تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
زهرا ساعی، عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

می‌توان منتظر افق‌های روشن‎تری برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها بود

زهرا ساعی، عضو فراکسیون زنان مجلس در واکنش به خبر آزاد شدن ورود زنان به ورزشگاه به رویداد24 گفت: اینکه همه زنان بدون هیچ محدودیتی بالاخره برای اولین بار توانستند در ورزشگاه آزادی به تماشای مسابقه بنشینند، خبر امیدبخشی بود که بالاخره اتفاق افتاد. ما مدت‌هاست که پیگیر این موضوع هستیم که خانم‌ها با تدابیر لازم فرهنگی و امنیتی در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند و بارها هم از وزیر ورزش و جوانان درخواست کرده بودیم.
ورود زنان به استادیوم با تعامل و آرامش قابل‌حل است/ امیدی تازه که حضور زنان در ورزشگاه عادی شود/ مطالبات زنان ما به خاطر وجه سیاسی مغفول می‌ماند/ حواشی و حساسیت‌ها اجازه حل مسئله را نمی‌دهد
رویداد۲۴زهرا ساعی، عضو فراکسیون زنان مجلس در واکنش به حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای رقابت بسکتبال ایران - عراق گفت: اینکه زنان بدون هیچ محدودیتی بالاخره توانستند در ورزشگاه آزادی به تماشای مسابقه بنشینند، خبر امیدبخشی بود که بالاخره اتفاق افتاد. ما مدت‌هاست که پیگیر این موضوع هستیم که خانم‌ها با تدابیر لازم فرهنگی و امنیتی در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند و بارها هم از وزیر ورزش و جوانان درخواست کرده بودیم. 

بالاخره دیروز خبر رسید همه زنان می‌توانند مسابقات بسکتبال ایران-عراق در ورزشگاه آزادی تماشا کنند. هرچند پیش‌ازاین چند بار شاهد حضور زنان برای تماشای مسابقات والیبال بودیم اما با گزینش کردن تماشاچیان خانم، می‌توان گفت این حضور بیشتر به نمایش و نماد شباهت داشت. اما دیروز دعوت فدراسیون بسکتبال برای حضور همه زنان در مسابقات ایران و عراق حکایت از این داشت که یک گام جلوتر رفتیم.

هرچند هنوز هیچ فدراسیونی از حضور قطعی خانم‌ها در همه مسابقات سالنی خبر نداده است اما بازهم خبرهای تازه حکایت از آن دارد که موضوع حضور زنان در ورزشگاه موضوعی است که گام‌به‌گام پیش می‌رود. به‌نوعی باید منتظر بود تا روزبه‌روز به باز شدن درهای استادیوم آزادی برای زنان نزدیک شویم. 

زهرا ساعی، عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در واکنش حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای رقابت بسکتبال ایران و عراق گفت: اینکه همه زنان بدون هیچ محدودیتی توانستند در ورزشگاه آزادی به تماشای مسابقه بنشینند، خبر امیدبخشی بود که بالاخره اتفاق افتاد. ما مدت‌هاست که پیگیر این موضوع هستیم که خانم‌ها با تدابیر لازم فرهنگی و امنیتی در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند و بارها هم از وزیر ورزش و جوانان درخواست کرده بودیم. 

ساعی افزود: با این اتفاق امید است که حضور خانم‌ها در ورزش‌های سالنی همچون گذشته بدون هیچ مشکلی امکان پذیر شود. در سال‎های اخیر البته چند بار شاهد حضور گزینشی بانوان در مسابقات والیبال بودیم. اما اینکه ورود همه زنان برای تماشای مسابقه یعنی زمینه‌ای که ورود آنان به ورزشگاه‌ها امر عادی شود و حساسیت کمتر داشته باشد. 

او در پاسخ به این سوال که با توجه به مخالفت مراجع قم برای حضور زنان در ورزشگاه، بررسی این موضوع در مجلس در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: یکی از موضوعاتی مهمی که در مجلس و به‌خصوص فراکسیون زنان مطرح است و نمایندگان برای حل آن توجهی ویژه‌ای دارند حق زنان برای حضور در ورزشگاه است. 

ساعی ادامه داد: هدف ما این است که برخی از مسائل حساسیت‌برانگیز با تعامل بیشتری حل شود. با مراجع قم و اساتید و مسئولان این حوزه جلسه و نشست داشته باشیم. اکثر اعضای کمیسیون‌ها به‌ویژه فراکسیون زنان هر بار به بیوت مراجع، رفتیم این مسئله را مطرح کردیم. از آنان، یاری و کمک طلبیدیم که این موضوع به‌دوراز حاشیه و حساسیت‌هایی که وجود دارد به سرانجام مطلوبی برسد و مطالبات زنان ما در بستری آرام، امن و منطقی با نظر خود مراجع بررسی شود. 

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: متاسفانه مباحث مرتبط با زنان ما وجه سیاسی پیدا می‌کند و عجولانه رسانه‌ای می‌شود و همین دلیلی است تا مطالبات زنان مغفول بماند. هدف ما این است مطالبات و نیازها را به‌دوراز افراط‌وتفریط و اینکه بخواهیم هیاهو و کشمکش بررسی کنیم.

او اشاره کرد: در حل این مسئله، تعامل اساتید حوزه و دانشگاه و کارشناسان حقوقی و فقهی و البته نمایندگان مجلس و مجریان قانون بسیار مهم و ضروری است که ارتباط خوبی برقرار شود و راهکار عملی که طبق فرهنگ ایرانی اسلامی باشد، ارائه شود.

ساعی گفت: در کشور ما هنجار و ناهنجارهایی تعریف‌شده. درباره زنان خطوط قرمز پررنگ‌تر است که یک‌شبه نمی‌توان از این خطوط عبور کرد و با حرکات شتاب‌زده، ساختارشکنی کنیم. در این شرایط حتما افرادی مخالفت خواهند کرد و باعث می‌شود تا حساسیت و حواشی شکل گیرد. برای دوری از حواشی و اینکه به یک راهکار درست برسیم و اینکه زنان ما به‌حقوق و مطالبات به‌حق خود برسند، باید صبر و آرامش و طبق سازوکار مناسب پیش رو قرار داد. 

عضو فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: سازوکار آن هم، برگزاری جلسه‌های مشورتی، همفکری و هم‌اندیشی با کانون‌های مرتبط است. البته نمایندگان تاکنون هم همین‌طور عمل کردند که امروز نتیجه آن هم تصمیم ورود آزاد زنان به ورزشگاه سالنی شد. در این شرایط همچنان می‌توان منتظر افق‌های روشن‎تری بود. 

او در واکنش به این گفته که ممکن است در مجلس دهم شاهد خبر حضور زنان در استادیوم آزادی برای تماشای مسابقات فوتبال باشیم گفت: ان‌شاءالله. اگر شرایط  رعایت شود حضور زنان در استادیوم آزادی دور از ذهن نیست و ما بسیار امیدوار هستیم. 

ساعی در پایان تاکید کرد: آرامش، دور شدن از حواشی و تعامل با مراجعی که تصمیم‌ساز هستند، الگوی مناسبی است که حتما نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان