تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
محمد هاشمی در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

برای رسیدن به اهداف انقلاب باید فساد را ریشه کن کرد

محمد هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر این عقیده است که در طول 4 دهه که از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، هرچند که به توفیقاتی در سایر بخش‌ها مانند آزادی و جمهوریت رسیده‌ایم، اما نتوانسته‌ایم به صورت کامل به آرمان‌ها و اهدافی که برای آن دست به انقلاب زدیم، دست پیدا کنیم.
رویداد۲۴محمد هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر این عقیده است که در طول 4 دهه که از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، هرچند که به توفیقاتی در سایر بخش‌ها مانند آزادی و جمهوریت رسیده‌ایم، اما نتوانسته‌ایم به صورت کامل به آرمان‌ها و اهدافی که برای آن دست به انقلاب زدیم، دست پیدا کنیم.

این روزها، در آستانه 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم. انقلابی که با حرکت مردمی و به رهبری امام خمینی(ره) و بر علیه محمدرضا شاه پهلوی، شکل گرفت.

«استقلال»، «جمهوریت» و «اسلامیت»، سه اصل مهم و اساسی مردم ایران در زمان انقلاب بوده و هست. مردم ایران که به دلایل مختلف، دیگر خواهان نظام شاهنشاهی نبودند، سعی کردند تا با شکل دادن یک انقلاب، یک مشی جدیدی را بر نظام کلی کشور، حاکم کنند. مشی و رویه‌ای جدید، بر پایه رعایت اصل «مردم سالاری» و «تشرع». 

به عقیده بسیاری از مردم ایران، سیاسیون و کارشناسان، ایران بعد از گذشت 4 دهه از عمر انقلاب، متاسفانه تاکنون نتوانسته است آنطور که باید و شاید به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند. وجود فساد، تبعیض، ریا، فقر، دروغ و... در جامعه، باعث شده تا جمهوری اسلامی با آرمان های اولیه انقلاب فاصله‎ای زیاد داشته باشد. 

محمدهاشمی، عضوسابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به گذشت نزدیک به 4 دهه از انقلاب اسلامی ایران و دلایل نرسیدن به همه اهداف مورد نظر انقلاب در این 4دهه، گفت: 40 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، ما نمی‌توانیم بگوییم که در این سال‌ها به هیچ کدام از اهداف انقلاب اسلامی نرسیده‌ایم، بلکه باید بگوییم به همه آنچه که مد نظرمان بوده است، نرسیدیم.

هاشمی با اشاره به اینکه شعار مردم در زمان انقلاب «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود، تصریح کرد: کشور ما در دوران شاهنشانی، دنباله رو آمریکا بود و هیچ اراده‌ای از خود نداشت. سفارت آمریکا در ایران، مرکز فرماندهی آمریکا در منطقه برای حفظ منافع این کشور بود و ایران به معنای واقعی هیچ‌گونه استقلالی از خود نداشت. به طور مثال در خاطرات هویدا آمده است که وزارت مسکن چندخانه را برای یک وزارت‌خانه‌ای ساخته بود، اما بعد شاه تصمیم می‌گیرد که این منازل را به وزارت‌خانه دیگری بدهد، بعد وزرات مسکن نامه‌ای می‌نویسد و اعلام می‌کند که با سفارت آمریکا در خصوص این جابجایی صحبت شده و مانعی نیست. به معنای دیگر بحث وابستگی به آمریکا و نفوذ آمریکا در کشور ما به حدی بود که حتی برای جابجایی خانه‌های سازمانی هم باید از آمریکا اجازه گرفته می‌شد.

رئیس اسبق سازمان صداوسیما، با تاکید بر اینکه امروزه خوشبختانه ما هیچ‌گونه وابستگی به شرق و غرب نداریم، خاطرنشان کرد: شعار نه غربی نه شرقی، جمهوری اسلامی، به نظرم تا حد زیادی تحقق پیدا کرده است. درست است که ما اکنون در بسیاری از بخش‌ها آزادی نداریم، اما در بسیاری از موارد هم آزادی داریم. در زمان شاهنشاهی واقعا دیکتاتوری و استبداد بیداد می‌کرد. ساواک در همه جا حضور داشت و مردم حتی برای صحبت‌‌ کردن‌هایشان هم دچار مشکل بودند. کشور تا پیش از انقلاب، مانند مستعمره آمریکا و مردم نیز مانند برده این کشور بودند. اکنون که در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم، نمی‌گویم که در همه مسائل آزادی داریم، اما خب طبعا در شرایط مناسبی نسبت به گذشته قرار داریم. 

هاشمی با اشاره به شعار جمهوری اسلامی، تصریح کرد: این شعار هم تا حدود زیادی معنا و تحقق پیدا کرده است، هرچند که در بحث «جمهوریت» آن ایراداتی وجود دارد و یا مثلا در بحث همان نظارت استصوابی شورای نگهبان که مردم آزاد نیستند بخواهند به هرکسی که می‌خواهند رای دهند. 40 سال از انقلاب می‌گذرد و در این سال‌ها انتخابات بسیاری برگزار شده و همه مسئولین از شورا و مجلس تا رئیس‌جمهور و مجلس خبرگان، همه و همه با رای مردم روی کار آمده‌اند. همین موضوع اهمیت «جمهوریت» را مطرح می‌کند. بله در بحث اسلامیت، ما نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید اسلام را در جامعه پیاده کنیم و قطعا تا حد مطلوب فاصله زیادی داریم. اما شرایط با گذشته تغییرات بسیاری داشته، هرچند که منکر کاستی‌ها نمی‌شویم.

محمدهاشمی با بیان اینکه نظام تا حد زیادی به اهداف و آرمان‌های خود رسیده‌ است، خاطرنشان کرد: ما به اهدافمان رسیده‌ایم اما این حد و اندازه اصلا کافی نیست و باید تلاش‌مان را برای رسیدن به حد مطلوب، انجام دهیم.  

عضوسابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه معمولا در جامعه خوب‌ها مشخص نیستند، گفت: کسانی که افراد خوبی هستند، خلافی انجام نمی‌دهند، هیچ‌گاه نمی‌آیند خودشان را در معرض دید قرار دهند. آن‌چیزی که در جامعه بیشتر نمایان می‌شود و رسانه‌ها نیز به آن می‌پردازند، «فساد» است. اینگونه نیست که 80 میلیون نفر ایرانی، همگی فاسد و ریاکار باشند، اما طبعا هستند افرادی که مدام کارهای خلاف و غیرقانونی انجام می‌دهند که طبیعتا مجازات هم می‌شوند. بله متاسفانه در کشور ما فساد، سوء استفاده، مفاسد اخلاقی و ... در میان برخی از مردم جامعه و مسئولین وجود دارد، اما این به معنای آن نیست که همه کشور دچار چنین مشکلاتی باشد. بسیاری از مردم در شرایط مختلف به اخلاق و قوانین متعهد و پایبند هستند و نمی‌توان وجود فساد و بی اخلاقی برخی از افراد را به تمامی جامعه تعمیم داد.

هاشمی در همین رابطه ادامه داد: رادیو و تلویزیون هیچ‌گاه به سراغ خیرین نمی‌رود و آن‌ها را نشان نمی‌دهد، اما از آن طرف مدام به سراغ مفاسد رفته و اخبار فساد و اختلاس را نشان می‌دهد که بعضا هم بزرگ نمایی می‎شود. اما به طور خلاصه می‌خواهم بگویم که مسائل اخلاقی و مثبت هیچ‌گاه از سوی رسانه‌های ما نشان داده نمی‌شود و فقط به اخبار فساد و اختلاس و تبعیض و ... می‌پردازند.

هاشمی با بیان اینکه تا مدینه فاضله‌ای که در اسلام برای ما تعیین شده است، فاصله بسیار زیادی داریم، خاطرنشان کرد: در فرهنگ اسلامی یک بحثی وجود دارد به اسم نظارت عمومی یا همان امر به معروف و نهی از منکر.  این امر به معروف و نهی ازمنکر فقط بر عهده حکومت نیست.  پیامبر اکرم(ص) هم در بخشی از سخنانشان می‌فرمایند، که شما، علاوه بر اینکه باید ناظر باشید، مسئولیت هم دارید. ما اگر می‌بینیم که یک فردی کاری را انجام می‌دهد که به تعبیر دینی یک «گناه» است، باید به وی تذکر بدهیم. همه جامعه باید به کمک یکدیگر بیایند تا بی‌اخلاقی و فساد را از جامعه ریشه کن کنند تا بتوانیم سریعتر به اهداف و آرمان‌های انقلاب، دست پیدا کنیم.

عضوسابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، در همین رابطه ادامه داد: در جمهوری اسلامی، قوانین و دستگاه‌های نظارتی زیادی داریم اما این دستگاه‌ها متاسفانه مطابق قانون عمل نمی‌کنند؛ که ما در این مباحث حتما باید به قانون برگردیم و امر به معروف و نهی از منکر نیز باید در جامعه نمود بیشتری پیدا کند. اگر ما بتوانیم به وظایف و تعهداتی که داریم عمل کنیم و «خودسازی» را رواج دهیم، قطعا به آن خواسته‌ها و اهدافی که برای آن دست به انقلاب زدیم، خواهیم رسید.
نظرات شما
پیشخوان