تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

وقت آن رسیده که نسل اول انقلاب مدیریت را به جوانان بسپارد

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه کاهش هشت سال سن مدیریت در کشور کمک می‌کند ما به صلاحیت‌ها و شایستگی های جوانان اعتماد کنیم، گفت:‌ الان وقت آن رسیده که نسل اول انقلاب مدیریت را به جوانان بسپارد.

رویداد۲۴-دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه کاهش هشت سال سن مدیریت در کشور کمک می‌کند ما به صلاحیت‌ها و شایستگی های جوانان اعتماد کنیم، گفت:‌ الان وقت آن رسیده که نسل اول انقلاب مدیریت را به جوانان بسپارد.شهیندخت مولاوردی در همایش حقوق شهروندی دختران اظهار کرد: در هفته زن بسیار از حضرت زهرا(س) صحبت می‌شود. شناسایی ایشان هم سهل و هم سخت است. در طول سالیان به ما از ایشان گفته‌اند؛اما آیا ما همه ابعاد ایشان را شناخته‌ایم؟

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی به رابطه حقوق اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی اشاره کرد و گفت: در کنار منشور حقوق شهروندی از مسئولیت هم سخن می‌گوییم. ما هم تکلیف داریم تا حقوق انسانی و شهروندی محقق شود و هم مسئولیتی در مقابل جامعه داریم. این حق و‌ مسئولیت، جامعه را پیش می‌برد.

وی با بیان روایتی از بخشندگی و گشاده رویی حضرت زهرا(س) نسبت به همنوعان خود گفت: این مثال‌ها نشان می‌دهد که ما مقابل فقر، بیماری و حتی بزهکاری همنوعانمان مسئول هستیم. اینکه آنچه بر خود می‌پسندی بر دیگران نیز به پسند و بلعکس، یک اصل اخلاقی است.

مولاوردی با تاکید بر لزوم استفاده از سیره اخلاقی و دینی در جامعه، اظهارکرد: باید ببینیم چگونه می‌توانیم آموزه‌های دینی خود را با زبان جوانان برای جامعه امروز بازگو کنیم. در این صورت مجالی برای منطبق کردن آموزه‌ها با امور اجتماعی به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه هر وزیری دستیار ویژه حقوق‌شهروندی دارد که با دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در ارتباط است، ادامه داد: به نظرم باید ایده‌ای به صورت طراحی مسابقه داشته باشیم تا ببینیم درک و فهم دانش‌آموزان از حقوق شهروندی چیست و چه راه‌هایی پیشنهاد می‌کنند تا ایده‌های آنها توسط ما اجرایی شود. اینگونه همایش‌ها باید خروجی‌هایی داشته باشد که به همه در رفع مشکلات کمک کند.

وی با طرح این پرسش که حقوق شهروندی به چه معنا است، گفت: این تلقی ممکن است به وجود بیاید که حقوق شهروندی شامل روستایی‌ها نمی‌شود، در حالی که این اصلا درست نیست. هر فردی در هر جامعه‌ای اعم از کوچک و بزرگ از زمانی که حقوق دیگران را رعایت می‌کند، حقوق خودش را طلب می‌کند و مسئولیت‌هایی نیز دارد که شهروند به حساب می‌آید.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: من در شوراهای دانش ‌آموزی دیدم که می‌تواند مسئولیت‌پذیری را برای دانش آموزان ایجاد کند تا در غالب این تشکل‌ها انجام کار تیمی و تشکلی را تمرین کنند. ما در بازی‌های فردی ورزشی، موفق‌تر از بازی‌های تیمی هستیم از این رو باید از کودکی کار تیمی را تمرین کنیم. نباید ایستاد تا قهرمان و ناجی بیاید و حقوق شهروندی را تحقق ببخشد بلکه باید این مسیر را از خود شروع کنیم.

 مولاوردی با تاکید بر اینکه باید رعایت حقوق‌ شهروندی را از دولت و مسئولان طلب کنیم، گفت: اول آموزش، بعد مطالبه‌گری و بعد شفافیت در اجرای حقوق باعث می‌شود که ما به سمت حکمرانی خوب حرکت کنیم. باید آموزش‌ها را از سنین پایین داشته باشیم تا این مفاهیم را به عنوان فرهنگ خود درونی کنیم.

وی با بیان اینکه یک تا دو نسل طول می‌کشد که حقوق شهروندی به یک فرهنگ تبدیل شده است، افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و قدم‌هایی که بر می‌داریم آینده بهتری داشته باشیم. صداوسیما، نهادهای مدنی و اجتماعی و نهادهای آموزشی باید به آموزش‌های مستقیم و غیر مستقیم حقوق شهروندی کمک کنند تا مشارکت معنادار جوانان اتفاق بیافتد.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: کاهش هشت سال سن مدیریت در کشور کمک می‌کند ما به صلاحیت‌ها و شایستگی های جوانان اعتماد کنیم، همان طور که در دوران انقلاب و جنگ هم به جوانان اعتماد کردیم. الان وقت آن رسیده که نسل اول انقلاب مدیریت را به جوانان بسپارد.

ادامه دارد

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان