تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

تئوری درباره عدالت در ابتدای انقلاب نداشتیم/ با سیاست کنترل قیمت به پولدارها و طبقه متوسط سوبسید دادیم

معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما با سیاست کنترل قیمت به پولدارها و طبقه متوسط سوبسید دادیم، تاکید کرد: چیز عجیب این است که به صورت سیستماتیک به پولدارها سوبسید می‌دهیم. مثال ساده‌‌‌اش در دهه هفتاد است که حدود ۱۵ میلیون خانوار داشتیم، سه میلیون خودرو که متعلق به دهک‌‌‌های بالا بوده است. آن زمان، قدرت تولید بنزین بسیار کم بود و مصرف بالا بود و مابه‌‌التفاوت وارد می‌شد. یک چهارم هزینه واردات را قیمت سوخت می‌کردیم. یعنی یارانه‌‌ای به یکی، دو دهک اول می‌دادیم. سوبسید باید به فقرا داده شود و حداقل برابر باشد این چه تئوری‌ای پشت خودش دارد!

رویداد۲۴-معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما با سیاست کنترل قیمت به پولدارها و طبقه متوسط سوبسید دادیم، تاکید کرد: چیز عجیب این است که به صورت سیستماتیک به پولدارها سوبسید می‌دهیم. مثال ساده‌‌‌اش در دهه هفتاد است که حدود ۱۵ میلیون خانوار داشتیم، سه میلیون خودرو که متعلق به دهک‌‌‌های بالا بوده است. آن زمان، قدرت تولید بنزین بسیار کم بود و مصرف بالا بود و مابه‌‌التفاوت وارد می‌شد. یک چهارم هزینه واردات را قیمت سوخت می‌کردیم. یعنی یارانه‌‌ای به یکی، دو دهک اول می‌دادیم. سوبسید باید به فقرا داده شود و حداقل برابر باشد این چه تئوری‌ای پشت خودش دارد!علی سرزعیم در همایش «اصلاحات، چالش‌ها، راهکارها و چشم‌‌اندازها» که امروز در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه آمارها نشاندهنده افزایش نابرابری بعد از انقلاب است، گفت: افت ناگهانی ضریب جینی بعد از انقلاب یکی به این دلیل بود که فقرا با کمک‌های اولیه وضعیت بهتری پیدا کردند و یکسری ثروتمندان نیز از کشور فرار کرده بودند و مردم یک دست‌تر شده بودند که از دو، سه سال بعد از انقلاب تا چندی پیش تقریبا ثابت بوده است.

وی با بیان اینکه ضریب جینی اگر ملاک باشد خیلی تغییر وضعیت نداشته است، اظهار داشت: این مسئله به رغم آن است که از اول انقلاب عدالت را دلیل انقلاب ذکر کردند. وقتی می‌گفتند عدالت یعنی چه؟ جواب ایجابی نداشت‌. اینکه چه کار باید کرد را نمی‌گفتند و ما تئوری نداشتیم. تنها تئوری که از ابتدای انقلاب در مورد عدالت حاکم شد، دیدگاه چپ‌‌‌روی کنترل قیمت بود. نان و اقلام خانوار و مصارف روزانه فقرا را پایین می‌‌آوردند. 

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طبایی افزود: مطالعات آکادمیک روی نهادهای حمایتی ما کم بوده است. کمیته امداد هم که فقرزدایی داشت، بعد از دوم خرداد سیاسی شد و چون متعلق به موتلفه بود، علیه این کمیته حرف‌‌هایی زده شد. 

سرزعیم با بیان اینکه ما با سیاست کنترل قیمت به پولدارها و طبقه متوسط سوبسید دادیم، تصریح کرد: چیز عجیب این است که به صورت سیستماتیک به پولدارها سوبسید می‌دهیم. مثال ساده‌‌‌اش در دهه هفتاد است که حدود ۱۵ میلیون خانوار داشتیم، سه میلیون خودرو که متعلق به دهک‌‌‌های بالا بوده است. آن زمان، قدرت تولید بنزین بسیار کم بود و مصرف بالا بود و مابه‌‌التفاوت وارد می‌شد. یک چهارم هزینه واردات را قیمت سوخت می‌کردیم. یعنی یارانه‌‌ای به یکی، دو دهک اول می‌دادیم. سوبسید باید به فقرا داده شود و حداقل برابر باشد این چه تئوری‌ای پشت خودش دارد! 

وی ادامه داد: در این اثنا، یکسری روشنفکر و استاد دانشگاه پیدا کردیم که گفتند نگذارید به قیمت بنزین دست بزنند. گفتند مردم حواس‌تان باشد این بنزین نهاده تولید است. این اگر بالا برود تورم سیصد، چهارصد درصدی خواهید داشت. نتیجه این بود که بعد از این مدت قیمت بنزین درست نشده است. 

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یک یارگیری‌‌ای از طبقه متوسط و غنی در جامعه - برای اینکه بتوانند منابع دولت را به سمت خودشان منحرف کنند - شد، خاطرنشان کرد: من شنیدم ایامی که ایران تحریم بود و برای انتقال ارز مشکل داشتیم، ما تصمیم گرفتیم بلیط هواپیما را با نرخ ارز دولتی بدهیم. ما برای کسانی که با هواپیما خارج می‌روند سوبسید می‌دهیم. ما با چه منطقی این کار را می‌کنیم؟ 

سرزعیم اضافه کرد: تجربه نشان می‌دهد جریان سیاست‌گذاری ما متاثر از فضای اجتماعی و فضای اجتماعی متاثر از روشنفکران است. ما کشوری داریم نمی‌تواند به خانواده‌های فقیر مستمری بدهد. زندگانی هم با ۴۵ هزار تومان نمی‌توان کرد. دولت پول کم دارد و نمی‌تواند به دو، سه میلیون پول بدهد. حداقل ۲۰۰ هزار نفر در روستاها داریم که در کمیته امداد ثبت نام کرده‌‌‌اند. بعد شما عوارض خروج را که بالا می‌برید چنان هجمه‌‌ای می‌شود و به سرعت عقب‌‌نشینی می‌شود. مردم می‌خواهند بروند خارج گردش و دولت عقب‌نشینی می‌کند.

وی با بیان اینکه خانه‌های بالا شهر تهران روی دیوار خانه لامپ با پول برقی که دولت سوبسید می‌دهد، می‌گذارند، ابراز داشت: فقیری که ۱۰ متر خانه دارد چقدر استقاده می‌کند؟ وقتی می‌خواهید این را اصلاح کنید، متهم می‌‌شود. این استراتژی بعد از جنگ بود. ما فحش تعدیل اقتصادی را خوردیم ولی عمل هم نشده است. در اکثر بازارها دولت قیمت‌گذاری می‌کند. ما هنوز در همان فضا هستیم. می‌گویند سیاست تعدیل نتیجه‌اش این شد در حالی که کدام تعدیل؟ 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آقای خاتمی با شعار عدالت و قانون‌‌گرایی آمد ولی عدالت مقهور ماند، عنوان کرد: عدالت شعار چپ‌ها بود. دعوا با هاشمی سر همین بود. در عمل راست‌ها طرفدار آزادسازی تجارت بودند. در دوره اصلاحات به بعد موضوع عوض شد. شعار عدالت زمین ماند. احمدی‌نژاد پرچم را برداشت. هر شعار درستی روی زمین بماند یک نیروی سیاسی آن را برمی‌دارد. 

سرزعیم یادآور شد: لااقل من که علیه احمدی‌‌نژاد کتاب نوشتم، می‌توانم بگویم کار درستی که او کرد، در مورد یارانه‌ها بود. سیاست درستی که بد اجرا شد. طیف فعالان سیاسی و روشنفکران ما به جای اینکه سوبسید را به دهک پایین بدهد بخش کمی را به آنها داده‌اند. ببینید چه نفسی تازه کردند؟! عدد ۴۵ اشتباه بود. طراحی اشتباه بود. باید با ۲۰ تومان شروع می‌شد و طرح دچار کسری بودجه نمی‌شد. 

وی با تاکید بر اینکه ما باید سوبسید را به فقرا می‌دادیم، بیان کرد: اگر حریف جامعه نمی‌‌شویم باید برابر توزیع شود ولی اینکه این کار را نکنیم و بدهیم به پولدارها نمی‌شود. 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه ما در شرایطی هستیم که سررسید بحران‌های اقتصادی با هم شده است، یادآور شد: یک راه این است که بگوییم این رویه‌‌‌ها را اصلاح کنیم یعنی تخصیص منابع تا الان یک برنده داشته و آن دهک برخوردار بوده است. در بازنگری هم همان دهک بالا متضرر می‌شود.

سرزعیم با بیان اینکه رسانه‌های ما شدیدا تحت تاثیر منافع طبقه بالا و متوسط بوده است، عنوان کرد: رسانه‌ها درصدد حفظ وضع موجود هستند. بار این هزینه‌‌‌‌‌ها روی دولت است. ما می‌گوییم کسی اعتراض نکند روشنفکران بولد بگیرند و کسی شاکی نشود پس دولت پول بدهد. آیا پول دارد؟ ندارد. چه می‌کند؟ پول چاپ می‌کند. تورم می‌شود و بار آن روی دوش فقراست.

وی تاکید کرد: هرکس می‌خواهد در این کشور حاکم شود چاره‌‌ای ندارد جز بازنگری در تخصیص منابع وگرنه باید اعتراض مردم را به جان خرید.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان