تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
محمود صادقی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نباید ائتلاف استراتژیک اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل ضربه بخورد/ ائتلاف در انتخابات آینده هم محقق می‌شود

محمود صادقی، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: در معرض خطری هستیم که درواقع باعث شکاف‌هایی می‌شود و درحالی‌که باید از ائتلاف گسترده و کلانی که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل به آن دست زدند، مراقبت کرد تا دوام یابد و این حرکت استراتژیک نباید ضربه بخورد.
رویداد۲۴-محمود صادقی، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: در معرض خطری هستیم که درواقع باعث شکاف‌هایی می‌شود و درحالی‌که باید از ائتلاف گسترده و کلانی که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل به آن دست زدند، مراقبت کرد تا دوام یابد و این حرکت استراتژیک نباید ضربه بخورد.

مصطفی معین اخیرا در گفت‌وگویی از اصلاح‌طلبان بدلی سخن گفته است و دراین‌باره مطرح کرده که «چند ماه پیش مقاله‌ای را با عنوان «اصلاح‌طلبی و اصولگرایی اصیل یا بدلی» در فضای مجازی منتشر کردم که تأکید کرده بودم در هر دو گرایش سیاسی، افراد اصیل و قلابی داریم؛ آن‌هایی که اصیل هستند، با هر گرایشی سیاسی، شایسته احترام هستند و اگر بدلی باشند که دیگر فرقی نمی‌کند در کدام جریان دسته‌بندی شوند؛ آن‌ها جمعی منفعت‌طلب هستند.»

شاید نمونه بارز این مسئله اعضایی که بانام لیست امید به مجلس شورای اسلامی وارد شدند و پس از کسب موفقیت در میزان آرا بخشی از آن‌ها تصمیم به جدایی گرفتند و تحت نام فراکسیون دیگری فعالیت خود را در خانه ملت آغاز کردند، باشد.

البته برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب بر این اعتقاد هستند که اعضای لیست امید که پس از ورود به خانه ملت از این لیست جدا شدند را نمی‌توان به‌عنوان اصلاح‌طلبان بدلی دانست زیرا آنان از ابتدا هم با همین خط سیاسی به میدان انتخابات مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کردند.

شاید بر همین اساس محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تاکید کرد که اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ ائتلاف نمی‌کنند. این نظر اما نظر همه اصلاح‎طلبان به ویژه اعضای شورای عالی سیاستگذاری محسوب نمی‎شود. 

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان و اصولگرایان میانه‎رو و اینکه چه سازوکاری جهت عدم تکرار آنچه در لیست امید اتفاق افتاد برای انتخابات آتی مجلس وجود دارد گفت: این فرض را که تعدادی از اعضای لیست امید، اصلاح‌طلب بدلی بودند را قبول ندارم زیرا تمامی اعضای آن لزوماً با عنوان اصلاح‌طلب ورود پیدا نکردند، بنابراین نمی‌توان بر آن‌ها نام بدلی گذاشت.

وی دلیل این مسئله را چنین بیان کرد: راهبردی که در آن مقطع از زمان اصلاح‌طلبان و شورای سیاست‌گذاری برای انجام یک مشارکت حداکثری داشت، دستیابی به یک ائتلاف بود و علاوه بر کاندیداهای اصلاح‌طلب از اعتدال‌گرایان و حتی برخی از اصولگرایانی که تمایل به حضور در لیست امید داشتند، حمایت به عمل آورد؛ بنابراین نمی‌توان با این برچسب‌ها افراد موردنظر را متهم کرد.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: بسیاری از این افراد ادعای اصلاح‌طلبی نداشتند، بلکه نوعاً اصولگرایان معتدلی هستند که درواقع به دلیل وجود اشتراکاتی با اصلاح‌طلبان در نقاطی در لیست قرار گرفتند.

صادقی دراین‌باره که افراد موردنظر بر خط سیاسی خود تأکید داشته‌اند، ابراز کرد: این افراد با ادعای اصلاح‌طلبی وارد لیست نشده بودند، اما مشکل این بود که آن‌ها به فراکسیون امید یا فراکسیون مشترکی که نامش در آن مقطع مشخص نبود، متعهد بودند که عضو شوند و اینکه برخی از این کار سرباز زدند یک نوع عهدشکنی به‌حساب می‌آید، اما بدین معنا نیست که نام آن‌ها اصلاح‌طلب بدلی باشد زیرا چنین ادعایی ندارند.

این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان افزود: این مسئله بسیار مهم است زیرا در معرض خطری هستیم که درواقع باعث شکاف‌هایی می‌شود و درحالی‌که باید از آن ائتلاف گسترده و کلانی که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل به آن دست زدند، مراقبت کرد تا دوام یابد و این ائتلاف استراتژیک نباید ضربه بخورد.

 صادقی دراین‌باره که ائتلاف فوق در بزنگاه‌ها مورداستفاده قرار نگرفت، توضیح داد: نمونه بارز این ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری بود که حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی علیرغم نقدهایی که وجود داشت، تکرار شد. می‌توانیم انتقادات خود را بیان کنیم، اما نباید به ائتلاف ضربه بزنیم بلکه نیاز است تا برای آینده چشم‌اندازی از اکنون ترسیم کنیم که درنتیجه آن این ائتلاف گسترده‌تر شود. اصلاح‌طلبان با ظرفیت خود می‌توانند از طیف‌های دیگر که به‌هرحال تعدیلی در مواضع خود داده‌اند استقبال کنند ولی نباید به‌گونه‌ای رفتار شود که در ائتلاف به دنبال تمامیت‌خواهی باشند و انتظار رود که تمام مواضع آنان به‌صورت صددرصدی پذیرفته شود.

وی در ادامه بیان کرد: نکته‌ای که در این رابطه برای آینده هم مهم است، شفاف کردن مسائل و مواضع است. به‌عبارتی‌دیگر همان‌طور که دکتر معین هشدار دادند، نباید اشخاص با برچسب‌های غیرواقعی خود را معرفی کنند. برفرض اصولگرا معتدل یک هویت مشخص دارد و باید در حوزه‌هایی که توانایی همکاری با اصلاح‌طلبان رادارند را از ابتدا مطرح کنند.

این نماینده مجلس درباره نقاط ائتلاف یادآور شد: نقاط ائتلاف و تشریک‌مساعی باید شفاف شود. در انتخابات گذشته به دلیل شرایط ویژه که زمان محدودی هم بود فرصت برای چنین شفاف‌سازی‌هایی وجود نداشت، البته تقریباً از تمام اعضای امضا میثاق نامه گرفته شد. شورای سیاست‌گذاری در حال مطالعه و بازبینی تجربه خود به سمت شفاف‌سازی برای آینده است و بنا دارد با استفاده از آن سیاست روشن‌تر و کامل‌تری را انتخاب کند.

صادقی پیش‌بینی خود نسبت به این مسئله را چنین بیان کرد: از نقاطی که باید روشن شود اولاً تداوم رویکرد ائتلافی با اصولگرایان معتدل است که تا حد اطلاع‌ام این اتفاق خواهد افتاد و دیگر اینکه بخش‌های همکاری به‌طور مؤکدتر و واضح‌تری بیان شود تا مانع برخی سوءاستفاده‌ها شود.

این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره وجود یک فراکسیون حداقلی اما مؤثر نسبت به یک فراکسیون حداکثری غیر متعهد تصریح کرد: بیان نظر درباره این سؤال خیلی آسان نیست، البته یک دیدگاه بین دوستان همین است که اصلاح‌طلبان یک فراکسیون خالص اصلاح‌طلبی تشکیل دهند تا افراد شبیه به یک حزب رفتار کنند و پاسخگو باشند، اما یک خلا بزرگی در این زمینه وجود دارد و آن فقدان احزاب است.

وی در ادامه افزود: درصورتی‌که یک فراکسیون حداقلی هم تشکیل شود، تضمینی وجود ندارد که تمام افراد آن لزوماً عملکرد مشابهی داشته باشند به دلیل آنکه اکثریت اعضا فراکسیون به مجلس راه پیداکرده، تجربه کار تشکیلاتی حزبی ندارند بنابراین از التزام و تعهد حزبی هم بی‌بهره هستند، به‌خصوص در مجلس به دلیل ماهیت و ذات آن تصمیماتی اخذ می‌شود که لزوماً ‌تنها جنبه سیاسی ندارد بلکه دارای ابعاد مختلفی است و می‌توان در این رابطه انتخاب کابینه را موردتوجه قرارداد که بعد سیاسی بعضی از وزرا قوی‌تر و برخی ضعیف‌تر بود. در تمام مسائل ابعاد مختلفی وجود دارد که جنبه‌های تخصصی منطقه‌ای، به‌خصوص قومی و گرایش‌های دیگری غیرازمسائل سیاسی و حتی لابی‌ها تأثیرگذار است.

صادقی دراین‌باره خاطرنشان کرد: ما عضو یک یا چند حزب مشخص نیستیم لذا انتظار رفتار منسجم حزبی از اعضای فراکسیون واقع نگرانه نیست، بنابراین حل چنین مشکلاتی درگرو تغییر در بافت سیاسی کشور است که احزاب باید به رسمیت شناخته شوند و آزادی عمل داشته باشند تا برنامه دهند و کاندیدا معرفی کنند و بر همین اساس دارای پیوند حزبی باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
0
اينكه ميكويند يا زنگي زنگي يا رومي رومي يعني صراحت و صداقت داشتن نه حزب باد بودن و اگر اصلاح طلبان تند رو و كند رو وميانه و بغل رو و... داريم پس احتمالا اصولگراين معتدل، گرو و خشك و مديترانه اي هم داريم.
نظرات شما
پیشخوان