تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۲ آذر ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
وکس:

با گزینه جنگ‌طلب ترامپ برای ریاست پنتاگون آشنا شوید

دونالد ترامپ بازنشسته نیروی دریایی، جیمز ماتیس را برای اداره پنتاگون در نظر گرفته که گفته «شلیک کردن به نیروهای طالبان خیلی سرگرم‌کننده است»، به رهبران عراقی گفته بود «اگر سربه‌سر من بگذارید همه شما را می‌کشم» و دولت اوباما را به دلیل توافق هسته‌ای با ایران به ساده‌لوحی متهم کرده بود.
رویداد۲۴- دونالد ترامپ بازنشسته نیروی دریایی، جیمز ماتیس را برای اداره پنتاگون در نظر گرفته که گفته «شلیک کردن به نیروهای طالبان خیلی سرگرم‌کننده است»، به رهبران عراقی گفته بود «اگر سربه‌سر من بگذارید همه شما را می‌کشم» و دولت اوباما را به دلیل توافق هسته‌ای با ایران به ساده‌لوحی متهم کرده بود.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از وکس، بااین‌حال نگذارید این نقل‌قول‌ها –یا لقب ماتیس یعنی «سگ دیوانه»- شما را گول بزند. ماتیس علیرغم زبان تلخی که دارد، یک متفکر استراتژیک جدی محسوب می‌شود که به دلیل هوش و تمایلش به ارائه ارزیابی‌های صریح از استراتژی کاخ سفید، علیرغم خطری که برای شغلش داشته، در داخل و خارج از پنتاگون بسیار مورد احترام است.

این در حالی است که برخی میلیاردهای محافظه‌کار بهار سال جاری را صرف تلاش برای متقاعد کردن ماتیس جهت راه‌اندازی یک کمپین انتخاباتی علیه مردی کردند که وی قرار است به‌زودی در دولتش خدمت کند. خبر انتصاب وی پنج‌شنبه بعدازظهر منتشر شد و ترامپ ساعاتی بعد در اوهایو آن را تأیید کرد.

ماتیس به‌عنوان شخصیتی شناخته شده در میان مقامات نظامی فعلی و بازنشسته، سال‌های زیادی را صرف هشدار عمومی و خصوصی در مورد تهدید ایران کرده و شاید این مهم‌ترین مسئله برای درک وزیر دفاع آتی آمریکا باشد. دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود علیه ایران و توافق هسته‌ای صحبت کرد اما کمتر گفت که وقتی کار خود را آغاز کند، دقیقاً دست به چه کارهایی خواهد زد.

این بدان معنا است که ماتیس ابزار شکل دادن به سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران خواهد بود. 

وزیر دفاع بعدی آمریکا واقعاً از ایران متنفر است
ماتیس در سال 2004 فرمانده تفنگداران دریایی در استان انبار عراق بود، بعد پست‌های ارشد گوناگونی داشت و در خلال سال‌های 2010 تا 2013 در رأس فرماندهی مرکزی ارتش قرار داشت که بر جنگ‌ها در عراق و افغانستان نظارت می‌کرد.

او در حالی به کار خود پایان داد که عمیقاً معتقد بود توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران باعث می‌شود این کشور نفوذ خود در سراسر خاورمیانه را بیش‌ازپیش افزایش دهد.

ماتیس معتقد است ایران به‌جز برنامه هسته‌ای، چهار تهدید ویژه را متوجه آمریکا و متحدانش می‌کند: توسعه موشک‌ها بالستیک پیشرفته آن‌که توانایی حمله به اسرائیل و اروپا در عرض یک روز را دارد؛ تهدیدهای اعلام شده این کشور در مورد بستن راه‌های آبی بین‌المللی حیاتی مانند تنگه هرمز؛ توانمندی روزافزون این کشور در حوزه حملات سایبری؛ و حمایت آن از نیروهای نظامی مانند حزب‌الله در لبنان و سوریه تا حمایت از حوثی‌هایی که حال یمن را کنترل می‌کنند.

اوایل سال 2013 بود که دولت اوباما ناگهان ماتیس را از پست خود کنار گذاشت. بر اساس منابع موثق نظامی، این اقدام از آنجایی صورت گرفت که مقامات ارشد دولت اوباما از تأکید و اصرار ماتیس بر گسترش تهدید ایران به ورای برنامه هسته‌ای خسته شده بود.

دیدگاه ماتیس در مورد پوتین متفاوت از رئیس‌جمهور جدید است
ماتیس نیز دیدگاه جنگ‌طلبانه‌ای نسبت به روسیه دارد –موضعی که او را در تضاد با رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده آمریکا قرار می‌دهد.

ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود بارها ولادیمیر پوتین، مرد قدرتمند روسیه را تحسین کرد و موضع‌گیری‌هایی داشت که –ازجمله حمایت از مواضع مسکو در پشتیبانی از اسد در سوریه و رد پایبندی نسبت به دفاع از متحدان ناتو در قبال حمله احتمالی روسیه- به‌شدت نزدیک به اهداف استراتژیک رهبر روسیه است. 

ماتیس اما مانند اکثر افسران ارشد پنتاگون ارزیابی کاملاً متفاوتی نسبت به پوتین دارد و او را تهدیدی آشکار برای آمریکا و بسیاری از نزدیک‌ترین متحدان اروپایی این کشور می‌داند.

وی ماه می گذشته طی سخنرانی نسبت به الحاق کریمه به روسیه هشدار داده و تداوم مداخله در شرق اوکراین را تهدیدی جدی و شدید دانست که از سوی دولت اوباما کوچک شمرده شده است. ماتیس معتقد است پوتین سعی داشته ناتو را از هم بپاشد.

ترامپ با انتخاب یک ژنرال بازنشسته برای اداره پنتاگون تاریخ‌ساز شد
ماتیس که سه سال را صرف نظارت بر جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان کرده، دومین ژنرال بازنشسته‌ای است که ترامپ برای کابینه خود انتخاب کرده اما تفاوت‌های بسیاری میان ماتیس و مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آتی آمریکا وجود دارد. ماتیس هرگز صحبت‌هایی نداشته که مانند فلین از رویکرد ضداسلام یا علاقه به تئوری‌های توطئه راست افراطی خبر دهد. ماتیس همچنین در طول مبارزات انتخاباتی هرگز با جمعیت جمهوری‌خواهی که خواهان زندانی شدن هیلاری کلینتون بودند، همراه نشد.

البته هیچ تضمینی نیست که ماتیس 66 ساله این شغل را از آن خود کند. او در سال 2013 از ارتش بازنشسته شد و قوانین جاری مقامات بدون یونیفورم نظامی را از اداره پنتاگون منع می‌کند تا زمانی که این افراد برای هفت سال بدون یونیفورم باشد (خدمت نظامی نکنند). 

در صورت انتخاب، ماتیس باید از کنگره بخواهد که قانون چشم‌پوشی از این قانون را تصویب کنند، که البته این مسئله نیز تنها یک‌بار در تاریخ 65 ساله این قانون رخ داده است. 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
0
0
جنک طلب علیه تروریستهاست
نظرات شما
پیشخوان