تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

نگاه حقوق شهروندی نگاه حاکمیتی است نه دولت محور/ رعایت حقوق مردم از شاخص‌های حکمرانی خوب است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد گفت: نگاه حقوق شهروندی نگاه حاکمیتی است نه دولت محور. اگر دولت تنها تلاش کند و برخی نهادها نیز اقدامات نافی این حقوق انجام دهند، کار به جایی نمی‌رسد.

رویداد۲۴-معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد گفت: نگاه حقوق شهروندی نگاه حاکمیتی است نه دولت محور. اگر دولت تنها تلاش کند و برخی نهادها نیز اقدامات نافی این حقوق انجام دهند، کار به جایی نمی‌رسد.اسماعیل جلیلیان در ششمین اجلاس هم اندیشی با موضوع اجرای بهینه تصویب‌نامه حقوق شهروندی در نظام اداری گفت: حقوق شهروندی یکی از الزاماتی است که در کشور به تصویب رسید. باید به این نکته توجه کنیم که یکی از دلایلی که انقلاب به سرانجام رسید، نگاه به حوزه حقوق عمومی و رعایت حقوق ملت بود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد ادامه داد: حقوق شهروندی با فترت ما سازگار است. حقوق شهروندی به عنوان یک موضوع اساسی در رابطه ملت و حاکمیت بحث می‌شود و دولت بعد از ابلاغ منشور، رویکرد اجرایی شدن آن را شروع کرد. البته قبل از آن هم در شورای عالی اداری، حساسیت‌ها زیادی در این بخش بود.

وی افزود: در یک فرایند ارزیابی در رابطه با عملکرد ها، شاخص‌ها مشخص شده است. در نیمه دوم امسال نیز شورای حقوقی حقوق شهروندی خود را تشکیل دادیم و روش اجرایی برای یک انسجام بخشی را در دستور کار قرار دادیم.

جلیلیان بر لزوم توجه دولت و دستگاهای حقوقی به حقوق شهروندی تاکید کرد و گفت: نگاه حقوق شهروندی نگاه حاکمیتی است نه دولت محور. اگر دولت تنها تلاش کند و برخی نهادها نیز اقدامات نافی این حقوق انجام دهند، کار به جایی نمی‌رسد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد با بیان اینکه یکی از شاخص‌های حکمرانی خوب، رعایت حق مردم است، اظهار کرد: باید یک نگاه نقادانه به عملکرد خود داشته باشیم. باید اقدامات را اطلاع رسانی کنیم و نظرات موجود را بدون فیلترینگ دریافت کنیم تا از آنها استفاده کنیم. این رویکرد عملی نمی‌شود مگر اینکه یک یکپارچگی در بین نهادهای مختلف اجرا شود.

وی تاکید کرد: حقوق شهروندی قانونی است که به واسطه آن حقوق ملت رعایت می‌شود و با تعیین شاخص‌ها درحال تلاش هستیم ضمانت اجرای آن در نهادها را تهیه کنیم.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان