تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
سهیلا جلودار زاده نماينده تهران در مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

همه پرسى عليه كسى نيست/ زمانی که مردم ما مسئولین را نخواستند طبیعتا باید کنار برویم/نباید از «میزان رای ملت است» هراس داشت

جلودارزاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی،‌ بر این عقیده است که مردم مسئولان کشور را انتخاب می‌کنند و ادامه حضور آن‌ها در مناصب مدیریتی نیز به رای مردم بستگی دارد،‌ برگزاری رفراندوم یا همان همه‌پرسی بر علیه هیچ‌کسی نیست بلکه برای روان کردن امور جاری مردم و جامعه است.
همه پرسى عليه كسى نيست/ زمانی که مردم ما مسئولین را نخواستند طبیعتا باید کنار برویم/نباید از «میزان رای ملت است» هراس داشت
رویداد۲۴جلودارزاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی،‌ بر این عقیده است که مردم مسئولان کشور را انتخاب می‌کنند و ادامه حضور آن‌ها در مناصب مدیریتی نیز به رای مردم بستگی دارد،‌ برگزاری رفراندوم یا همان همه‌پرسی بر علیه هیچ‌کسی نیست بلکه برای روان کردن امور جاری مردم و جامعه است.    

حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان،‌ روز 22بهمن ماه با اظهارات دوباره خود در خصوص برگزاری همه‌پرسی و مراجعه به رای مردم،‌ بار دیگر آماج حملات و تخریب‌های منتقدین و دلواپسان قرار گرفت.

واکنش‌ها اما به حسن روحانی نه تنها کاهش پیدا نکرد،‌ بلکه روز به روز بیشتر و بیشتر شد تا جایی که احمدخاتمی،‌ امام جمعه موقت تهران در سخنانی اعلام کرد:‌ «بنده به شبکه‌ دولتی ضد اسلامی، ضد ایرانی و به ضدانقلاب فراری که دلخوش به برخی اظهارنظرها شده‌اند می‌گویم که آن‌ها هرگز به آرزوی خود برای رفراندوم و همه‌پرسی عمومی نخواهند رسید.»

این واکنش‌ها اما به همین جا ختم نشد و حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در سخنانی اعلام کرد:‌ «حجت‌الاسلام روحانی با سخن گفتن از رفراندوم آن هم در محضر میلیونها راهپیمایی کننده در 22 بهمن عملاً به آنها اهانت کرده است.»

براساس نص صریح قانون اساسی، برگزاری رفراندوم در زمان مورد نیاز و با دو سوم آرا نمایندگان و بدون هیچ‌مشکلی می‌تواند برگزار شود،‌ اما همچنان مشحص نشده است که چرا برخی از مسئولین تا این اندازه با بحث همه پرسی که صراحتا در قانون اساسی به آن اشاره شده است مشکل دارند و آن را نه تنها یک توهین، بلکه یک آرزوی محال می‌دانند. 

از سوی دیگر اما بسیاری از مردم و کارشناسان بر این عقیده هستند که حسن روحانی بهتر بود تا در خصوص بحث همه پرسی روشن و شفاف تر صحبت کرده و مشخصا اعلام می‌کرد که موارد مورد نظر در خصوص همه پرسی،‌ چه موضوعاتی هستند تا بدین صورت راه را برای انتقاد برخی از منتقدین که اعتقاد دارند با همه پرسی سفره انقلاب جمع می‌شود،‌ بسته شود.  

سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴، با اشاره به سخنان اخیر حسن روحانی در خصوص برگزاری همه‌پرسی و حواشی پیرامون آن، گفت: گفتمان رئیس‎جمهور در 22 بهمن ماه و در جمع مردم، نشان دهنده این بود که یک بحث و اختلاف نظراتی در سطحی از مدیران کشور وجود دارد. قانون اساسی نیز صراحتا این اجازه را به ما می‌دهد که اگر نتوانستیم موضوعی را بر اساس یک گفت‎وگوی نظام‌مند حل کنیم،‌ باید به افکارعمومی و رای مردم مراجعه کنیم. 

جلودارزاده ادامه داد:‌ زیرا تعریفی که بنیان گذار انقلاب در مورد جمهوریت و جمهوری اسلامی دارند،‌ این است که رای مردم می‌تواند نشان دهنده جهت آینده حرکت جامعه باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در خصوص همه‌پرسی ممکن است یکسری تغییرات در قانون اساسی مورد نظر رئیس‌جمهور یا جهت‌گیری خاصی در مورد سیاست خارجی باشد،‌تصریح کرد:‌از آنجایی که موارد اختلافی یک یا دو مورد نیست،‌ احتمالا بحث باید در قالب یک مجموعه‌ای باشد که در اصلاحیه قانون اساسی نیز دیده می‌شود. زیرا در برخی از مواقع در دوره‌های رئیس‌جمهوری یک نارسایی در ساختار ما وجود که باعث بروز اختلاف می‌شود و ما برای اینکه این موضوع تکرار نشود، باید به رای مردم مراجعه کنیم،‌ زیرا دلیلی ندارد که در یک نظام جمهوری مبتنی بر رای مردم، دچار اختلاف‌هایی از این دست شویم. زیرا به هر میزان که اسناد بالادستی و قانون اساسی مستحکم‌تر و اصولی تر باشند،‌جامعه باید بدون مشکل حرکت کند و به اهداف خود برسد. 

نماینده مردم تهران،‌ ادامه داد:‌ شما ببینید در کشور ما هر فردی که رئیس‌جمهور می‌شود،‌ یا شهید شده یا بعد از دوران ریاست‌جمهوری‌شان کنار گذاشته شده و یا اینکه با ساختار قدرت دچار مشکل می‌شوند و قدرت آن‌ها را کنار می‌گذارد. به طور طبیعی این موضوع نباید به این شکل باشد و معتقدم این موارد همه و همه ناشی از نارسایی‌هایی است که در قانون اساسی ما وجود دارد که باعث شده نهادهای ما با یکدیگر دچار درگیری و اختلاف شوند. این قبیل مسائل می‌شود با برگزاری رفراندوم حل و فصل شود.

جلودارزاده با تاکید بر اینکه برگزاری رفراندوم بر علیه هیچ‌ فرد و نهادی نیست، خاطرنشان کرد: برگزاری رفراندوم یا همه‌پرسی برای روان شدن حرکت مردم و نظام است. قانون اساسی ما را مجلس خبرگانی نوشته است که بعضا برخی از آن‌ها تجربه مملکت داری را نداشتند و ممکن است اشتباهاتی را هم داشته باشند،‌ اما افرادی با مطالعه و تحصیلکرده‌ای بودند که توانستند کشور را در آن شرایط بحرانی تا اینجا برسانند. اما اکنون در عمل اشکالات کار پیدا شده است که باید آن‌ها را رفع کرد،‌ زیرا شاید کشور ما به لحاظ ساختاری مانند بسیاری از کشورها باشد اما به لحاظ کیفی و محتوایی کاملا متفاوت است. ما باید بنشینیم و این مشکلات را مرتفع کنیم و در صورت نیاز آن‌ها را به رای و نظر مردم بگذاریم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه رئیس‌جمهور نمی‌تواند شخصا،‌ گفتمان مدنظر خود را در جامعه جلو ببرد،‌تصریح کرد: اگر قرار باشد رئیس‌جمهور بیاید و همه موارد را صراحتا مطرح کند،‌ دچار هتک حرمت می‌شود. این قبیل مسائل با جنگ و دعوا و فحش عملیاتی نمی‌شود، بلکه باید با محبت، مهربانی و منطق با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند. زیرا  موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی میراث پدری هیچ‌فردی نیست و به قول امام خمینی(ره) شما این قدرت را از مردم گرفته‌اید و با نظر و رای مردم است که به یک جایگاهی رسیده‌اید. به نظرم در سایر موارد مانند همه‌پرسی،‌مسئولان مربوطه بنشینند و در یک فضای طلبه‌گی و دموکراتیک، حقیقتی را استخراج کنند که بتواند پاسخگوی نیاز مردم و جامعه باشد.

جلودارزاده با بیان اینکه برخی نسبت به برگزاری همه‌پرسی،‌ دلواپس هستند،‌ تصریح کرد: اگر همه موارد شفاف‎سازی شود بسیار بهتر است. زمانی که قرار شده است به رای مردم برگردیم، یعنی شاخص «مردم» هستند. زمانی که مردم ما مسئولین را نخواستند طبیعتا باید کنار برویم. وقتی یک نوع حکومت را نپذیرفتند،‌ خب نوع دیگر آن را تجربه می‌کنند. نباید از «میزان رای ملت است»، هراس داشته باشیم. زمانی که مردم ما را نخواستند ما نیز عرصه را برای دیگران باید باز بگذاریم و برویم به خداپرستی‌مان برسیم.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان