تاریخ انتشار: ۲۰:۵۹ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

چگونه از هک شدن تلفن همراه جلوگیری کنیم

امروزه تلفن‌همراه هوشمند، همگانی‌ترین ابزار رایانه‌ای و ارتباطی است، به نحوی که تقریبا همه افراد، حداقل یک تلفن همراه دارند. تلفن همراه در سال های گذشته از یک گوشی صرف، به رایانه‌ای با امکانات فراوان ارتباطی در اندازه‌ای کوچک تبدیل شده‌اند و این ویژگی‌ها آن را به هدفی تازه برای مجرمان سایبری تبدیل کرده است اما می توان با رعایت چند نکته تلفن همراه را از هک شدن محفوظ نگه داشت.

رویداد۲۴-امروزه تلفن‌همراه هوشمند، همگانی‌ترین ابزار رایانه‌ای و ارتباطی است، به نحوی که تقریبا همه افراد، حداقل یک تلفن همراه دارند. تلفن همراه در سال های گذشته از یک گوشی صرف، به رایانه‌ای با امکانات فراوان ارتباطی در اندازه‌ای کوچک تبدیل شده‌اند و این ویژگی‌ها آن را به هدفی تازه برای مجرمان سایبری تبدیل کرده است اما می توان با رعایت چند نکته تلفن همراه را از هک شدن محفوظ نگه داشت.تمام امکانات امنیتی که برای رایانه‌ها ذکر می‌شود، تقریبا برای تلفن‌های همراه هم کاربرد دارد. در تلفن‌ همراه  سیستم‌های عامل مخصوص استفاده می‌ شود و تقریبا فرمت بیشتر فایل‌های رایانه‌ای را تشخیص می‌دهند بنابراین برخی ویروس‌ها و بدافزارها نیز در تلفن‌های همراه نفوذ می‌کنند. دقت در انتقال فایل‌های رایانه‌ای و استفاده از آنتی ویروس‌های مخصوص موبایل برای در امان ماندن از آسیب‌ها و تهدیدها را باید جدی گرفت.

  تلفن همراه مجهز به امکانات ارتباطی متنوعی مانند  wifi،  bluetooth hotspot  و Mobile data و NFC هستند بنابراین هنگامی که از این امکانات ارتباطی استفاده نمی‌کنید، آنها را غیرفعال کنید.

علاوه بر این سعی کنید موقعیت‌یاب جهانی Gps را فقط در مکان‌هایی که به آن نیاز دارید روشن نگه دارید.

همچنین تلفن‌ همراه دارای قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان ابزارهای جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرند بنابراین در اماکن مهم و حساس به توصیه‌های امنیتی مبنی بر استفاده نکردن از تلفن‌های همراه توجه کنید.

مهمتر اینکه اطلاعات محرمانه اعم از عکس، ویدئوی شخصی و خانوادگی خود را برروی گوشی خود نگهداری نکنید.

هنگام خرابی گوشی تلفن همراه خود، حتی الامکان پس از تخلیه کامل اطلاعات و محتواهای موجود در آن، برای تعمیر به تعمیرکاران مجرب و قابل اعتماد مراجعه کنید.

احتمال گم شدن یا به سرقت رفتن تلفن های همراه بیشتر از سایر ابزارهای رایانه‌ای است. از این رو اطلاعات و محتواهای ذخیره شما در آن در معرض خطر و آسیب‌های جدی ناشی از دسترسی سارق به آن‌ها قرار دارد.

به پیغام‌های دریافتی از طریق پیامک و ایمیل که به شیوه‌های مختلف مثل اعلام برنده شدن در مسابقات و قرعه کشی‌ها، امور خیریه و مواردی از این دست و اطلاعات کارت بانکی شما درخواست می‌کنند، اعتماد نکرده و به آن‌ها پاسخ ندهید.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان