تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

کارگروه دائمی رصد امور ویژه و فوریت‌های اجرایی در آموزش و پرورش تشکیل شد

به دستور وزیر آموزش و پرورش کارگروه فوریت‌های اجرایی تشکیل و سامانه مرتبط با آن بازبینی و اصلاح شد.

رویداد۲۴-به دستور وزیر آموزش و پرورش کارگروه فوریت‌های اجرایی تشکیل و سامانه مرتبط با آن بازبینی و اصلاح شد. علیرضا کمرئی، مدیرکل ارزیابی عملکرد وپاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش اعلام کرد: در پی دستور وزیر آموزش و پرورش مبنی بر لزوم پیگیری سریع و به هنگام رخدادهای مرتبط با آموزش و پرورش کشور و نظارت مستمر و هوشمندانه آن، فعالیت هایی که با حساسیت اجتماعی و فرهنگی بیشتری در سطح جامعه روبرو است "کارگروه دائمی رصد امور ویژه و فوریت های اجرایی " تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

کمرئی گفت: تأمین حقوق شهروندی و کمک به حفظ و تقویت اعتماد اجتماعی به دستگاه تعلیم و تربیت هدف محوری این کارگروه است و این اداره کل با تکیه بر ساز و کارهای فعلی و بازبینی در فرایندهای مربوط به جمع آوری گزارش ها و تحلیل آن سعی دارد به رصد و نظارت فعالیت ها و برنامه هایی بپردازد که ارتباط آن با دانش آموزان به دلیل  شرایط سنی و اهداف تربیتی باید با ملاحظات ویژه همراه باشد.

وی گفت: ورود به این دسته از برنامه ها در شرایط ویژه باید، با رعایت ملاحظات فرهنگی، تربیتی و اعتقادی جامعه صورت گیرد.

وی ادامه داد: گاهی نیز قرار دادن دانش آموزان در این موقعیت‌ها نه تنها توصیه نشده است بلکه با ممنوعیت و محدودیت‌هایی همراه است. مثلاً موضوع سند 2030، آموزش پیشگیری از ایدز، اعتیاد و نحوه ارائه آموزش های مربوطه، تربیت جنسی، مهارت های زندگی، آسیب های فضای مجازی از حوزه‌هایی است که در صورت مجاز بودن ورود آموزش وپرورش به آن باید با رعایت جمیع جهات تربیتی و اخلاقی و با توجه به شرایط سنی دانش آموزان صورت گیرد و در صورت فقدان دلایل کافی یا نارسا بودن توجیهات تربیتی نباید به آن پرداخته شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست های نظام و تأکیدات وزیر آموزش و پرورش ورود به موضوع سند 2030 اکنون هیج توجیهی در آموزش و پرورش ندارد و ممنوع است.

مدیر کل ارزیابی عملکرد افزود :بخش دوم از مأموریت این کارگروه رسیدگی به شکایاتی است که مطرح  می شود یا رخدادهایی است که به وقوع می پیوندد وضرورت دارد در کوتاه ترین زمان ممکن ابعاد آن بررسی وتصمیم لازم برای آن اتخاذ شود.

وی تدابیر انضباطی غلط در مورد دانش آموزان را در این دسته از رخدادها تعریف کرد که دارای فوریت رسیدگی می باشد.

کمرئی گفت : ارزیابی عملکرد واین کارگروه در موضوعاتی که نیازمند نظارت است کاملاً فعال وهوشمندانه عمل می کند ومطالعه رخدادها وبررسی روند ها و پیش بینی های لازم را برای هدایت ونظارت براین دسته از فعالیت ها انجام داده وتوصیه های لازم را به مسئولین مربوطه ارائه می دهد.

وی ادامه داد : مسئولین ارزیابی عملکرد مناطق و استان ها اصلی ترین منابع خبری این کارگروه محسوب می شوند و به عنوان عناصر اصلی و عملیاتی این کارگروه موظف خواهند بود بلافاصله بعد از کسب خبر و در همان روز خبر را در سامانه پیش بینی شده ، قرار دهند و ارزیابی خود را به همراه مستندات لازم به میز های استانی مستقر در ستاد ارسال نمایند.

کمرئی اظهار کرد: کارشناسان  حوزه نظارت مستقر در ارزیابی عملکرد باید هر روزه این خبرها را تحلیل وبا توجه به شرح وظایف معاونت ها ،چنانچه ماهیت رخداد بگونه ای باشد که نیاز مند پیگیری به روال معمول است آن را پیگیری کنند. علاوه برآن کاربر سیستم موظف است اخبار را در هر موضوع دسته بندی کرده و با توجه به اهمیت، آن را در اختیار مسئول فوریت های اجرایی وزارتخانه ، مستقر در ارزیابی عملکرد قرار دهد تا  بر روند پیگیری و کیفیت آن نظارت شود و حسب نیاز آن را به کارگروه ارجاع دهد.

این مقام مسئول گفت: اخبار مرتبط با آموزش وپرورش و بویژه در ارتباط با موضوعات یاد شده به هر کیفیتی که تولید وانتشار باید برای آموزش وپرورش دارای اهمیت است وتا تعیین صحت وسقم آن موضوع راپیگیری می نماید.

کمرئی در خاتمه از همه کسانی که دغدغه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز وبوم را دارند خواست با پرهیز از اشاعه وانتشار اخبار غلط وشایعات مرتبط با آموزش و پرورش فضای عمومی اعتماد به مدرسه، معلم ودستگاه آموزش و پرورش را تقویت کنند و آرامش روانی اولیاء را در سپردن فرزندان خود به مدرسه و نظام آموزشی که هنوز در بین همه نهادهای اجتماعی جزء مقبول ترین و با اعتماد ترین پایگاه ها است تأمین کنند.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان