درباره دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، ابراز کرده است. بزوس در سال ۲۰۱۶ پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توییتی منتشر کرد و از ترامپ به عنوان «تهدید» برای دموکراسی آمریکا یاد کرد.

نفرت مدیر آمازون به انتقادات علیه او محدود نمی‌شود او بارها در روزنامه واشنگتن پست علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکایی افشاگری کرد. با این حال ترامپ هم بیکار نمی‌نشست و با اشاره به رابطه بزوس و سانچز در زمان زندگی مالک آمازون با اسکات این موضوع را دست‌مایه انتقام از این میلیاردر اهل نیومکزیکو قرار می‌داد. از سوی دیگر ترامپ بارها واشنگتن پست روزنامه‌ای که بزوس مدیر آن است را در کنار نیویورک تایمز دیگر روزنامه مشهور آمریکایی و تلویزیون CNN یا NBC رسانه‌های لابیگر و فیک نیوز یاد می‌کرد.

همچنین، بزوس پس از تحریم توسط دولت ترامپ، با ارائه خدمات ابری به شرکت‌های نفتی و گازی ایران، در برابر سیاست‌های تحریمی دولت آمریکا اعتراض کرده بود.

رابطه بزوس و بایدن

رابطه جف بزوس، بنیانگذار شرکت آمازون، با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در حال حاضر به صورت عمومی مشخص نیست. با این حال، پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰، بزوس و آمازون نقشی مهم در ارائه خدمات به کمپین بایدن داشتند. به عنوان مثال، آمازون به عنوان یکی از شرکت‌هایی بود که با ارائه خدمات ابری و ذخیره‌سازی ابری، به اجرای انتخابات آمریکا کمک کرد.

رابطه بزوس با وارن بافت

جف بزوس و وارن بافت هردو از موفق‌ترین و ثروتمندترین افراد جهان هستند، اما در عین حال رقبای تجاری هم هستند. وارن بافت یکی از بنیانگذاران شرکت برکشایر هاثاوی، یک شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ است که در حال حاضر یکی از بزرگترین سهامداران شرکت آمازون است. در حالی که جف بزوس بنیانگذار و مدیرعامل آمازون است. با این حال، این دو نفر دوستی نزدیکی با هم ندارند و روابطشان به نظر می‌رسد بیشتر محدود به رقابت‌های تجاری بین شرکت‌های آن‌ها است.

 وارن بافت در گذشته در مورد روابطش با جف بزوس عده‌ای از رسانه‌ها را به شدت مشغول کرد. مالک آمازون پس از خرید شرکت Whole Foods Market به این شرکت پیوست، وارن بافت نیز به عنوان سهامدار این شرکت درآمدهایی را کسب کرد.

جف بزوس و ایلان ماسک ملیاردرهای هزاره جدید

تا قبل از سال 2018 بیشتر رسانه‌ها و مردم آمریکا را دو رقیب تجاری یا دو کارآفرین عصر جدید می‌شناختند که هیچ سابقه دوستی و دشمنی با هم ندارند اما در این سال و پس از انتشار کتاب «منجر به غیرممکن» از سوی جف بزوس، ایلان ماسک در تویتر به انتقاد از آمازون و بزرگ جلوه دادن شرکت خود «تسلا» پرداخت.

کتاب‌های بزوس

جف بزوس به عنوان یک کارآفرین مشهرو کتاب‌هایی را تألیف و منتشر کرده است از جمله این کتاب‌ها «مجموعه شکست‌ها: مجموعه‌ای از نامه‌هایی که به دانشجویانم نوشتم، پیشنهادهایی برای موفقیت» در سال 2019 است. این کتاب شامل مجموعه‌ای از نامه‌هایی است که بزوس به دانشجویان دوره‌های قبلی خود در دانشگاه پرینستون نوشته است و در آن به بررسی موفقیت‌ها و شکست‌های خود و روش‌هایی که برای رسیدن به موفقیت به کار گرفته است، پرداخته است.

مشهور ترین کتاب او به نام The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon توسط براد استون در سال 2013 منتشر شد. این کتاب داستان توسعه و رشد شرکت آمازون را از ابتدای آن تا کنون روایت می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جف بزوس ، مشاهیر جهان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
آرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
0
0
آقام بزوس
نظرات شما
پیشخوان