تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ از اقدامات شهردار پایتخت برای انتخاب مدیران و معاونان شهرداری؛

پیامد انتصابات ناامید کننده «نجفی» چیست؟

انتصابات خارج از چارچوب قانون و عدم به‌کارگیری جوانان در سیستم مدیریتی شهرداری، توسط محمدعلی نجفی، حواشی زیادی را در روزهای اخیر به وجود آورده و این در حالی است که شهردار تهران، تاکنون هیچ پاسخ روشنی به این عملکرد خود نداده‌ است.
رویداد۲۴- انتصابات خارج از چارچوب قانون و عدم به‌کارگیری جوانان در سیستم مدیریتی شهرداری، توسط محمدعلی نجفی، حواشی زیادی را در روزهای اخیر به وجود آورده و این در حالی است که شهردار تهران، تاکنون هیچ پاسخ روشنی به این عملکرد خود نداده‌ است.

عملکرد شهردار تهران در هفته‌های اخیر در خصوص انتصاب معاونان و مدیران شهری، ازیک‌طرف، محل مناقشه بین شهردار و شورای شهر بود و از طرف دیگر، افکار عمومی را به سمت بی‌اعتمادی به شهرداری جدید سوق داد.

نجفی که با شعار جوان‌گرایی و انتصاب جوانان و زنان در بدنه شهرداری روی کارآمد، حالا با انتخاب معاونان بازنشسته و بالای 65 سال خود، به نظر می‌رسد از این شعار عدول کرده و به سمت‌وسوی دیگری می‌رود.

در جلسات مشترک اعضای شورا با شهردار، نقدهایی از جانب رئیس شورای شهر و ریس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شهری درباره انتصابات اخیر شهردار مطرح شد که این انتقادات بر دو اصل تأکید می‌کرد:

1. بی‌توجهی شهردار به قانون منع استخدام بازنشستگان در اردیبهشت‌ماه سال 95 در مجلس شورای اسلامی تصویب‌شده‌ بود.

2. عدم توجه به قوانین شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظارت بر عوامل اجرایی.

هر دوی این انتقادات جدی و وارد بر عملکرد نجفی، می‌تواند سرآغاز اختلاف او با اعضای شورا و شکست انسجام میان آن‌ها باشد.

انتصاب 5 معاون بازنشسته و مسن نجفی، اعتراضات زیادی را خصوصاً از سمت اعضای شورای شهر در پی داشت. اعتراضاتی که با سکوت نجفی و عدم پاسخگویی او در این زمینه همراه شد.

انتصاب یکی از معاونان نجفی که مدت‌ها پیش به دلیل عمل قلب باز، حتی دفتر کاری خود را در سازمان میراث فرهنگی، به توصیه پزشک معالج به طبقه همکف انتقال داد، این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که عدم جوان‌گرایی و چابکی در بدنه مدیریت شهری، چه سودی را برای شهرداری و شورای شهر به همراه خواهد داشت؟ آیا شهرداری تهران و سیستم مدیریت شهری، تنها به تجربه نیروهای قدیمی و بازنشسته نیاز دارد و یا نیازمند بدنه‌ای جوان و به‌روز است؟ معاونی که در طی 24 ساعت، باید بیش از 90 درصد فعالیت میدانی و در حدود 18 ساعت کار کند، آیا با سن بالا و ضعف جسمی، می‌تواند به این شکل عمل کند؟

عدم استفاده از جوانان، حامیان شهردار را که عموماً از نسل جوان هستند، نسبت به او بی‌اعتماد می‌کند و از همه مهم‌تر، به دلیل سبک قدیمی و سنتی افراد منتخب مدیریت در شهرداری، احیای شهر و گذر از بحرانی که امروزه شهرداری با آن روبه‌رو است، با کندی صورت می‌گیرد. درحالی‌که استفاده از نیروی جوان می‌تواند این روند را بیش‌ازپیش تسریع کند.

علی‌رغم اینکه جوان‌گرایی شعار اصلی اصلاح‌طلبان در دولت بود، اما جز وزیر ارتباطات، سایر وزرا از قدیمی‌ها و بازنشستگان انتخاب شدند و این روند به شهرداری تهران هم رسید. در زمان مدیریت قالیباف در شهرداری تهران، بسیاری از مشکلات و بحران‌های به وجود آمده در شهرداری، از سوی هم‌دوره‌ای‌ها و معاونان مسن‌تر او اتفاق افتاد که به‌نوعی از تثبیت جایگاه خود مطمئن بودند و این موضوع، موج اعتراضات را برای شهرداری او به دنبال داشت.

 علی‌رغم اینکه قالیباف، پیش‌ازاین در صحبت‌هایش گفته بود: مدیران جنگ در آن زمان دل‌شیر داشتند و لشگرهای زیادی در دفاع مقدس بودند که فرماندهانش جملگی زیر ۲۰ سال داشتند ازجمله خود من که ۱۸ سالم بود اما الآن ما جرات نمی‌کنیم کار را به جوانان بسپاریم، اما نحوه عملکرد او در به‌کارگیری جوانان در شهرداری قابل دفاع بود. حتی این رویه نسبتاً مثبت را می‌توان در دوره احمدی‌نژاد نیز دید.

اصولگرایان در پایان 4 سال مدیریت نجفی در تهران، قطعاً سؤالات و انتقادات جدی بر عملکرد او خواهند داشت و نتیجه کار جریان اصلاح‌طلبی می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که علی‌رغم قابل دفاع بودن، شجاعت و توانایی پاسخگویی خود را بیش‌ازپیش بالا ببرند، اما اقدامات صورت گرفته آن‌ها در چند روز اخیر، چیزی خلاف این بایدوشایدها را اثبات کرده و حتی، اعضای شورای شهر، به‌عنوان نهاد مسئول و مطالبه‌گر از شهرداری، هیچ اعتراض جدی به نحوه عملکرد نجفی نداشته‌اند.

درحالی‌که نجفی اعلام کرده است که پس از طی این دوره مدیریتی، بازنشسته خواهد شد، اما به نظر می‌رسد که قصد دارد با انتصاب بازنشستگان در شهرداری تهران، راه را برای اخذ مجوز استخدام همانند سنوات گذشته، برای خود باز کند.

اصل اول جریان اصلاح‌طلبی بر تغییر و اصلاح بناشده و آنچه که می‌توان به‌خوبی در این جریان دید، درخواست تغییر از سوی حامیان این جریان است اما عملکرد شهردار جدید در هفته اخیر، به‌گونه‌ای بوده است که نه‌تنها این تغییر و اصلاح در نحوه کار اجرایی او دیده نمی‌شود، بلکه بارقه‌هایی نیز از ابقای مدیران اصولگرای پیشین به چشم می‌خورد.

ابقای مدیران شهرداری گذشته، در جایگاه پیشین خود، بخش جدی اعتراضات به انتصاب مدیران شهرداری است و این سؤال را به وجود می‌آورد که اگر بنا به ماندگاری سیستم مدیریتی گذشته بود و چنانچه این بدنه مدیریتی از سلامت کاری برخوردار و تائید شده بود، چه نیازی به انتخاب افراد جدید و لیست اصلاح‌طلبی اصلاح‌گر بود؟ آیا نجفی، شهرداری اصلاح‌طلب است و یا اصولگرا؟

شهردار تهران تا به امروز پاسخ متقن و شفافی درباره انگیزه و هدف خود و علت انتخاب معاونان بازنشسته در شهرداری تهران نداده‌ و در پاسخ به پرسش‌های مکرر خبرنگاران درباره این اقدام، زمان پاسخگویی را به آینده موکول کرده است؛ اما انتظار جدی‌تر و مطالبه اصلی، متوجه شورای شهر و اعضای آن، به‌عنوان نهاد نظارتی شهرداری است که تاکنون مطالبه جدی از نجفی برای پاسخگویی به این اقدامات انجام نداده؛ اما باید دید که در روزهای آتی، اعضای شورا و شهرداری تهران، این مناقشه را چگونه حل می‌کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
نا شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
0
با سلام
جناب دکتر نجفی شهردار محترم تهران
فریب این شعار جوانگرایی را نخورید چون قالیباف با همین شعار این همه نیرو اضافه کرد و تعداد زیادی از اینها فرصت طلب در پستهای شهردار و معاونین و مدیران و شهرداران نواحی چه آسیبها به بدنه و نیروهای قدیمی و سالم وارد نکردند و دیگر سر خورده شده ایم زمانی که کار خسته مان نمیکرد لطفا بخصوص بداد منطقه 17 برسید .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان