تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶

معنای فضای نقد، سخن گفتن یک طرف و سکوت طرف دیگر نیست/ امیدواریم مشکلات بانکی با چین در روزهای آینده حل شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: مسائل در سیاست خارجی در قالب یک دستگاه کلان اتخاذ می‌شود و وزارت امور خارجه مجری این تصمیمات است. اینکه بخواهیم با اغراض خاص نتیجه‌گیری‌های خاص را بگیریم، چنین چیزی در قالب وزارت امور خارجه نمی‌گنجد. نباید سخنان نادرست و ناراست را ترویج داد و به آن پاسخ داد.

رویداد۲۴-سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: مسائل در سیاست خارجی در قالب یک دستگاه کلان اتخاذ می‌شود و وزارت امور خارجه مجری این تصمیمات است. اینکه بخواهیم با اغراض خاص نتیجه‌گیری‌های خاص را بگیریم، چنین چیزی در قالب وزارت امور خارجه نمی‌گنجد. نباید سخنان نادرست و ناراست را ترویج داد و به آن پاسخ داد.بهرام قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن ابراز تسلیت به بازماندگان حادثه نفتکش سانچی، درخصوص بیانیه وزارت امور خارجه خطاب به صداوسیما گفت: بحث پاسخگویی یا انتقاد به یک برنامه تلویزیونی به خاطر برجام نبود بلکه مسائلی که در آن برنامه مطرح شد، با منافع ملی مغایرت داشت و به همین خاطر وزارت امور خارجه تصمیم به شفاف‌سازی گرفت.

وی افزود: هدف نه گوینده و نه خود برنامه بود؛ آنچه برای ما مهم بود محتوا و ادعایی بود که در این باره مطرح شد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره ادعاهای یک روزنامه درخصوص تغییر ساختار این وزارتخانه اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته در این باره سخن گفته شده بود. این ساختار نهایتا دستور اجرایی شدنش ابلاغ و از اول بهمن اجرا شد. این برنامه‌ها از مهمترین تغییرات ساختاری وزارت امور خارجه در طول حیات خود داشته است.

قاسمی با بیان اینکه تغییرات جامع و کیفی در همه بخش‌های وزارت امور خارجه دیده شده است، تصریح کرد: همه این ساختار تطبیق وزارت امور خارجه با شرایط جدید منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی منطقه است. یکی از اهداف چابک‌سازی وزارت امور خارجه و کاستن از لایه‌های کارشناسی است. یکی از محورهای عمده از مدنظر ما، محوریت بخشیدن به کارشناسان و کارشناس محور بودن است که مدنظر آقای وزیر بود تا از بتوان از ظرفیت کارشناسی در سطوح بهتر و عالی‌تر استفاده شود.

وی ادامه داد: ادارات دوجانبه که هشت اداره هستند، با اختیارات بهتر و بیشتری عمل می‌کنند و جایگاه بالاتری نسبت به گذشته دارند. ادارات دوجانبه، اداراتی سیال هستند که در اختیار و خدمت وزارت امور خارجه هستند و با توان بیشتری به وظایف خود عمل می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امیدواریم این ساختار در چابک‌سازی و کارشناس محور شدن وزارت امور خارجه در شرایط کنونی جهانی نقش خود را ایفا کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم این ساختار بتواند وزارت امور خارجه را در دفاع از منافع ملی کمک کند.

قاسمی درباره ادعای یک روزنامه اصولگرا درباره عراقچی و اینکه حضور او به عنوان معاون سیاسی موجب بده بستان با اروپا و امریکا می‌شود، ابراز داشت: این مسئله غلط است. مسائل در سیاست خارجی در قالب یک دستگاه کلان اتخاذ می‌شود و وزارت امور خارجه به عنوان مجری این تصمیمات است. اینکه بخواهیم با اغراض خاص نتیجه‌گیری‌های خاص را بگیریم، چنین چیزی در قالب وزارت امور خارجه نمی‌گنجد. نباید سخنان نادرست و ناراست را ترویج داد و به آن پاسخ داد.

خبرنگاری مدعی شد که آیا بیانیه وزارت امور خارجه برخلاف نقدپذیری دولت نیست، که قاسمی بیان کرد: خیر؛ خلافی با نقدپذیری نیست. وقتی سخن نادرستی بیان شود باید شفاف‌سازی کرد. فضای نقد هم به این معنا نیست که یک طرف سخن بگوید و طرف دیگر سکوت کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از حمله ترکیه به عفرین اطلاع داشته است، یادآور شد: با توجه به نوع مناسبات، روابط و گفت‌وگوهای ایران با همسایگان و به ویژه با ترکیه وجود دارد و حضور ایران در کنار روسیه و ترکیه در آستانه، با دوستان ترک به صورت مرتب در ارتباط هستیم و رایزنی‌های منطقه‌ای خود را داشته و خواهیم داشت. درخصوص اقدام ترکیه در عفرین، مواضع خود را روز گذشته مطرح کردیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه افزود: مسائل سوریه برای ما مهم بوده است. مسائل سوریه برای ما رصد می‌شود و باید هرچه زودتر وضعیت کنونی در سوریه متوقف شود و در مسیر آستانه، تلاش‌های سازنده خود را درخصوص سوریه ادامه بدهیم. ادامه وضعیت کنونی می‌تواند منجر به بازگشت تروریست‌‌ها و افراط‌گرایان شود که به سود سوریه و کشورهای منطقه نیست. باید فاکتورهایی را درخصوص سوریه مدنظر داشت و باید حاکمیت ملی سوریه را محترم شود.

قاسمی درخصوص رفع مشکلات بانکی با چین عنوان کرد: مشکلاتی هم برای دانشجویان و هم برخی از تجار وجود داشت. مذاکراتی از قبل میان مقامات بانکی دو طرف در جریان بود و وزارت امور خارجه از طریق کانال‌های خود پیگیر می‌شد. گشایش‌های خوبی در یکی دو هفته رخ داده و امیدواریم اگر مشکلی باقی مانده، طی روزهای آینده حل شود.

وی درباره ادعای اشپیگل درخصوص احتمال برخی تحریم‌های موشکی و منطقه‌ای علیه ایران از سوی آلمان، فرانسه و انگلیس گفت: این موضوع یک بحث رسانه‌ای است و چنین بحثی را از آلمان نداشته‌ایم. روابط ما رو به رشد است و امیدورایم با توجه به مذاکرات قبلی و کنونی میان دو کشور، این روابط سیر تعالی خود را طی کند و بتوانیم روابط بیشتر و بهتری با آلمان که سابقه دیرینه‌ای با ایران دارد، داشته باشیم. این مباحث را نباید جدی گرفت. باید به برخی از مسائلی که در نشریات مطرح می‌شود، هوشمندانه نگاه کرد و حتما دولت آلمان با هوشمندی و دقت لازم در این باره برخوردار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران اظهار داشت: سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران در دستورکار دو کشور قرار دارد. درخصوص دستورکار و مباحث، هنوز هیچ موضوعی قطعی نشده است اما درخصوص طیف متنوعی از مسائل دوجانبه اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... بحث خواهیم کرد.

قاسمی اضافه کرد: مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هم حتما در آن گفت‌وگو دنبال می‌شود و حتما در زمان سفر بعد از دیدارها اطلاع‌رسانی لازم را خواهیم داشت.

وی درباره ادعای رویترز مبنی بر احتمال تحریم‌های جدید از سوی اروپا علیه ایران هم تصریح کرد: گفته و شنیده‌ای از سوی مقامات رسمی اروپا نداریم. روابط ایران با اروپا رو به رشد است که در بسیاری از زمینه‌ها قابل توسعه است. این روابط و تعاملات میان دوطرف وجود دارد که می‌تواند دشمنانی هم داشته باشد. کشورها و محافل خاصی درصدد ایجاد تنش، مشکل و سوتفاهم میان ایران و اروپا هستند. ما با اروپا و به ویژه سه کشوری که در برجام هستند، گفت‌وگوهای مستمری داریم و امیدواریم این گفت‌وگوها علیرغم دشمنانی که دارد، ادامه یابد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درخصوص سفر نیچروان بارزانی به تهران هم خاطرنشان کرد: ما روابط قدیمی و دوستانه‌ای با اقلیم داریم و سفر آقای بارزانی هم بسیار خوب و سازنده بود. مباحث خوبی مطرح شد. سفر ایشان به تهران و دیدارشان با رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی نشانه‌گر روابط و سطح روابط ما است که امیدواریم ادامه یابد و در قالب حفظ عراق واحد، این روابط ادامه یابد.

 ادامه دارد...

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان