تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

بازرگان معتقد بود دین حاوی نوعی نقشه راه است

پژوهشگر ایرانی حوزه علوم سیاسی گفت: بازرگان و روشنفکران بر این عقیده بودند که اصولا دین حاوی نوعی نقشه راه است و از صلابتی برخوردار است که بشر می‌تواند از آن استفاده کند و در نهایت به سر منزل مقصود برسد.

رویداد۲۴-پژوهشگر ایرانی حوزه علوم سیاسی گفت: بازرگان و روشنفکران بر این عقیده بودند که اصولا دین حاوی نوعی نقشه راه است و از صلابتی برخوردار است که بشر می‌تواند از آن استفاده کند و در نهایت به سر منزل مقصود برسد.حاتم قادری در همایش بازرگان و انقلاب اسلامی گفت: بعد از مشروطه این سوال پیش آمد که دنیای جدید چه ویژگی‌هایی دارد، سوال پیش آمد آیا ما می‌توانیم با همان ادبیات سخن بگوئیم ؟ یا همان مکتب‌ها را داشته باشیم؟ نکته مهم و قابل تامل در مشروطه این است که شما آن با روشنفکری دینی مواجه نشده بودید، در آن زمان یا علمای دینی سنتی بودند یا روشنفکر بودند ، شما هیچ گاه نمی‌دید یک عالم روشنفکر دینی باشد.

وی افزود: در مشروطه این افراد بسیار کم بودند و در جریان جنگ جهانی دوم مشاهده می‌کنید جامعه شروع به تولید روشن فکر دینی کرد. روشنفکری دینی که در دهه ۲۰ شکل گرفت مهم‌ترین هدفش این بود که به چالش هویتی ایرانیان پاسخ دهد، البته هنوز هم درگیر این وضعیت هستیم. روشنفکر دینی تصورش بر این بود که می‌تواند یک نقشه راه از دل دین بیرون بکشد که به کجا برویم و چه کنیم.

قادری تاکید کرد: بازرگان و روشنفکران بر این عقیده بودند که اصولا دین حاوی نوعی نقشه راه است و از صلابتی برخوردار است که بشر می‌تواند از آن استفاده کند و در نهایت به سر منزل مقصود برسد. اعتقاد به نقشه راه فقط مختص به ایران نبود کل کشورهای خاورمیانه درگیر آن بودند و تصور بر این بود که دین این نقشه راه را دارد.

وی ادامه داد: وقتی به نسل مهندس بازرگان برمی‌گردیم به آن جایی می‌رسیم که آن‌ها بخش زیادی از توان خود را گذاشته‌اند تا نقشه راه را پیدا کنند. همه به دنبال نقشه راه هستند حالا شیوه‌ها متفاوت است. اولین قدم کتاب راه طی شده مهندس بازرگان بود که در عین حال که خوب خوانده شد به یک شوربختی افتاد و آن این بود که به اندیشه رادیکالی در کشور تبدیل شد، این کتاب به جای این که در جای خودش استفاده شود جای دیگری مورد استفاده قرار گرفت. روشن فکری دینی دنبال نقشه راه است. از برخی از ویژگی‌های راه طی شده استفاده شد و برخی دیگر خیر نشد، بازرگان دراین کتاب پاسخ می‌دهد و می‌گوید راه طی راه انبیاء راه بشر است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان