تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۶

شاه رهبر مخفی انقلاب بود

لطف الله میثمی: استبداد و فساد، دقیقاً جزو مواردی هستند که می‌توان آنان را دلایلی برای وقوع انقلاب دانست. استبداد و خودکامگی به مرور زمان در محمد رضا پهلوی نهادینه شده بود

رویداد۲۴-لطف الله میثمی: استبداد و فساد، دقیقاً جزو مواردی هستند که می‌توان آنان را دلایلی برای وقوع انقلاب دانست. استبداد و خودکامگی به مرور زمان در محمد رضا پهلوی نهادینه شده بود  لطف‌الله میثمی مدیر مسئول مجله چشم اندازایران

 او که در اوایل حکومت از پیشنهادها و نظریات مردان سیاسی کشور استقبال و به مرحله عمل می‌گذاشت، در سال‌های آخر حکومت اجازه صحبت و اظهار نظر را به مردان حکومتی، وزیران و نمایندگان مجلس نمی داد. کار به جایی رسیده بود که نظرات امیر عباس هویدا و اسدالله علم را هم نمی‌پذیرفت و اجازه صحبت به این دو نمی‌داد. او در سال 1335 برای محدود کردن هر نوع اقدام علیه حکومت، سازمانی را به وجود آورد که حاصلی جز جنایت، شکنجه و خفقان نبود.تأسیس ساواک یکی از ارکان استبداد بود. به قول مرحوم مهندس مهدی بازرگان، شاه رهبر مخفی انقلاب بود. شاه از طریق ساواک و ضد اطلاعات ارتش آن قدر به مردم فشار آورد که ناخواسته همه مردم را با هم متحد کرد.
او خود در روزهای آخر سلطنت اعتراف کرد که از این به بعد به دستگاه‌های امنیتی اجازه شکنجه نمی‌دهیم، از این به بعد به قانون اساسی وفادار می‌مانیم و استبداد را کنار می‌گذاریم.شکنجه خود بدترین نوع استبداد است.شکنجه ترس می‌آورد، فکر آدم را مخفی می‌کند.
فساد در دستگاه حکومتی یک فساد سیستماتیک بود. بسیاری از موارد فساد سیاسی، اقتصادی و نظایر اینها در سال 1356 افشا شد. بنده چون در جریان صنعت نفت حضور داشتم می‌گویم که شخص شاه در روند امضای قراردادهای نفتی ذینفع بود. هر قرارداد نفتی که امضا می‌شد، در بدو امر مبلغ قابل توجهی به‌عنوان درصد می‌گرفت و موافقت می‌کرد که قرارداد امضا شود.
شاهزادگان، مردان سیاسی، درباریان و... اجازه داشتند از هر قراردادی اعم از نفتی و اقتصادی 30 درصد از کل قرارداد را به‌عنوان پورسانت دریافت کنند. این یک قانون نانوشته بود و از دربار تا لایه‌های میانی کشور یعنی صاحبان صنایع، تجار، پیمانکاران و مقاطعه کاران هم تسری پیدا کرده بود. طوری که هر کسی می‌خواست قراردادی را به امضا برساند، پای یکی ازشاهزادگان، درباریان و وزیران را به میان می‌آورد که قرارداد امضا شود. در پاره‌ای از اوقات دستگاه‌های نظارتی و امنیتی گزارشات فساد اقتصادی وسایر مفاسد را به اطلاع شخص شاه می‌رساندند و او در جریان تمام موارد بود اما گزارشی از برخورد وی ثبت نشده است.اشرف پهلوی شخص پرجرأتی بود. او رکن اصلی کودتای 28 مرداد 1332 و کسی بود که به شاه جرأت داد که پای خارجی‌ها را به کودتا وارد کند. همین شخص در تجارت بین‌المللی مواد مخدر و سایر مفاسد اقتصادی و... نقش فعالی داشت. او از رانت‌های خود در تمام زمینه‌ها استفاده می‌کرد و مافیایی از قدرت و ثروت بود.حکومت پهلوی جهت تبلیغات عمومی اصلی با نام از کجا آوردی را به تصویب نمایندگان مجلس رساند که ماهیت آن در ظاهر مبارزه با فساد اقتصادی بود. در همان روزهای اول و در دوره صدارت علی امینی چندین مفسد اقتصادی دستگیر و روانه زندان شدند و پس از چند روز به دستور مراجع قانونی آزاد شدند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان