تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

روس‌ها و محوریت اصلی مذاکرات سوریه

روس‌ها هر زمان که از محوریت مذاکرات خارج شوند بازی را برهم می‌زنند/ حملات اخیر روسیه نقض آتش‌بس سوریه است/مذاکرات آستانه سه روز پس از تشکیل دولت تازه آمریکا انجام شده بود و نمی‌توانست به نتایج روشنی دست یابد.
رویداد۲۴- روس‌ها هر زمان که از محوریت مذاکرات خارج شوند بازی را برهم می‌زنند/ حملات اخیر روسیه نقض آتش‌بس سوریه است/مذاکرات آستانه سه روز پس از تشکیل دولت تازه آمریکا انجام شده بود و نمی‌توانست به نتایج روشنی دست یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: آن‌ها هر زمان که از محوریت مذاکرات خارج شوند بازی را برهم می‌زنند و حال که احساس کرده‌اند نقششان در مذاکره به صورتی که مد نظرشان است نبوده، مذاکرات را برهم می‌زنند.

سلیمانی درباره انگیزه مخالفان سوری از شرکت در مذاکرات آستانه گفت: مخالفان اسد به علت ممانعت از پر رنگ شدن نقش ایران در مذاکرات شرکت کرده بودند. از طرفی با روسیه نیز به صورت مستقیم مذاکراتی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: مدت‌ها بود که ما نقش عربستان در مذاکرات را پررنگ نمی‌دیدیم و اینکه بعدها برای مذاکرات آستانه دعوت شدند چندان برایشان خوشایند نبود. یکی از دلایل عدم حضور آن‌ها همین بود. سعودی‌ها یک پای قضیه هستند و در صورتی که روسیه قصد داشته باشد به این بحران پایان دهد، طبیعتا باید طرفین این نزاع را به تمام نشست‌ها دعوت کنند.

این دیپلمات سابق با اشاره به لزوم شرکت بازیگران حاضر در سوریه بیان داشت: بعضی کشورها خواه ناخواه در سرنوشت سوریه سهیم هستند و تا زمانی که این گروه‌ها به یک جمع بندی و نظر مشترک دست نیافته باشند، نمی‌توان نسبت به پایان بحران سوریه مطمئن بود. لذا چنین رفتارهایی نه به هدف صلح بلکه با در نظر گرفتن منافع کشورها انجام می‌پذیرد.

سلیمانی درباره انگیزه روس‌ها از حضور در سوریه اظهار داشت: روس‌ها پس از ورود به سوریه تصور می‌کردند می‌توانند با کسب دستاوردهای نظامی به اهداف سیاسی خود نیز دست یابند. به ویژه پس از آزادی حلب و دست برتری که مسکو در این کشور داشت. آن‌ها حالا امیدوارند بتوانند پس از پیروزی‌های نظامی که کسب کرده‌اند مخالفان نرم را از مخالفان تندرو جدا کنند و با آن‌ها همکاری کنند.

وی درباره حملات اخیر روسیه گفت: حملات اخیر این کشور نقض آتش‌بس سوریه است. اینکار باعث بیشتر شدن آوارگان سوری و ممانعت از رسیدن کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل به این کشور خواهد شد. لذا اعتماد بازیگران بین‌المللی نیز نسبت به آنان کاهش خواهد یافت.

این کارشناس درباره پیامدهای حملات روس‌ها تصریح کرد: این اقدامات باعث خواهد شد طرف‌های دیگر در مذاکرت سوریه یا شرکت نکنند یا اگر شرکت کنند نخواهند توانست با دلگرمی و اعتماد نسبت به روسیه در این مذاکرات حضور یابند. این موضوع اصل مذاکرات را زیر سوال می‌برد. چنین اقداماتی در مذاکرات آستانه تاثیرگذار بوده است.

منبع: ایسکانیوز

نظرات شما
پیشخوان