تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

حاشیه‌های تصویب کلیات لایحه بودجه 97 شهرداری/فشار به شهروندان حد دارد

عضو شورای شهر تهران گفت: افزایش عوارض یعنی فشار بیشتر به مردم، که فشار به شهروندان هم حدی دارد.

رویداد۲۴-عضو شورای شهر تهران گفت: افزایش عوارض یعنی فشار بیشتر به مردم، که فشار به شهروندان هم حدی دارد.صبح امروز (یکشنبه 15 بهمن) کلیات لایحه بودجه 97 شهرداری تهران در شورای شهر تهران به بحث گذاشته شد.در ابتدا حسن رسولی گزارشی از حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری در ماه‌های اخیر ارائه داد و گفت: با توجه به این گزارش برای کاهش هزینه های شهرداری باید تا دیر نشده وارد عمل شویم.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه شورای شهر نیز وضعیت را بسیار نگران‌کننده خواند و گفت: در گذشته نیمی از درآمد شهرداری وام بوده است و اگر تغییری ایجاد نشود سال 97 اوضاع بحرانی می‌شود. اگر برای اصلاح مالی در سال آتی اقدامی نکنیم در این بدهی‌سازی شریک هستیم.

او ادامه داد: باید راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های غیر ضروری تعیین شود. مهم‌ترین مسئله این است که این وام‌ها خرج چه چیزی شده است و خزانه‌دار به ترتیب باید بگویند که در حوزه چه ماموریت‌هایی شهرداری بدهکار شده است.

در ادامه جلسه الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تغییرات این کمیسیون را در خصوص کلیات لایحه ارائه کرد.

او با بیان اینکه سقف درآمد در بودجه را به 17هزار و 517 میلیارد تومان رسانده‌اند گفت: 517 میلیارد تومان سرفصل درآمدها را افزایش دادیم. در بحث درآمدهای ناشی از فروش املاک 300 میلیارد تومان کاهش داده‌ایم و سهم درآمدهای نقد را به 78 درصد و درآمدهای غیر نقد را به 23درصد رساندیم و درآمدهای پایدار را از 28 درصدی که شهرداری پیش‌بینی کرده بود به 31 درصد رساندیم. افزایش درآمد پایدار در جهت شفاف‌سازی است و همچنین تبصره‌هایی که همچون تاریک‌خانه حیاط خلوت بعضی بودند حذف شده است و تبصره‌ها را در بودجه کاهش داده‌ شده است. دو تبصره نیز توسط خود کمیسیون کاهش یافته است.

در ادامه میان اعضای شورا اختلاف نظر بر سر روند بررسی کلیات به وجود آمد و الویری، رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه اظهار کرد: کسی اجازه ورود به ردیف‌ها را ندارد و فعلاً فقط کلیات لایحه بودجه باید بررسی شود.

سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه باید بیشتر بحث می‌شد و به اندازه کافی روی کلیات بودجه صحبت نشده است گفت: درلایحه‌هایی که شهرداری برای سال 97 ارائه کرد مبلغ بودجه 17هزار و 500 میلیارد تومان اعلام شده که به گفته شهردار 2.2 درصد نسبت به گذشته انقباضی بسته شده است. براساس گزارش خزانه‌دار شورا 9هزار و 330 میلیارد تومان از بودجه 96 تا آخر 9 ماه سال جاری محقق شده که 52 درصد از کل بودجه 17 هزار و 900 میلیارد تومانی 96 است.

این عضو شورای شهر با تطبیق عملکرد بودجه 96نسبت به 95 ادامه داد: بودجه سال 95 حدود 17 هزار و 900 میلیارد تومان نوشته شده اما تا آخر هشت ماه 9هزار و 300 میلیارد آن محقق شده بود و در بودجه سال 96 هم تا آخر 9 ماه، 9هزار و 300 میلیارد تومان محقق شده است. تفاوت آن با سال96 این است که بودجه 96 تا آخر 9 ماه 9هزار و 300 میلیارد محقق شده است لذا به اشتباه در چهار ماه پایانی سال 95 بیش از 50 درصد بودجه آن سال محقق دانسته شده است در حالی که 5هزار میلیارد تومان آن از محل وام بوده است.

او ادامه داد: بودجه قالیباف در سال 95، 17 هزار و 900 میلیارد تومان بوده که 17 هزار و 200 میلیارد آن محقق شده است و در بودجه سال 97 هم به نظر من حداکثر 16 هزار میلیارد تومان محقق می‌شود و مبلغ تعیین شده برای بودجه قابلیت تحقق را ندارد و تحقق آن به معنای فروش بیشتر ملک، وام بیشتر یا عرضه اوراق مشارکت است.

در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر با بیان اینکه در سه ماهه اخیر شهرداری در حالت ترانزیشن بوده و به همین دلیل خوب کار نکرده است گفت: امروز در جلسه هم اندیشی که صبح برگزار شد و در جلسه کمیسیون تلفیق روند بررسی بودجه را تصویب کردیم گویا بعضی از اعضا نظراتشان را عوض کردند و یادشان رفته است و از آقای رسولی، الویری و فراهانی که برنامه را آورده‌اند و عضو کمیسیون تلفیق هستند می‌خواهیم از کلیات دفاع کنند اما با این وجود حق‌شناس رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی پیشنهاد داد کلیات را امروز بشنویم و روز سه‌شنبه وارد بحث درآمدها شویم. باید به سمت واقعی‌تر شدن رقم بودجه برویم.

شهربانو امانی عضو دیگر شورا به روند جلسه اعتراض کرده و در یک تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: جلسه باید براساس آیین‌نامه ارائه شود. این یک جلسه هم اندیشی نیست بلکه جلسه رسمی شورای شهر است.

فراهانی با بیان اینکه به تاخیر انداختن جلسه صلاح نیست و با تاکید بر اینکه دو هفته از بررسی کلیات بودجه می‌گذرد از اعضا خواست براساس دستورالعمل‌ عمل کنند.

در ادامه برخی از اعضای شورا بالاخص اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به پیشنهاد برخی اعضا همچون الهام فخاری در خصوص به تعویق انداختن رای‌گیری برای کلیات اعتراض کردند.

رسولی با بیان اینکه شاید شورا و شهرداری عوض شده باشد اما اسناد بالادستی تغییر نکرده است، گفت: برنامه زمان بندی در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است و از اتلاف وقت جلوگیری کرده و آن را تصویب کنیم.

محسن هاشمی رئیس شورا نیز با تاکید بر اینکه این فرآیند در کمیسیون به تصویب رسیده است تصریح کرد: این نحوه و فرآیند اصرار کمیسیون برنامه و بودجه بوده و به تصویب رسیده است در مورد کلیات بودجه پس از صحبت موافقان و مخالفان رای‌گیری خواهیم کرد.

 با وجود تذکر امانی که مخالف رای‌گیری برای کلیات بود مخالفان و موافقان به ترتیب صحبت کردند و پس از صحبت‌های فخاری به عنوان مخالف که کلیات بودجه را تحقق‌ناپذیر دانست امانی دوباره تذکر داد: لطفا در رسانه‌ها به گونه‌ای درج نشود که شورا دچار به هم ریختگی شود این اولین باری است که شورا بودجه را بررسی می‌کنند و من همانطور که بارها تذکر داده‌ام آیین‌نامه شورا شفاف نیست پس از آنکه رسولی به عنوان موافق بودجه صحبت کرد احمد مسجدجامعی به عنوان مخالف گفت: به نظر من در بودجه امسال به مناطق محروم توجه نشده و احترام به محیط زیست کافی نیست. بستن بودجه با رقم مشابه پارسال توقعات نه تنها کاهش نداده بلکه در همان سقف نگه می‌دارد چطور می‌توانیم بودجه را محقق کنیم وقتی فقط می‌دانیم چطور باید هزینه شود.

او با بیان این سوال که آیا عوارض همان درآمد پایدار است افزود: افزایش عوارض یعنی فشار بیشتر به مردم، که فشار به شهروندان هم حدی دارد.

او ادامه داد:‌ جای سوال دارد که به جای فشار به شهروندان به کیفیت خدمات توجه ویژه‌ای شده است یا نه؟ هفته گذشته اجازه دادیم 4 هزار میلیارد تومان شهرداری برای حمل و نقل عمومی قرض بگیرد. باید بعد اجتماعی و فشاری که به مردم می‌آید را هم در نظر بگیریم.

مسجد جامعی ادامه داد: دست ما باز نیست که چون شهرداری پول ندارد به مردم فشار وارد کنیم افزایش عوارض باید منشا کیفیت زندگی مردم شود و من کماکان بودجه‌ای را که شهرداری به شورا ارائه داده به بودجه کمیسیون ترجیح می‌دهم.

میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه مسیر گذشته را بن بست خواند و با بیان اینکه سال گذشته 5 هزار میلیارد تومان برای اداره شهر قرض گرفته شده است از اعضا خواست به کلیات بودجه رای دهند پس از آن نجفی شهردار تهران که به صورت سرزده به جلسه شورا آمده بود پشت تریبون صحن رفت و از کلیات بودجه پیشنهادی دفاع کرد. پس از آن کلیات لایحه بودجه به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان