تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶

سیاست‌های ترامپ در قبال ایران را نادیده بگیرید/ حفظ برجام، حفظ باور بنیادین اروپا به ارجحیت دیپلماسی بر رویارویی است

توافق هسته ای یک دستاورد موفقیت آمیز برای اروپایی ها و نفوذ جهانی شان بوده است. حفظ آن این باور بنیادین اروپایی را که دیپلماسی بر رویارویی ارجحیت دارد را تایید میکند. اروپایی ها بیشتر سال گذشته خود را در تلاش برای قانع کردن ترامپ گذرانده اند؛ اما سیاست های ترامپ در قبال ایران به وضوح با منافع اروپایی ها در تضاد است. اروپا برای دفاع از منافع اقتصادی اش باید اولتیماتوم ترامپ را نادیده بگیرد. اتحادیه اروپا باید کمک های فنی اش را به ایران تقویت کند .

رویداد۲۴-توافق هسته ای یک دستاورد موفقیت آمیز برای اروپایی ها و نفوذ جهانی شان بوده است. حفظ آن این باور بنیادین اروپایی را که دیپلماسی بر رویارویی ارجحیت دارد را تایید میکند. اروپایی ها بیشتر سال گذشته خود را در تلاش برای قانع کردن ترامپ گذرانده اند؛ اما سیاست های ترامپ در قبال ایران به وضوح با منافع اروپایی ها در تضاد است. اروپا برای دفاع از منافع اقتصادی اش باید اولتیماتوم ترامپ را نادیده بگیرد. اتحادیه اروپا باید کمک های فنی اش را به ایران تقویت کند .نشریه «فارین پالسی» در گزارشی نوشت که اروپا باید برای حفظ برجام مبارزه کرده و سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در این خصوص را نادیده بگیرد.

در این گزارش با اشاره به حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی آمده است: اروپا آخرین باری که به سختی توسط رییس‌جمهور آمریکا به آزمون گذاشته شده بود، در سال ۲۰۰۳ و در زمان حمله آمریکا به عراق بود.  در آن زمان اعضای سیاست خارجی اتحادیه اروپا این پرسش را مطرح کردند که آیا این قاره در جلوگیری از وقوع این تصمیم فاجعه‌بار شکست خورده است؟ تصمیمی که هزینه گزافی برای اروپایی‌ها داشت. سران اروپا باید از تجربه گذشته‌شان درس بگیرند و مواضع محکم‌تری در قبال سیاست‌های خطرناک ترامپ در مورد ایران داشته باشند تا از یک رویارویی خطرناک دیگر در خاورمیانه جلوگیری کنند.

بر اساس این گزارش، ترامپ در آخرین حملات خود به توافق هسته‌ای به متحدان اروپایی‌اش اولتیماتوم داد که یا توافق را اصلاح کنند یا طی چهار ماه از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. این هشدار علنی به متحدان اروپایی باید به منزله یک زنگ خطر برای اروپا باشد.

فارین پالسی در ادامه با اشاره به تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران توسط ترامپ نوشت که این تصمیم اخیر ترامپ اما با زهر همراه بود. او تهدید کرد که آمریکا در صورتی که کنگره و اروپا با اصلاحات در توافق هسته‌ای موافقت نکنند، از آن خارج خواهد شد. به عبارت دیگر  ترامپ از اروپایی‌ها خواسته تا اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران را بپذیرند. ایران هر گونه تلاش برای مذاکره مجدد بر سر برنامه هسته‌ای‌اش را رد کرده است. با توجه به این واقعیت، ترامپ از اروپایی‌ها می‌خواهد که اقدام جمعی برای از بین بردن توافق هسته‌ای انجام دهند و به این ترتیب بی‌مسئولیتی خود را به گردن دیگران بیندازد.

فارین پالسی در ادامه نوشت: با همه این احوال، اروپایی‌ها با سیاست‌های ترامپ در قبال ایران مخالف هستند. توافق هسته‌ای اروپا را از نگرانی برای برنامه هسته‌ای ایران راحت کرده است. توافق هسته‌ای یک دستاورد موفقیت آمیز برای اروپایی‌ها و نفوذ جهانی‌شان بوده است. حفظ آن این باور بنیادین اروپایی را که دیپلماسی بر رویارویی ارجحیت دارد را تایید می‌کند. اروپایی ها بیشتر سال گذشته خود را  در تلاش برای قانع کردن ترامپ گذرانده‌اند؛ اما سیاست‌های ترامپ در قبال ایران به وضوح با منافع اروپایی‌ها در تضاد است.

به نوشته این مجله آمریکایی، برخی مقام‌های اروپایی به طور خصوصی بارها گفته‌اند که بهترین گزینه برای اروپا این است که امیدوار باشد ترامپ به تدریج نظرش را عوض کند. اما این امید به جایی نمی‌رسد. ترامپ احتمالا تقاضاهایش را تکرار می‌کند حتی اگر اروپا همه زورش را هم زده باشد. اروپا برای دفاع از منافع اقتصادی‌اش باید اولتیماتوم ترامپ را ندیده بگیرد. فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان امضا کنندگان توافق هسته‌ای باید بسته‌ای آماده کنند که ایران را در ادامه تعهداتش به بخش‌های اصلی توافق هسته‌ای قانع کند. مقام‌های ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که این کشور به توافق هسته‌ای پایبند است حتی اگر آمریکا از آن خارج شود. سران ایران محتاطانه عمل می‌کنند و به دنبال راهی از سوی اروپا برای ادامه پیوستن ایران به بازارهای جهانی هستند.

بر اساس این یادداشت، بنیادین‌ترین بخش این توافق، توانایی شرکت‌های غیر آمریکایی برای ورود به کسب و کار با ایران است. اگر ترامپ از تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای سر باز بزند، به طور اتوماتیک تحریم های ثانویه آمریکا برگشته و جریمه‌هایی برای شرکت‌های اروپایی که وارد کسب و کار با ایران می‌شوند، اعمال خوهد شد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی دولت‌های اروپایی باید اقدام‌های حمایتی برای شرکت‌هایشان داشته باشند. اولین اقدام این است که دولت‌های اروپایی و کسب و کارها باید به طور خصوصی با مقام‌های آمریکایی و کنگره برای ایجاد برخی استثنائات در صورت بازگشت تحریم‌های ثانویه مذاکره کنند.

فارین پالسی به سابقه چنین اقدامی اشاره کرده و نوشت: قانون بلوکه کردن اموال آمریکایی در اروپا در سال ۱۹۹۶ در پاسخ به تلاش‌های بیل کلینتون برای اعمال تحریم علیه ایران، لیبی و کوبا تصویب شد. این قانون کمپانی‌های اروپایی را از اجرای تحریم‌های فرا ملیتی آمریکا باز می‌داشت و به آنها اجازه می‌داد هزینه‌هایی که در اثر تحریم‌های آمریکا بر آنها تحمیل می‌شد را پس بگیرند. امروز استفاده از این مکانیزم برای اروپایی‌ها بی‌هزینه نیست چرا که این کمپانی‌ها در آمریکا دارایی‌های زیادی دارند که می‌تواند هدف وزارت دارایی آمریکا قرار بگیرد. کمپانی‌های اروپایی نمی‌خواهند برای کار با ایران هزینه از دست دادن بازار آمریکا را بپردازند. اما این اقدام قانونی می‌تواند اهرمی سیاسی برای مذاکره در دست اروپایی‌ها باشد. اروپایی‌ها به سادگی می‌توانند به ترامپ بگویند اگر کمپانی‌های ما را جریمه کنی، دارایی‌های آمریکا در ازای جریمه کمپانی‌ها مصادره می‌شود.

فارین پالسی راهکار دوم را افزایش همکاری اروپایی‌ها با چین و روسیه و قدرت‌های اقتصادی آسیایی نظیر هند، کره‌جنوبی و ژاپن خواند. با کمک این قدرت‌ها در شورای امنیت می‌توان با اعمال تحریم علیه ایران تا زمانی که این کشور به تعهداتش پایبند است، مخالفت کرد.

به گزارش این مجله معتبر آمریکایی، سومین راهکار پیش روی اروپایی‌ها این است که ایران باید مشکلات مالی و بانکی خود را برطرف کند. این مشکلی است که بیشتر کمپانی‌های اروپایی نظیر ایرباس با آن مواجه هستند. دولت‌های اروپایی می‌توانند اقداماتی را برای تسهیل تامین مالی پروژه‌ها با ایران داشته باشند که جایگزین ساختار بانکی کنونی که به شبکه بانکی آمریکا متصل باشد، شود. برخی کشورهای اروپایی هم اکنون نیز خطوطی اعتباری را برای این منظور در نظر گرفته‌اند . اتحادیه اروپا باید کمک‌های فنی‌اش را تقویت کند و همان طور که اعتراض‌های ایران نشان داد، این کشور نیازمند اصلاحات فوری اقتصادی در بخش بانکی است.

به گزارش این مجله آمریکایی، اظهارات ضد ایرانی ترامپ و همزمانی این اظهارات با حمایت‌های آمریکا از عربستان سعودی به دو قطبی منطقه‌ای افزوده است. همان طور که امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه اخیرا اعلام کرد، رویکرد آمریکا، عربستان و اسرائیل خاورمیانه را وارد جنگ با ایران خواهد کرد. کشورهای اروپایی به جای پیوستن به این رویکرد فاجعه‌آمیز باید اقدام‌هایی را در راستای جلوگیری از این تنش‌ها با استفاده از دیپلماسی با همه بازیگران منطقه از جمله ایران داشته باشند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان