تاریخ انتشار: ۱۹:۲۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

حاتم قادری: بازرگان در اوخر عمر به این باور رسید که نقشه راهی وجود ندارد

هر چند که بازرگان همچون سایر روشنفکران دینی در ابتدا به دنبال یافتن نقشه راه بود اما بعدها در اواخر عمر دریافت که نقشه راهی وجود ندارد.

رویداد۲۴-هر چند که بازرگان همچون سایر روشنفکران دینی در ابتدا به دنبال یافتن نقشه راه بود اما بعدها در اواخر عمر دریافت که نقشه راهی وجود ندارد. گروه اندیشه:

دکتر حاتم قادری استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در نشست "بازرگان و انقلاب اسلامی" که 16بهمن ماه به همت انجمن اندیشه و قلم در مسجد الرحمن برگزار شد، بحثی را با عنوان "اندر مستی و خماری جست و جوی نقشه راه" ارائه کرد.
وی سخنرانی خود را بیشتر به کتاب "راه طی شده" بازرگان معطوف کرد و تاکید داشت که این کتاب از جمله آثار خوانده شده در سال های نزدیک به انقلاب است. اما با این حال، این اثر  شوربختانه،  در خدمت رادیکالیسم سیاسی و ایدئولوژیک قرار گرفت. این در حالی است که بازرگان از جمله متفکران آری گو به غرب است. آری گو به این معنا که غرب را اساسا گمراه کننده نمی داند و بر دستاوردهای آن مهر تائید می زند.
به زعم او، بازرگان از آن جمله روشنفکران دینی ای بود که به یافتن یا حداقل ساختن نقشه راه باور داشت. نقشه ای که بگوید اقتصاد، سیاست، جامعه، فرهنگ، مناسبات اسلامی چیست؟

 

اما در نهایت و در اوخر عمر به این باور می رسد که نقشه راهی وجود ندارد و ما صدها سال است دنبال چیزی می گردیم که موجودیتی ندارد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان