تاریخ انتشار: ۲۲:۰۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶

ساعت های بحرانی درجاده های برفی

بارش ناگهانی برف سنگین درنخستین روزهای دومین ماه زمستان خشک و بی‌بارش پایتخت و بسیاری از نقاط کشور، در حالی موجبات خوشحالی مردم را فراهم کرد که به همان میزان بروزمشکلات جدی برای مردم درشهرها و روستاها و غافلگیری مسئولان درمدیریت روزهای برفی، پرسش‌های گوناگونی را پیش روی افکارعمومی قرارداده است.

رویداد۲۴-بارش ناگهانی برف سنگین درنخستین روزهای دومین ماه زمستان خشک و بی‌بارش پایتخت و بسیاری از نقاط کشور، در حالی موجبات خوشحالی مردم را فراهم کرد که به همان میزان بروزمشکلات جدی برای مردم درشهرها و روستاها و غافلگیری مسئولان درمدیریت روزهای برفی، پرسش‌های گوناگونی را پیش روی افکارعمومی قرارداده است.


طی دو روزگذشته بارش‌ها به قدری سنگین بود که هزاران خودرو در جاده‌های برفگیرگرفتارشدند وحرکت قطارها و پرواز هواپیماها نیزبا تأخیر طولانی ومشکلات گوناگون همراه شد.با این حال خوشبختانه تا عصر دیروز و با وجود لغزنده بودن سطح اغلب جاده‌ها ومعابر کشور، شاهد حوادث مرگبار پرتعداد نبودیم.
واژگونی مرگبار اتوبوس
درمهم‌ترین حادثه مرگبار که بامداد دیروز رخ داد، اتوبوس ولوو که با 27 مسافر از شیراز به سمت تهران در حرکت بود، در سه کیلومتری پلیس راه شاهین شهر- کاشان واژگون شد که 7 تن از مسافران کشته شدند.
مریم داوری، مدیر روابط عمومی بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر گفت: در حادثه واژگونی اتوبوس، 7نفر کشته و 25 نفر مصدوم شدند. شدت حادثه واژگونی اتوبوس به حدی بود که 7 مسافر در دم جان باختند و 4 مصدوم نیز که جراحات شدیدی داشتند بلافاصله به بیمارستان‌های دکتر غرضی و آیت‌الله کاشانی اصفهان و شهید اشرفی اصفهانی خمینی‌شهر اعزام شدند. 12 مصدوم این حادثه جراحات سطحی داشتند پس از درمان در اورژانس، ترخیص شدند و 13 مسافر دیگر در این بیمارستان بستری هستند.
سرهنگ حسین پورقیصری، رئیس پلیس راه استان اصفهان نیزاظهارداشت: در این حادثه که ساعت سه بامداد دیروز رخ داد درپی واژگونی اتوبوس در جاده لغزنده تعدادی از مسافران کشته و مجروح شدند.
بررسی‌های مقدماتی نشان داد این حادثه به‌دلیل ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس و تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده رخ داده است.
8 مصدوم در جاده پارس آباد
سرگرد دولتی، رئیس پلیس راه سربند پارس آباد هم گفت: واژگونی مینی‌بوس حامل کارگران کشت و صنعت پارس در جاده پارس‌آباد به جعفرآباد در حوالی سه راه باغ‌ها مغان 8 مصدوم بر جا گذاشت. مصدومان نیز با کمک امدادگران به بیمارستان امام خمینی(ره) پارس‌آباد منتقل و به صورت سرپایی درمان شدند. علت این حادثه یخبندان و لغزندگی جاده عنوان شد.
سقوط داربست در دو نقطه پایتخت
سقوط داربست ساختمان نیمه کاره‌ای در محله شاهین شمالی -جنت آباد- باعث قطع آب، برق و گاز کامل این منطقه شد.
همچنین بر اثر وزش باد و بارش برف در خیابان امام حسین(ع) داربست ساختمان نیمه کاره‌ای سقوط کرد که خوشبختانه تلفاتی نداشت.
تصادف زنجیره‌ای در آزادراه قزوین- کرج
شامگاه شنبه بر اثر لغزندگی جاده، یک دستگاه تریلی از مسیر اصلی منحرف و پس از برخورد با گاردیل در حاشیه آزادراه قزوین واژگون شد. همچنین 4 خودروی سواری نیز در مسیر به یکدیگر برخورد کردند که خوشبختانه این حادثه تلفاتی نداشت.
توقف اجباری در تاریکی جاده‌ها
از شامگاه شنبه بسیاری از جاده‌ها ومعابر کشور به‌دلیل بارش برف سنگین و یخ زدگی محورهای تهران- کرج، تهران- قم و تهران- ساوه مسدود شد و بسیاری از مسافران بیش از 12 ساعت در سرما، در خودروهایشان محبوس شده و امکان حرکت نداشتند.درعین حال بسیاری ازخودروها در حالی که چند کیلومتری تا پایتخت فاصله نداشتند تا صبح در انتظار امدادرسانی و بازگشایی مسیرها ماندند ولحظه‌های بسیارپراسترس وسختی را پشت سرگذاشتند. براساس آخرین گزارش‌ها ارتفاع برف در برخی مناطق کشوروحتی بخش‌هایی ازتهران به یک متر نیز رسیده است.
نجات 14 نفر در کرج
سید جواد موسوی، مسئول روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت:ازشامگاه شنبه تا روزیکشنبه، 19 مورد آتش‌سوزی در کرج رخ داد که برای مهارشان 134دستگاه خودرو امدادی و 374 آتش‌نشان به مناطق مختلف اعزام شدند. در این حوادث یک نفر مصدوم شد که پس از انتقال به خارج از محدوده حادثه توسط اورژانس البرز به بیمارستان انتقال یافت. همچنین عملیات پیشگیری از 18 مورد حریق در این مدت در شهر کرج انجام شد.
ناپدید شدن سه روستایی در کولاک
علی یحیایی، معاون امداد و نجات هلال احمر استان سمنان گفت: سه نفر از اهالی روستای اروانه شهرستان سرخه، حدود ساعت 9 صبح یکشنبه بر اثر بارش شدید برف و کولاک مفقود شدند. با توجه به شرایط نامساعد جوی تاعصردیروز عملیات امداد و نجات برای شناسایی این افراد پس از چند ساعت بی‌نتیجه ماند. با این حال 30 نفربه جست و جو‌ها ادامه دادند.
تولد نوزاد در آمبولانس
زن باردار روستایی که سواربرآمبولانس راهی بیمارستانی در زنجان بود به علت گرفتارشدن آمبولانس درجاده برفی، باکمک امدادگران فرزندش را به دنیا آورد.
جواد مرادی، مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان گفت: این مادر باردار اهل روستای نوربهار خدابنده بود که در مسیر انتقال به مرکز درمانی در خودروی اورژانس 115، نوزاد خود را به دنیا آورد. حال مادر و نوزاد دخترش مساعد است وآنها ساعاتی بعد به بیمارستان منتقل شدند.
انتقال بموقع دو زن باردار به بیمارستان
دو زن باردار که در میان برف و کولاک شدید در جاده‌های روستایی گرفتار شده بودند، با کمک امدادگران نجات یافتند.
عبدالعلی یاراحمدی، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان مرزی پیرانشهر گفت: عصرشنبه خبرگرفتارشدن این دو زن بارداروهمراهانشان در روستاهای «کونه کیچ» و «شختان» دریافت شد که با حضور بموقع راهداران و امدادگران هر دو نجات یافته و با یک خودروی سواری و آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند.
وی افزود: با توجه به شرایط سخت زمستانی، با همکاری شبکه بهداشت و درمان این شهرستان اسامی زنان باردار در اختیار این اداره قرار گرفته است تا در صورت بارش برف اقدامات لازم برای بازگشایی محورهای روستایی در آن مناطق و انتقال سریع آنها به بیمارستان ومراکزدرمانی صورت گیرد.
برخورد کامیون با پست فشار قوی
به دلیل بارش شدید برف در بام تهران، کامیونی پس از انحراف از مسیراصلی با پست فشار قوی برق برخورد کرد و بخش‌هایی ازمحله‌های سعادت آباد و شهرک غرب را در خاموشی فرو برد. قطعی برق مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد که تلاش برای رفع مشکل تاساعت‌ها ادامه یافت.
قطع برق 800 مشترک تهرانی
حسین صبوری، مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ گفت: در تهران بزرگ ۴٫۵ میلیون مشترک برق وجود دارند که به‌دلیل بارش برف حدود ۸۰۰ مشترک – که بیشتر در منطقه شمال غرب تهران قرار داشتند با قطع برق روبه‌رو شدند که این تعداد کمتر از یک درصد مشترکین تهرانی است.
مرگ کارگر در سقوط شاخه درخت
شکستن شاخه درخت و افتادن آن روی سر مردی در نزدیکی «سد گلورد»منطقه هزارجریب شهرستان نکا مرگ وی را به‌دنبال داشت.
عقیل محمودی، بخشدار مرکزی نکا گفت: این اتفاق صبح یکشنبه رخ داد و کارگر 47 ساله سد گلورد-استان مازندران- در مسیر محل کارش بر اثر سقوط سرشاخه درخت روی سرش جان باخت.
100 عملیات شبانه
جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران نیزاظهارداشت: از شامگاه شنبه، بیشتر اتفاقات مربوط به سقوط درختان و شاخه‌ها بود و مواردی نیزمربوط به پارگی کابل و سقوط تیرهای برق گزارش شد. در شامگاه شنبه تا صبح حدود 60 مورد شکستگی و سقوط درخت و شاخه‌ها اعلام شده بود که برخی روی خودروهای پارک شده یا دیوار منازل افتاده بود که خسارت‌های مالی برجاگذاشت. برخی خیابان‌ها نیز به خاطر سقوط شاخه‌ها برای دقایقی مسدود شدند که با حضور آتش‌نشانان، این مشکل نیز برطرف شد.
آماده باش در اتوبان‌های منتهی به تهران
محمد شهیدی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم نیز گفت: از زمان تغییرات جوی هوا و بارش برف، اورژانس 115 قم در آماده باش کامل به سر برده و خوشبختانه تاکنون گزارشی از صدمات ناشی از برف زدگی نداشته‌ایم. از زمان تغییرات جوی همکاران مرکز فوریت‌ها به صورت آماده باش درآمده‌اند و در خدمت مردم هستند. گزارشی از صدمات ناشی از سرما و برف زدگی در هیچ نقطه از استان نداشته‌ایم و در صورت بروز مشکل آمادگی داریم. همچنین معاون امداد ونجات هلال احمر استان تهران نیز از امدادرسانی ۳۵ تیم هلال احمر به در راه ماندگان آزادراه‌های تهران - کرج، تهران - ساوه و تهران - قم خبر داد. محمدرضا بهرامی - معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قم- نیز با بیان اینکه ۱۱ تیم امدادی جمعیت هلال احمر از شامگاه شنبه در جاده‌های قم در حال امدادرسانی هستند، گفت: بارش برف سنگین و بی‌سابقه در این محور منجر به گرفتار شدن خودروهای بسیاری شده است که امدادگران در حال خدمت‌رسانی به خودروهای گرفتار شده در برف هستند. در این شرایط توصیه می‌شود مردم از سفرهای غیر ضروری پرهیز کرده و به توصیه‌های عوامل امدادی و پلیس توجه کنند. جمعیت هلال احمر استان در پی بارش برف و کولاک در محورهای مواصلاتی به قم به صورت صددرصد در حال آماده‌باش است و مقرر شده، حفاظ‌های بین اتوبان در این محور جهت بازگشت مسافران به شهرهای خود بازگشایی شود.
بازگشایی راه‌ها زمانبر است
سردار موسی امیری، جانشین پلیس راهور ناجا نیزاظهارداشت: ‌17 استان شمال غربی، غربی، مرکزی، شمالی و ارتفاعات البرز درگیر بارش‌ها و نزولات آسمانی هستند. ما و دستگاه‌های دخیل تلاش می‌کنیم  محورهایی را که امکان بازگشایی در آنها وجود دارد برای تردد مسافران بازگشایی کنیم و اطلاع‌رسانی در این باره انجام می‌شود. محدوده حسن آباد در محور قم- تهران از شامگاه شنبه دچار مشکل شد و شرایط در محور کرج- تهران نیز مساعد نبود و مردم ساعات طولانی در این محورها معطل ماندند. در این محورها دشواری حرکت وجود دارد و نیروهای ما و سایر سازمان‌های دخیل مانند هلال احمر، اورژانس و راهداری همکاری می‌کنند تا بتوانیم این محورها را آزاد کنیم.‌ در محور تهران کرج در محدوده وردآورد خودروها در 5، 6 لاین کنار هم ایستاده بودند و خودروها تک به تک آزاد می‌شدند. با توجه به شدت بارش‌ها در محورهای تهران –کرج، آزادراه تهران- قم و قم- تهران امکان تردد نیست و ساعات طولانی زمان می‌برد تا شرایط بهبود پیدا کند. ما زمانی می‌توانیم این محورها را برای عبور آماده کنیم که شرایط ایمن فراهم شود و عجله‌ای برای بازگشایی راه در زمانی که ایمن نیست، نداریم.وجود این وضعیت و در راه‌ماندن برخی از هموطنان باعث شرمندگی ما و سایر سازمان‌های دخیل است.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان