تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

واکنش اعضای شورای شهر به جنجال کارگزارانی‌ها علیه نجفی

حالا شش ماه از آمدن نجفی به ساختمان خیابان بهشت می گذرد و اقدامات ماه‌های اخیر، صدای عده‌ای را که روزگاری حامی او بودند را درآورده است. البته شاید کارگزارانی‌ها آنروزی که مرعشی تمام قد حامی نجفی برای تصاحب شهرداری بود و مصاحبه پشت مصاحبه برای او انجام می‌داد اما ناگهان نجفی راهش را از آنها جدا کرد و اعلام کرد هیچ سخنگویی ندارد باید این روزها را تصور می‌کردند. کارگزارانی‌ها از عملکرد نجفی ناراضی نبودند اما اعلام رسمی نجفی در مورد «کارگزارانی» نبودنش و همچنین عدم حضور آنها در پستهای سنتی در شهرداری مانند خدمات شهری و موسسه همشهری ظاهرا به مذاق آنها خوش نیامده و همین هم بهانه‌ای شده که در محافل گوناگون نقشه روزهای خروج نجفی از بهشت کشیده شود.
  
به گزارش شهردار آنلاین از همان اولین روز آخرین ماه تابستان که 21 عضو شورای شهر قفل بهشت را به روی محمدعلی نجفی گشودند تا به امروز شایعات در مورد ماندن یا نماندن او در شهرداری بیشتر از واقعیات بوده است. در ماه‌های اخیر اما انتقادهای برخی از اعضای حزب کارگزاران از محمدعلی نجفی که خود روزگاری سهمیه کارگزارانی‌ها تصور می‌شد شیب شایعات در مورد احتمال ماندگار نبودن شهردار پایتخت را بیشتر کرده است.

شهرداری ، پایتخت مدینه فاضله ای بود که بالاخره اصلاح طلبان توانسته بودند پس از 14 سال آن را از اصولگرایان پس بگیرند. پیروزی کامل لیست امید در انتخابات شورای شهر تهران پله اول رسیدن به شهرداری تهران بود. 

حالا شش ماه از آمدن نجفی به ساختمان خیابان بهشت می گذرد و اقدامات ماه‌های اخیر، صدای عده‌ای را که روزگاری حامی او بودند را درآورده است. البته شاید کارگزارانی‌ها آنروزی که مرعشی تمام قد حامی نجفی برای تصاحب شهرداری بود و مصاحبه پشت مصاحبه برای او انجام می‌داد اما ناگهان نجفی راهش را از آنها جدا کرد و اعلام کرد هیچ سخنگویی ندارد باید این روزها را تصور می‌کردند. کارگزارانی‌ها از عملکرد نجفی ناراضی نبودند اما اعلام رسمی نجفی در مورد «کارگزارانی» نبودنش و همچنین عدم حضور آنها در پستهای سنتی در شهرداری مانند خدمات شهری و موسسه همشهری ظاهرا به مذاق آنها خوش نیامده و همین هم بهانه‌ای شده که در محافل گوناگون نقشه روزهای خروج نجفی از بهشت کشیده شود. 

تا اینجای کار اعضای شورای شهر پشت شهردار ایستاده‌اند و حتی کارگزارانی‌های شورای شهر هم ترجیح داده‌اند واکنشی در این مورد نداشته باشند، اما پایان ماه عسل میان نجفی و کارگزارانی‌ها کار را برای شهردار پایتخت سخت‌تر کرده است.

حالا هرچند روز یکبار علاوه بر رسانه‌های اصولگرا، کارگزارانی‌ها از رفتن نجفی و آمدن گزینه خودشان که محسن هاشمی رفسنجانی رییس فعلی شورای شهر تهران است  سخن می‌گویند. گزینه‌ای که امضای میثاق نامه «عدم خروج از شورا» دست و پایش را سخت بسته است. 

روزهای ناخوش برای کارگزارانی‌ها در شرایطی شدت گرفته است که با فاصله نجفی از آنها ،نقش اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور هم در دولت حسابی کمرنگ شده است. با این همه محمدعلی نجفی هنوز حمایت آنهایی را که کلید قفل ساختمان بهشت را به او داده بودند همراه دارد.

فخاری:شورا قصدی براری برکناری نجفی ندارد

در همین رابطه الهام فخاری عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر در گفت و گو با «شهردارآنلاین» احتمال کناره‌گیری محمدعلی نجفی از شهرداری تهران را بی اساس دانست و گفت: شهردار تهران مشغول به کار است و شورا قصدی برای برکنار کردن او ندارد. در خصوص نقدهای شورا به عملکرد نجفی هم باید فرآیندهای شهری را به صورت کامل در نظر گرفت.

او در واکنش به صحبت‌های اخیر در خصوص احتمال کناره‌گیری نجفی و جایگزینی‌اش با یکی از اعضای شورای شهر گفت: هر چهره سیاسی می‌تواند اظهار نظر خود را داشته باشد اما در حال حاضر نجفی به کار خود ادامه می‌دهد.

حق‌شناس: هیچ گرفتاری و مشکلی نداریم!

محمد جواد حق شناس  دیگر عضو کمیسیون فرهنگی در صفحه شخصی خود در توییتر به این خبرها واکنش نشان داد و نوشت:«شورای شهرتهران هیچ گرفتاری و مشکل غیرقابل حلی با دکتر نجفی و شهرداری تهران ندارد. از واگذاری مسئولیت توسط نجفی نه شهر سود خواهد برد و نه شورا از این گونه ناسنجیده هم محسن هاشمی زیان خواهد دید هم شورا بهتر است در گفتارمان کمی دقت داشته باشیم»

سالاری:اعضا شورای شهر به میثاق نامه شان وفادارند

از سوی دیگرمحمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در گفت و گو با «شهردار آنلاین» با بیان اینکه اعضای دوره پنجم شورای شهر مصمم تر از گذشته هستند، گفت: اعضا تا پایان دوره بر میثاق‌نامه شان وفادار خواهند ماند. 

وی افزود: با توجه به اینکه در طول این زمان گذشته به صورت مرتب جلسات مشترک برگزار کرده‌ایم، حالا به تعامل خوبی رسیده‌ایم و در اصل مدیریت  شهری تهران به یک گروه به نمایندگی مردم برای رسیدگی به امور شهری تبدیل شده است. 

او در واکنش به خبر کناره‌گیری احتمالی نجفی از سمت شهرداری تهران گفت: اساسا موضوعی به عنوان تغییر شهردار وجود ندارد و این بحثی انحرافی است. همه ما 21 نفر عضو شورای شهر  تمام قد در حمایت از شهردار منتخب برای انجام برنامه‌ریزی‌هایی که از پیش در مورد آنها تصمیم‌گیری شده است، ایستاده‌ایم و نباید فراموش کنیم که شورای پنجم21 رای به شهردار داده است. 

سالاری همچنین با اشاره به نقدهایی که به عملکرد نجفی به عنوان شهردار پایتخت مطرح می‌شود ،گفت: درمجموع اعضای شورا انتقاداتی را نسبت به شهردار  داشته‌اند و برخی از این انتقادات مانند بحث انتصابات هنوز پا برجاست.همچنین برخی مسائل از نظر ما اشکالاتی داشته است که در جلسات مطرح کردیم و بازهم این کار را خواهیم کرد.

او افزود: اما مفهوم این نقد‌ها و بیان اشکالات، عبور از شهردار منتخب نیست، همه ما به عنوان یک گروه همفکر پای تعهداتمان هستیم و به تعاملاتمان ادامه خواهیم داد. 

سالاری همچنین گفت: به گفته بسیاری، معاونان و مدیران شهرداری در حال حاضر افراد ممتازی هستند، اما برخی اشکالات نیز در انتصابات لایه‌های میانی وجود دارد، نجفی هم تاکنون بسیاری از نقدهای وارده را پذیرفته است و در مواردی هم با شورا دچار اختلاف سلیقه بوده است. 

این عضو شورای شهر تهران گفت : اختلاف سلیقه یک امر طبیعی در مدیریت است، به نظر من در حال حاضر روند تحولات شورا و شهرداری و همینطور رابطه بین این دو نهاد بسیار خوب، دلسوزانه و نزدیک است.

میرلوحی:روابط شورا و نجفی حسنه است

محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم از رای قاطعی که پیش از این شورا به نجفی داده بود،حمایت کرد و به «شهردارآنلاین» گفت: شورای شهر برای اولین بار تا این اندازه یک دست  و با رای قاطع شهردار را انتخاب کرده است، اما ممکن است چند تصور در خصوص تعامل شورا و شهرداری پیش بیاید؛ اول اینکه به دلیل 21 رای به یک نفر ،دیگر باید شهرداری و شورای شهر ادغام شوند، دوم اینکه عده‌ای فکر کنند چون شورا یک سو و شهرداری سوی دیگر میز است باید حتما تعارضی میان‌شان باشد اما ما حالت دیگری را به وجود آورده‌ایم، حالتی که در آن گاهی شورا منتقد است و گاهی هم همراه شهردار.

به گفته میرلوحی ممکن است گاهی اعضای شورا اعتراض و نقد خود را با صدای بلند و گاهی هم با صدای آهسته‌تری بیان کنند و گاهی ممکن است حتی این انتقاد حالت اعتراض به خود گیرد که اشکالی ندارد، همه این برخوردها در نظام‌نامه شورای شهر خواهد آمد و ما هم به دنیال مکتوب شدن نظام نامه هستیم. 

او با بیان اینکه مخالفان این شورا و شهرداری با بروز هر اختلاف سلیقه‌ای میان این دو نهاد خوشحال می‌شوند گفت: پررنگ شدن این اختلافات سلیقه ها نشان می دهد شورای پنجم تا چه حد مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.

میرلوحی یادآور شد: اشکالی هم در این امر وجود ندارد چرا که حتی برخی می گویند شورای شهر بیش از مجلس شورای اسلامی مورد توجه و محبت مردم است. البته این لطف افکار عمومی است و شورا هم برای آنکه به جایگاه خود برسد به آن نیاز دارد. 

میرلوحی در پایان با بیان اینکه شورا همچنان بر میثاق خود پایبند است گفت: امیدوارم این پایندی برای چهارسال به قوت خود باقی بماند چرا که بی ثباتی عاملی برای گرفتای‌های شوراهای پیشین بود، در حال حاضرهم روابط شورا با نجفی حسنه است و امید داریم که کارهای بزرگی را با شهردار تهران به انجام برسانیم.

کارگزاران منتقد،اصلاح طلبان حامی

تا اینجای کار اصلاح طلبان حامی شهردار پایتخت مانده‌اند اما کارگزارانی‌ها امید چندانی به او ندارند و همین باعث شده است که هر چند وقت یکبار این جدا کردن مسیر را به او یادآوری کنند. محمدعلی نجفی می‌گوید با وجود تمام فشارهایی که به او وارد می‌شود همچنان ایستاده است اما مشخص نیست که کارگزارانی‌ها تا کجا می‌خواهند مسیر شایعه سازی علیه شهردار را ادامه دهند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان