تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶

مردم ایران هرگز نخواستند مردم جهان را از لحاظ انرژی در فشار بگذارند

رییس‌جمهور با اشاره به جایگاه استراتژیک بندر عباس و تنگه هرمز گفت: ما حافظان این مسیر استراتژیک در این منطقه هستیم تا روزگاری که دنیا فکر توطئه نسبت به ملت ایران در سر نپروراند.

رویداد۲۴-رییس‌جمهور با اشاره به جایگاه استراتژیک بندر عباس و تنگه هرمز گفت: ما حافظان این مسیر استراتژیک در این منطقه هستیم تا روزگاری که دنیا فکر توطئه نسبت به ملت ایران در سر نپروراند.گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در جمع مردم استان هرمزگان گفت: بسیار خداوند بزرگ را سپاسگذارم که به من و هیات همراه توفیق داد تا مهمان مردم سرافراز استان هرمزگان و مردم خونگرم بندرعباس باشم.

رییس جمهور ادامه داد: من امروز به نمایندگی از ملت ایران به این سرزمین و آب‌های همیشه و ابدی پارس و مردم این دیار سلام و درود می‌فرستم. مردمی که قرن‌ها پاسدار قهرمان این دیار بوده‌اند. مردم این سرزین بودند که توانستند این بندر را از دست استعمارگران و پرتغالی‌ها نجات دهند و نام او را بندر عباس بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: معمولا همه تمدن‌های بزرگ جهان، در کنار رودخانه‌های بزرگ درست و برپا شده است و این سرزمین که دیرپاترین تمدن و ریشه‌دارترین تمدن را دارد، در کنار این خلیج فارس و این دریای عمان، در سواحل مکران بنیان‌گذاری شده است. تمدنی که از تمدن چین در کنار رود زرد و تمدن هند در کنار دنگ و تمدن بین النهرین در کنار دجله و فرات بوده اما این این تمدن عظیم و پایدار در کنار خلیج و دریایی مواج بنیان گذاری شده است.

رییس شورای عالی امنیت ملی به جایگاه ویژه استراتژیک و تاریخی بندر عباس اشاره کرد و خطاب به مردم بندرعباس گفت: شما نه تنها مرزدار و امنیت‌بان ایران بودید، بلکه امنیت شاهراه جهانی و آبراه جهانی که خون قلب اقتصاد جهان از این سرزمین و از این تنگه عبور می‌کند، را محافظت کردید. مردم ایران در طول قرن‌ها و در طول ۴۰سال بعد از انقلاب اسلامی پاسدار این خلیج مواج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز بوده‌اند.

وی ادامه داد: شما مردم بندر عباس نه تنها حق امنیت به گردن مردم دارید بلکه حق پاسداری از این دیار بر گردن جهانیان دارید. نفت عظیم مورد نیاز دنیا از این تنگه عبور کرد و سالیان دراز از این سرزمین عبور خواهد کرد. در دو جنگ در این منطقه یعنی جنگ تحملی عراق بر ملت بزرگ ایران و جنگ دوم خلیج فارس و تصرف کویت، مردم ایران امنیت این آبراه و امنیت ملی را حراست کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم ایران می‌توانستند به دلایلی نه چندان غیرمنطقی جهان را در فشار قرار بدهند، اما مردم ایران و مردم هرمزگان و پاسداران این سرزمین نخواستند از کسی انتقام بگیرند و مردم جهان را از لحاظ انرژی در فشار بگذارند.

روحانی خاطرنشان کرد: در تمام طول جنگ تحمیلی نیروی دریایی قدرتمند ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی هوایی قدرتمند ارتش از این آبراه حفاظت کردند. نفت ایران و منطقه با اسکورت اف ۱۴ و ناوچه‌های نیروی دریایی به سلامت از این منطقه عبور کرد و امروز هم امنیت خلیج فارس در سایه فداکاری نیروی دریایی سپاه و دریای عمان در سایه دلیرمردان نیروی دریایی ارتش که نه تنها از این دریا حفاظت می‌کنند، بلکه نیروی دریای ارتش امروز در باب المندب در دریای سرخ و اقیانوس هند حافظ مسیر کشتی‌رانی تجاری جهانی هستند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: ما در کنار این سرزمین حساس به جهانیان اعلام می‌کنیم ما خواهان صلح و امنیت با جهان هستیم تا روزی که جهان با نگاه صلح به ما نگاه کند. ما حافظان این مسیر استراتژیک در این منطقه هستیم تا روزگاری که دنیا فکر توطئه نسبت به ملت ایران در سر نپروراند. ما به کشورهای حاشیه‌ جنوبی خلیج فارس اعلام می‌کنیم ما همسایه خوبی برای شما بوده‌ایم وهستیم و خواهیم بود . دیگران شما را اغفال نکنند و بیگانیگان و بدخواهان پشت سر شما شعار ندهند. آنها به فکر منابع شما نیستند. آنها به فکر آن هستند که سلاح خود را به قیمت گران به شما بدهند و نفت شما را به قیمت ارزان ببرند.

ادامه دارد

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان