تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

مبادا احساس علاقه به یک جریان سیاسی باعث شود آن جریان را از نقد مصون بدانیم

یک استاد علوم سیاسی تاکید کرد: مبادا احساس علاقه به یک جریان سیاسی باعث شود آن جریان را از نقد مصون بدانیم.

رویداد۲۴-یک استاد علوم سیاسی تاکید کرد: مبادا احساس علاقه به یک جریان سیاسی باعث شود آن جریان را از نقد مصون بدانیم.علیرضا بهشتی در هفتادوپنجمین سالگرد مجمع سالیانه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با بیان این که وقتی از هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس یک انجمن سخن به میان می‌آید سوال مطرح می شود که موسسان این انجمن در اول چه هدفی را دنبال می کردند گفت: انجمن های اسلامی دانشگاه تهران در شرایط سیاسی که اندیشه های مختلف سیاسی از جمله مارکسیست‌ها و لیبرال‌ها در زمان مبارزات انقلابی  وجود داشتند به وجود آمد که کار ویژه‌ای بود.

وی با اشاره به این که به سالگرد فوت مصدق نزدیک می‌شویم، اظهار داشت: انقلاب هر چیزی را از مصدق نگرفته باشد شعار نه شرقی و نه غربی  را از او دارد به راستی که نظریه دکترین توازن قوا او دارد.

بهشتی خاطرنشان کرد: گمان نکنید ایجاد تشکل انجمن اسلامی به راحتی صورت گرفت، تهمت‌ها، فشارهای روانی و‌ تبلیغاتی قطعا عرصه را بر بنیان‌گذاران تنگ کرده بود. این گفتمان بیش از هر چیز به آنچه ما به عنوان روشنفکری دینی می‌شناسیم متکی است.

وی با اشاره به حضور چهره‌های برجسته کشور در انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: چهره‌های برجسته همچون  مرحوم بهشتی، سحابی ، بازرگانی و در این انجمن حضور داشتند. دانشجویان لازم است برای شناخت آن‌ها تلاش بیشتری کنند باید آن‌ها را الگو بگیریم.

این استاد علوم سیاسی تاکید کرد: مهمترین نقشی که انجمن اسلامی می‌تواند ایفا کند این است که به صورت منتقد اجتماعی عمل کند، اگر این گفته شهید بهشتی که دانشجو موذن جامعه است را بنا قرار دهیم باید گفت انجمن‌ها گلدسته‌های مسجد هستند. انجمن‌های دانشجویی باید آزاد باشند.

وی خاطرنشان کرد: مبادا احساس علاقه به یک جریان سیاسی باعث شود آن جریان را از نقد مصون بدانیم. علت آن که  من شخصا در دانشگاه حضور پیدا می‌کنم استفاده از عقاید دانشجوهای پیشرو است. دانشجو باید بتواند آزاد باشد و  نقد خود را بیان کند.

 استاد دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: فساد جامعه پویایی و پیش‌رفتگی ما را زمین‌گیر کرده است اما چه طور ناکارآمدی و فساد این کار را با جامعه می‌کند؟ عوامل زیادی وجود دارد اما نظام تصمیم‌گیری که باید بر اساس خردورزی همگانی شکل گرفته باشد وقتی به تصمیم‌گیری فردی منجر شود دست کم دچار ناکارآمدی می‌شود.

وی افزود: خردورزی همگانی یک نوع تصمیم‌گیری جهانی است که شکل گرفته و به جامعه مدرن رسیده است، نظارت همگانی که در دین آن را به امر به معروف و نهی از منکر می‌شناسیم با آنچه که در جامعه امروز ما است متفاوت است. تشکل‌های دانشجویی یکی از مهم‌ترین ابزارهای نظارتی در جامعه هستند.

بهشتی با اشاره به این مطلب که وقتی یک تشکل مشاهده می‌کند به علت فساد گسترده و ریا سرمایه‌های اجتماعی‌اش دچار مشکل شده است، آن را نقد می‌کند، اظهار داشت: دانشجویان به ابزارهای علمی لازم برای تجزیه و تحلیل مجهز هستند، حضور انجمن و دانشجویان باید بسیار پرنگ  باشد باید ظرفیت‌ها و امکانات عصری که در آن زندگی می‌کنیم را بشناسیم و از آن استفاده کنیم. در همین سال ها و‌ ماه‌های گذشته قدرت افکار عمومی را مشاهده کرده‌ایم .

وی تاکید کرد: افکار عمومی با استفاده از ابزارهایی که در دست دارد بر تصمیم‌گیرندگان تاثیر می‌گذارد. تصمیمی که واقعیت‌های اجتماع را بدون روتوش نشان بدهد. افکار عمومی نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها نقش بسیار مهمی در تعیین مسیر و اصلاح مسیر بر عهده دارد. این قدرت افکار عمومی لازم است در عرصه عمومی هم به ظهور برسد. همه ما کمابیش به تاریخ علاقه‌مند هستیم و همه می‌دانیم که در تاریخ سلسله‌ها آمده‌اند و رفته‌اند. عمر کوتاه یا طولانی اما آمده و رفته‌اند اما جامعه ایرانی به زندگی خود ادامه داده است؛ چراکه سرمایه‌های اجتماعی کم و بیش حفظ شده است. دو مولفه از مهم‌ترین مولفه‌ها به اعتماد مردم به مردم باز می‌گردد.

وی خطاب به دانشجویان گفت: دنبال منافع کشور باشید، صدای مردم خودتان باشد. از بیرون به ما کمک نمی‌کنند. به دنبال منافع خودشان هستند. خداوند سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خودشان به پا خیزند هم خداوند می‌فرماید این موضوع را و هم تاریخ این موضوع را نشان می‌دهد.

بهشتی درباره مسئله ححاب گفت: طبیعتا حجاب مرد و زن مسلمان حد و حدودی دارد ، اما سلطه پیدا کردن درست نیست. شما به عنوان دانشجو موضع خود را روشن کنید. بارها از مرحوم بهشتی نقل شده حجاب کامل اسلامی همان قدر در چادر متبلور است که در روسری و‌ مانتو‌ تبلوردارد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان