تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶
رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

ساحت فعالان محیط‌ زیست از اتهام جاسوسی مبراست/قوه قضاییه درباره فوت دکتر سیدامامی اطلاع‎رسانی کند

محمدرضا تابش گفت: ما با فعالان محیط‌زیستی روبرو هستیم که افراد متخصصی‌اند. آنها علاقه‌مند به دین و آیین و خاک این وطن و کشور هستند و با سوابق علمی که دارند برای اطلاع و احیای محیط‌زیست فعالیت می‌کنند. این افراد حافظ و پاسدار طبیعت ایران به شمار می‌آیند. عشق و علاقه به طبیعت، آنها را واداشته است که سال‌ها وقت و زمان و جان خود را در این راه بگذارند و کارهای پرخطر، سخت و عجیب انجام دهند.
ساحت فعالان محیط‌ زیست از اتهام جاسوسی مبراست/قوه قضاییه درباره فوت دکتر سیدامامی اطلاع‎رسانی کند
رویداد۲۴محمدرضا تابش گفت: ما با فعالان محیط‌زیستی روبرو هستیم که افراد متخصصی‌اند. آنها علاقه‌مند به دین و آیین و خاک این وطن و کشور هستند و با سوابق علمی که دارند برای اطلاع و احیای محیط‌زیست فعالیت می‌کنند. این افراد حافظ و پاسدار طبیعت ایران به شمار می‌آیند. عشق و علاقه به طبیعت، آنها را واداشته است که سال‌ها وقت و زمان و جان خود را در این راه بگذارند و کارهای پرخطر، سخت و عجیب انجام دهند. 

بیش از دو از هفته دستگیری عده‌ای از فعالان محیط‌زیست می‌گذرد، هرچند این خبر چندان رسانه‌ای نشد تا اعلام خبر خودکشی کاووس سید امامی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام صادق و یکی از فعالان محیط‌زیست. با انتشار این خبر و نامشخص بودن وضعیت دیگر فعالان محیط‌زیست در زندان، این موضوع در رسانه‌ها اهمیت جدی پیدا کرده و برخی مسئولان را نگران کرده است. به گفته جعفري دولت‌آبادي دادستان تهران این افراد به اتهام جاسوسی دستگیر شدند. او گفته است: اين افراد در قالب اجراي پروژه‌هاي علمي و محيط‌زيستي نسبت به جمع‌آوري اطلاعات طبقه‌بندي كشور در حوزه‌هاي استراتژيك اقدام مي‌كردند كه با هوشياري و رصد اطلاعاتي يكي از نهادهاي امنيتي كشور، دستگير و توسط دادستاني تهران بازداشت‌شده‌اند. 

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره دستگیری هفت فعال محیط‌زیست گفت: اینکه فعالان محیط‌زیست جاسوس هستند یک اتهام است. باید ابتدا این موضوع در قوه قضاییه رسیدگی شود. بنابراین مرجعی که تشخیص می‌دهد این اتهامات درست است یا خیر، قوه قضاییه است و باید در این نهاد رای نهایی اعلام شود. تا زمان اثبات یا رد این اتهام ما نیز نمی‌توانیم حرفی بزنیم.

او ادامه داد: مشکل اصلی اطلاع‌رسانی درباره بازداشت این افراد است. به نظرم به خاطر بدسلیقگی‌هایی دراین‌باره صورت گرفته، باعث ایجاد ابهاماتی شده است. تنها فعالان محیط‌زیست نیستند که بازداشت می‌شوند بلکه افراد بسیاری بودند که به اتهام فساد مالی، اقتصادی، ضد امنیتی دستگیری و به مردم اطلاع‌رسانی شدند.  

نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: بعد از فوت مرحوم دکتر کاووس سید امامی که بسیار فرد اخلاق‌گرا و نیکو و مسلط در حوزه علم بودند، ابهامات گسترده‌ای به وجود آمده است. در کنار اینکه از مرگ ایشان بسیار متاثر و متاسف هستیم، قوه قضاییه هرچه زودتر باید درباره نحوه فوت ایشان که چگونه صورت گرفته و دلیل اتفاق چه بوده است اطلاع رسانی کند. 

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس افزود: همه نمایندگان از اعضای کمیسیون قضایی گرفته تا کمیسیون اصل 90، سیاسی و امنیت ملی و ما نیز به‌عنوان فراکسیون تخصصی محیط‌زیست حتما این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم. همین حالا هم هماهنگی‌هایی انجام دادیم که امروز یا فردا جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس دراین‌باره برگزار شود. نتیجه هم به مردم اعلام خواهیم کرد. 

تابش همچنین به وظیفه کمیته هیات بازدید از زندان اوین اشاره کرد: نمایندگان مردم در کمیته بازدید از زندان اوین هم باید مواردی چون بررسی فوت دکتر سید امامی را از مسئولان زندان مطالبه کنند و پاسخ آنها را به مردم اطلاع دهند. بالاخره این بازدیدها برای همین شکل می‌گیرد که به مسئولان تذکر داده شود و اطلاع‌رسانی درست به مردم صورت گیرد. همه بدانند که فقط باید قانون فصل الخطاب باشد.   

تابش درباره درست با اشتباه بودن اتهام جاسوسی به فعالان محیط‌زیست که به هیچ وجه دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده ای نداشته اند تا نظام را با تهدیدی مواجه کنند گفت: دلیل اتهام را دادگاه باید رسیدگی کند و ما منبعی نیستیم که بتوانیم درباره جاسوس بودن یا نبودن فعالان محیط‌زیست صحبتی کنیم اما به‌صورت کلی گاهی سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه آنقدر هوشمندانه عمل می‌کنند که افراد اصلا متوجه نمی‌شوند که ارتباط با آنها و دادن اطلاعات ممکن است ضد منافع ملی تلقی شود. 

او ادامه داد: فعالان محیط‌زیستی که ما با آنها روبروایم افراد متخصص و علاقه‌مند به دین و آیین و خاک این وطن و کشور هستند. آنها با سوابق علمی که دارند برای اطلاع و احیای محیط‌زیست فعالیت می‌کنند و حافظ و پاسدار طبیعت ایران به شمار می‌آیند. عشق و علاقه به طبیعت آنها را واداشته است که سال‌ها وقت و زمان و جان خود را در این راه بگذارند و اقدامات و کارهای پرخطر، سخت و عجیب انجام دهند. ساحت و شأن این افراد که این‌گونه در کشورشان خدمت می‌کنند از این اتهامات مبراست. 

هرچند رئیس سازمان محیط‌زیست خبر از دستگیری کاوه مدنی، نخبه‌ایرانی در محیط‌زیست که مدتی است به کشور بازگشته را دیروز داد. اما محمدرضا تابش معتقد است که او دستگیر نشده است ودر پاسخ به این سوال که دستگیری افراد نخبه‌ای چون کاوه مدنی که کرسی استادی مرکز سیاست محیط‌زیست امپریال کالج لندن را رها می‌کند و به ایران بازمی‌گردد باعث تاثیر منفی در بازگشت دیگر نخبگان نمی‌شود، پاسخ داد: اول اینکه کاوه مدنی بازداشت نیست.  اما به‌صورت کلی باید گفت، بستگی به روشن شدن ابعاد موضوع دارد. ابتدا باید این موضوع کاملا مشخص شود و به نتیجه برسد. آن زمان افکار عمومی درباره نظر می‌دهند که آیا در بازگشت نخبگان تاثیر منفی خواهد داشت یا خیر! 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان