تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
با سه تجلیل و یک نکوداشت

فیلم فجر امروز کلید می خورد

سی وششمین جشنواره فیلم فجر از عصر امروز(پنجشنبه) با تجلیل از محمدعلی نجفی، اکبر عبدی و منوچهر اسماعیلی و نیز نکوداشت مرحوم علی معلم در برج میلاد افتتاح می شود.
رویداد۲۴-سی وششمین جشنواره فیلم فجر از عصر امروز(پنجشنبه) با تجلیل از محمدعلی نجفی، اکبر عبدی و منوچهر اسماعیلی و نیز نکوداشت مرحوم علی معلم در برج میلاد افتتاح می شود.

آیین افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تا ساعتی دیگر در برج میلاد تهران آغاز خواهد شد تا طی 10 روز نمایش آثار، رقابت جذابی در جشنواره برای تصاحب سیمرغ‌ها شکل گیرد.

امسال برای اولین بار طی هشت سال گذشته جشنواره فیلم فجر از برج میلاد تهران به پردیس ملت نقل مکان کرده تا اهالی رسانه در کنار هنرمندان در پردیس ملت مخاطب آثار جشنواره باشند. البته همچنان آغاز و پایان جشنواره یعنی آیین افتتاحیه و اختتامیه به میزبانی برج میلاد برگزاری می‌شود.

کارگردانی مراسم افتتاحیه با مجید برزگر است و جوایز بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران نیز در این آیین اهدا خواهد شد.

در این دوره از جشنواره مانند ادوار گذشته آیین نکوداشت و بزرگداشت در مراسم افتتاحیه برگزار خواهد شد که امسال سه هنرمند باسابقه؛ «محمدعلی نجفی» کارگردان پیشکسوت، «منوچهر اسماعیلی»، صداپیشه باسابقه و «اکبر عبدی» بازیگر محبوب آیین بزرگداشت‌شان برگزار خواهد شد و تنها نکوداشت جشنواره سی‌وششم نیز به مرحوم علی معلم که در دوره‌های مختلف جشنواره به عنوان داور، عضو هیات انتخاب و مدیر بخش نشست‌ها فعالیت کرده، اختصاص دارد. 

آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر را نیز بهرام بدخشانی مدیر فیلمبرداری، کمال تبریزی کارگردان، حسن خجسته استاد دانشگاه، خسرو دهقان منتقد، رسول صدرعاملی کارگردان، فرشته طائرپور تهیه‌کننده و محمدرضا فروتن بازیگر قضاوت خواهند کرد.

رقابت یک انیمیشن با عنوان «فیلشاه» و دو مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» و «بانوی قدس ایران» در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره نیز از جمله اتفاقات جدید و مهم جشنواره سی و ششم است. 

این دوره از جشنواره در بخش اجرای افتتاحیه و اختتامیه نیز تنوع دارد به طوری که آیین افتتاحیه را احسان کرمی و آیین اختتامیه را رضا رشیدپور اجرا خواهند کرد.

سی وششمین جشنواره فیلم فجر در بخش فیلم اولی‌ها نسبت به سال گذشته از آثار کمتری میزبانی می‌کند و سه فیلم «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی، «مصادره» اولین تجربه کارگردانی مهران احمدی و «امیر» ساخته نیما اقلیما حضور دارند.

همچنین در این دوره از جشنواره دو فیلم «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی آثاری هستند که به معرفی ماهیت داعش و پشتوانه فکری و لجستیکی این جریان تکفیری - تروریستی می پردازند.

«جشن دلتنگی»، «دارکوب»، «اتاق تاریک»، «امیر»، «چهار راه استانبول» و «هایلایت» نیز عنوان شش فیلمی است که در ژانر اجتماعی در جشنواره حضور دارند.

سهم سینمای دفاع مقدس البته نسبت به چند دوره اخیر جشنواره بیشتر شده و پنج فیلم به نام‌های «بمب» به کارگردانی پیمان معادی، «تنگه ابوغریب» ساخته بهرام توکلی، «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر، «ماهور» ساخته حمید زرگرنژاد و «کامیون» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی در جشنواره امسال حضور دارند.

بررسی بازیگران زن و مرد پُرکار این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز بابک حمیدیان به تنهایی با چهار فیلم «به وقت شام»، «سرو زیر آب»، «جشن دل تنگی» و «مصادره» در صدر این جدول قرار گرفته و مهمترین دنبال کننده‌های او بازیگر تازه چهره شده سینمای ایران «هادی حجازی‌فر» با سه فیلم «لاتاری»، «دارکوب» و«به وقت شام» و سحر دولتشاهی با سه فیلم «چهارراه استانبول»، «عرق سرد» و «امیر» هستند.

نیکی کریمی، سعید آقاخانی، امین حیایی، مینا ساداتی، ساعد سهیلی، فرخ نعمتی، امیر جدیدی، جواد عزتی و محسن کیایی نیز هر کدام با دو فیلم در این دوره از جشنواره فیلم فجر هنرنمایی کرده‌اند.

عنوان تهیه کنندگان پُرکار این دوره از جشنواره نیز به سیدمحمود رضوی و محمد خزاعی هر کدام با 2 فیلم رسیده است. رضوی با «لاتاری» و «دارکوب» و خزاعی با فیلم‌های «به وقت شام» و «امپراطور جهنم» گوی رقابت را از تهیه کنندگان پُرکار ادوار مختلف جشنواره ربوده‌اند و باید ماند و دید که در جشنواره چه اقبالی خواهند داشت.

سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر علاوه بر تهران در 31 استان کشور نیز برگزار خواهد شد و پنج فیلم کودک همزمان با برگزاری جشنواره در سراسر کشور به طور رایگان برای کودکان ونوجوانان نمایش داده خواهد شد.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان