تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
نشریه نیشن:

دولت ترامپ می‌تواند محرک یک جنگ دیگر در خاورمیانه باشد

ترامپ به دولت تهاجمی عربستان جسارت بخشیده؛ دولتی که در حال نابود کردن یمن، اعمال محدودیت بر قطر است – و حتی می‌تواند آغازکننده یک جنگ با ایران باشد.
رویداد۲۴- ترامپ به دولت تهاجمی عربستان جسارت بخشیده؛ دولتی که در حال نابود کردن یمن، اعمال محدودیت بر قطر است – و حتی می‌تواند آغازکننده یک جنگ با ایران باشد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از نشریه نیشن، بیست و سوم ماه می دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از تل‌آویو به رم رفت، یکی از مشاوران وی در میان خبرنگاران دستاوردهای سفر وی به عربستان را به رخ کشید. او گفت: «دونالد ترامپ تمام جهان اسلام را به‌گونه‌ای متحد کرده که طی سال‌های متمادی سابقه نداشته است.» ترامپ از سفر خود برای جانب‌داری شدید از عربستان و دیگر کشورهای عرب سنی در درگیری علیه ایران استفاده کرد.

کمتر از دو هفته بعد، ادعای گزاف ترامپ آشکار شد. در ساعات نخست روز پنجم ژوئن، عربستان و چهار متحد عربش ناگهان تمام روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با قطر را قطع کردند. آن‌ها این کشور را متهم به تأمین مالی تروریسم، حمایت از گروه‌هایی مانند اخوان المسلمین و حماس، و تضعیف تلاش اعراب برای به انزوا کشاندن ایران، کردند. 

عربستان به همراه مصر و امارات با حمایت صریح‌ترامپ بود که این‌طور جسور شدند. سفر ترامپ بجای متحد کردن جهان اسلام یا حتی بخش کوچک‌تری مانند پادشاهی‌های سنی عرب باعث شد ائتلاف‌های منطقه‌ای به بی‌نظمی کشیده شوند. رؤیای عربستان برای تشکیل یک جبهه واحد علیه ایران در خطر است، چراکه حتی برخی از متحدان آن نگران جنگی هستند که ممکن است برای به زانو درآوردن قطر به راه افتد.

ترامپ در سخنرانی 21 می خود در ریاض ایران را به تشدید آتش درگیری‌های فرقه‌ای و تروریسم متهم کرد و از کشورهای مسلمان خواست که تهران را منزوی کنند. او هیچ اشاره‌ای به اقدامات بی‌ثبات کننده عربستان در خاورمیانه به‌خصوص در جنگ در یمن که باعث کشته شدن حدود 10 هزار یمنی شده و شش میلیون و 800 هزار نفر را در آستانه قحطی قرار داده، نکرد. ترامپ  با جانب‌داری پرهیاهوی خود و اشاره به ایران به‌عنوان حامی تروریسم و تشدیدکننده فرقه‌گرایی، جنگ نیابتی میان ایران و عربستان را تشدید می‌کند و درگیری فرقه‌ای در منطقه را بدتر می‌کند.

از زمان روی کار آمدن ترامپ و مشاوران ارشدش، لفاظی های آمریکا به حمایت صریح‌تر از عربستان و انتقاد دائم از ایران تبدیل شده است. این تغییر در طول سفر ترامپ به عربستان تکمیل شد. ترامپ هم مانند میزبان سعودی خود تمام مشکلات خاورمیانه را ناشی از اقدامات ایران دانست. اما عربستان و متحدانش، امارات و کویت خودشان به اشخاص ثروتمند اجازه دادند که شبه‌نظامیان در سوریه و عراق را تأمین مالی کنند و به جنگ‌های داخلی در این کشورها دامن زدند. 

ترامپ علاوه بر حمایت بی‌چون چرا از عربستان، بسته فروش تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار طی 10 سال را با عربستان نهایی کرد. ورود چنین حجم بزرگی از تسلیحات آمریکا به عربستان و حمایت بی‌دریغ ترامپ، سران سعودی را چنان جسور کرده که حال خود را هم‌ردیف با واشنگتن و مقابل ایران می‌بینند.

درگیری میان عربستان و ایران پس از ناآرامی‌های بهار عربی در سال 2011 تشدید شد. آل سعود علاوه بر خشمی که از ایران داشت، از حمایت قطر از انقلاب‌ها در تونس، لیبی و به‌خصوص مصر خشمگین شد. سعودی‌ها زمانی بیشتر عصبانی شدند که انقلاب‌های عربی به بحرین با اکثریت شیعه و رهبری سنی که تنها 16 مایل با استان شیعه‌نشین عربستان فاصله دارد، رسید. آل سعود ایران را متهم کرد که از ناآرامی‌های بحرین در مارس سال 2001 حمایت کرده است.

این در حالی است که آزمایش‌های موشکی ایران طی ماه‌های اخیر نیز مقامات آمریکایی را عصبانی کرده است. در پی یکی از همین آزمایش‌های موشکی بود که ترامپ اعلام کرد «ایران در حال بازی کردن با دم شیر است». 

این‌گونه تهدیدها باعث می‌شد سخنرانی ترامپ در ریاض و تصمیم این دولت برای جانب‌داری صریح از عربستان در جنگ نیابتی ویران‌کننده با ایران، قابل پیش‌بینی تر شود. پادشاهی عربستان که به‌تازگی جسور شده – با جنگ در یمن و اخیراً با کمپین منزوی کردن قطر- نشان داده که می‌تواند دچار اشتباه محاسباتی شود. اگر آمریکا به دنبال محدود کردن بلندپروازی‌های سعودی نباشد، این جنگ نیابتی بدتر هم خواهد شد.

نظرات شما
پیشخوان