تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی :

مراجعه کارتن‌خواب‌ها به مراکز نگهداری ۲ برابر شده است

رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشوربا اشاره به اینکه با توجه به برودت هوا تعداد مراجعان به سرپناه‌ها و خانه‌های امن دو برابر شده‌است، گفت: در حال حاضر مهمترین نیاز این افراد غذا و لباس گرم است.
رویداد۲۴رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشوربا اشاره به اینکه با توجه به برودت هوا تعداد مراجعان به سرپناه‌ها و خانه‌های امن دو برابر شده‌است، گفت: در حال حاضر مهمترین نیاز این افراد غذا و لباس گرم است.
 
فرید براتی‌سده، در پاسخ به این سوال که با توجه به برودت هوا در روزهای اخیر اقدامات و تمهیدات صورت گرفته برای افراد بی‌خانمان و معتادان متجاهر در تهران و سایر شهرهای کشور  صورت گرفته است، گفت: خوشبختانه به جز تهران، معتادان کارتن‌خواب زیادی در سطح دیگر شهرها نداریم. مراکز و سرپناه‌های ما نیز آمادگی پذیرش معتادان در شهرها و شهرستان‌های کشور را دارند.
 
او ادامه داد: در استان‌های دیگر سازمان بهزیستی تنها متولی نگهداری و جمع‌آوری معتادان است و تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه معتادی بیرون از مراکز ماده ۱۶ یا مراکز بهزیستی مانده و نیاز به خدمات دارد به ما نرسیده است.
 
رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور به اقداماتی که برای کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر در تهران صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در اکثر نقاط تهران سیستم‌های شهرداری و سرپناه‌های سازمان بهزیستی و موسسات غیردولتی آمادگی پذیرش کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر را دارند.
 
براتی سده با بیان اینکه بیشترین مشکل ما در زمینه معتادان متجاهر در دره فرحزاد بود، ادامه داد: در دو شب گذشته با همکاری njo و موسساتی که وجود دارند، ستاد بحرانی تشکیل داده شد. متاسفانه معتادانی که در دره فرحزاد و بیابان‌های فرحزاد بودند برای اینکه بتوانند سرما را تحمل کنند، بیش از حد و اندازه مواد مصرف کرده و از حالت طبیعی خارج شده بودند و افراد ان‌جی‌اوها و موسسات غیردولتی به سختی آنها را به موسسات و سرپناه‌ها منتقل کردند.
 
او خاطرنشان کرد: همچنین از طریق موسسات غیردولتی و njoها با شهرداری هماهنگی‌های لازم انجام شد تا چند اتوبوس نیز در اختیار این موسسات قرار گیرد تا بتوانند در این نقاط گشت‌زنی کرده و معتادان متجاهر را جمع‌آوری کنند و به محل‌های امن منتقل کنند.
 
رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه معتاد متجاهر یا کارتن‌خوابی در سرما با مشکل روبرو شده، به دست ما نرسیده‌است، تصریح کرد: در تهران علاوه بر گرماخانه‌های شهرداری، سرپناه‌های سازمان بهزیستی هستند که ظرفیت ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفره دارند و می‌توانند پذیرای این تعداد از افراد باشند.
 
براتی‌سده با تاکید براینکه موسسات غیردولتی نقش بسیار مهمی در انتقال معتادان و کارتن‌خواب‌ها به گرمخانه‌ها و سرپناه‌‌ها داشتند، خاطرنشان کرد: با تمهیداتی که اندیشیده شده امیدواریم، بی‌خانمان‌ها و معتادان متجاهر با مشکلی روبرو نشوند. البته در حال حاضر مهمترین نیازی که توسط موسسات غیردولتی اعلام شده است؛ تهیه غذای گرم و پوشاک مناسب برای این افراد است و امیدوارم خیرین و نیکوکاران نیز در این زمینه کمک‌های لازم را انجام دهند.
 
او در پاسخ به این سوال که چه تعدادی در این گرم‌خانه‌ها و سرپناه‌ها حضور دارند، خاطرنشان کرد: در شرایط عادی این سرپناه‌ها از ساعت ۷ شب تا ۸ صبح معتادان و کارتن‌خواب‌ها را می‌پذیرند، اما در حال حاضر با توجه به وضعیت موجود هیچ‌گونه محدودیتی برای حضور این افراد در گرم‌خانه‌‌ها وجود ندارد ضمن اینکه به کلیه دی‌آی سی‌ها در تهران ابلاغ شده است که پذیرای این افراد در ساعات شب نیز باشند تا دیگر فردی بیرون نماند.
 
رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور با بیان اینکه طبق گزارش‌های رسیده، تعداد مراجعان به سرپناه‌ها در این دو شب بسیار زیاد بوده است، خاطرنشان کرد: هر یک از سرپناه‌ها، حدود ۳۵ نفر ظرفیت پذیرش معتادان و بی‌خانمان‌ها را دارند، اما در طی این شب‌ها مراجعه افراد به گرم‌خانه‌ها و سرپناه‌ها دو برابر شده است و خوشبختانه همه این افراد پذیرش شده‌اند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان