تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

زمانی که در سردخانه سیب داشتیم، آب‌سیب مکزیکی وارد می‌کردیم/ کشاورزی که ذکات می‌داده امروز ذکات بگیر شده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: هر ساله به دلیل اینکه الگوی کشت را به کشاورزان نمی‌دهیم بعضی از کشاورزان مازاد نیاز به ما تولیدات انجام می‌دهند که توان نگهداری و فروش آن را ندارد و زمانی که ما در سردخانه‌هایمان سیب بیشتر از حد نیاز وجود داشت ما آب سیب مکزیکی به کشور وارد می‌کردیم.

رویداد۲۴-عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: هر ساله به دلیل اینکه الگوی کشت را به کشاورزان نمی‌دهیم بعضی از کشاورزان مازاد نیاز به ما تولیدات انجام می‌دهند که توان نگهداری و فروش آن را ندارد و زمانی که ما در سردخانه‌هایمان سیب بیشتر از حد نیاز وجود داشت ما آب سیب مکزیکی به کشور وارد می‌کردیم.زهرا سعیدی در جلسه علنی صبح امروز مجلس که به استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اختصاص داشت، در مخالفت با محمود حجتی گفت: همه مواردی که به آن اشاره می‌کنم، صدای کشاورزان و مردمی است که در دفتر مجازی و در دفتر بنده از من خواسته‌اند زبان گویای آنها باشم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: هنگام رای دادن خدا را شاهد قرار دهید چراکه کشاورزان به دلیل سوءمدیریت‌ها چشم‌شان به نتیجه این رای‌گیری است. ماه‌هاست صدای کشاورزان را در وزارت کشاورزی، وزارت نیرو و مجلس می‌شنویم و وزارت کشاورزی می‌گوید که این موضوعات به ما ارتباطی ندارد.

نماینده مردم مبارکه با اشاره به قانون توزیع عادلانه آب تصریح کرد: در ماده 18 قانون توزیع آب آمده که صدور مجوز به عهده وزارت کشاورزی است و در ماده 22 بند الف همان قانون تقسیم توزیع آب کشاورزی و گرفتن آب‌بها و حق‌النظاره کشاورزی را برعهده وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است.

سعیدی ادامه داد: در ماده 26 همین قانون وزارت نیرو مکلف شده هر آبی را که می‌خواهد تخصیص دهد باید از وزارت جهاد کشاورزی اجازه بگیرد. این قوانین بیان می‌دارد که این وزارتخانه در این توسعه‌ها باید از حق کشاورزها دفاع کند.

وی با بیان اینکه با یکی از نمایندگان اصناف کشاورزی در یکی از استان‌های کشور صحبت کرده‌ام، که به حقوق آنها رسیدگی‌ نمی‌شود، خاطرنشان کرد: شما نمایندگان مردم از وضعیت آب و کشاورزی در استان اصفهان و توهینی که به یک کشاورز شد، خبر دارید.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کشاورزی که دختری نان‌فروش دارد، ابراز داشت: او نماینده کشاورزان بذرفروشی است که از کشاورزان بذر خریده و به وزارت جهاد کشاورزی می‌فروشد و این وزارتخانه وظیفه دارد پول او را پرداخت کند. اما مطالبات او را پرداخت نمی‌کنند.

سعیدی به مطالبات کشاورزی به میزان پنج میلیارد تومان در یکی از استان‌های کشور اشاره و بیان کرد: وامی که به بعضی از کشاورزان پرداخت شده با سودهای 21 و 28 درصد است و یکی از این کشاورزان باید 600 میلیون تومان سود وام پرداخت کند. با وجود اینکه یک میلیارد تومان از وزارت جهاد کشاورزی طلب دارد و قصد دارند که آب و برق او را هم قطع کنند.

وی با بیان اینکه من نتیجه رای‌گیری برایم اهمیتی ندارد، یادآور شد:‌ به دلیل اینکه در منطقه ما کشاورزان زیادی هستند و من درد دل آنها را می‌دانم، باید در رای خودمان دقت کنیم و به وزیر بگوییم که به آنها توجه کند.

این نماینده مجلس افزود: ای کاش یک بار به آنها می‌گفتید درک‌تان می‌کنم. یکی از کشاورزان که تا 10 روز پیش تقاضای استیضاح را از من داشت با برقراری تماس تلفنی من با او از نظر خود منصرف شد و این نشان می‌دهد که این کشاورزان مظلوم تنها در انتظار یک تماس تلفنی و دلجویی هستند. کشاورزی که ذکات پرداخت می‌کرده، امروز ذکات می‌گیرد.

سعیدی با قرائت پیامکی از یکی از ناظرین کشاورزی عنوان کرد: آنها می‌گویند ناظران کشاورزی در بدترین شرایط حقوقی در هشت ماه در سال نظارت دارند که حقوق آنها به اندازه یک کارمند معمولی هم نیست و با وجود مخاطرات محیطی و کاری تحت پوشش بیمه‌ای قرار ندارند و هر ساله آنها را به کار گرفته و نیروی جوانی آنها را سلب کرده و در نهایت آنها را جذب نمی‌کنند و آقایان می‌گویند استخدامی برای شما نیست. آنها همچنین می‌گویند با در نظر گرفتن تعداد بازنشستگان برای جذب نیرو چرا وعده‌های محکمی به ما داده نمی‌شود.

وی از عدم فرهنگ‌سازی در جهت توزیع شیر برای دانش‌آموزان انتقاد کرد و گفت: اگر این توزیع شیر را انجام می‌دادید برای فروش محصولات دامداران و کشاورزان‌مان نیز موثر واقع می‌شد اما آن وزیر و آن وزارتخانه به دلیل اتخاذ سیاست‌های نادرست باعث شد نهادهای موازی در پیکره وزارتخانه ایجاد شود و به بخش خصوصی که با وزارت کشاورزی همکاری می‌کرد آسیب رساند و در آمارها دستکاری صورت بگیرد.

نماینده مبارکه در مجلس صادرات آب مجازی و بحران آب و بکارگیری برخی سیاسیون در پست‌های مدیریتی و تهیه میوه شب عید را از دیگر مشکلات این وزارتخانه ارزیابی کرد و اظهار داشت: هر ساله به دلیل اینکه الگوی کشت را به کشاورزان نمی‌دهیم بعضی از کشاورزان مازاد نیاز به ما تولیدات انجام می‌دهند که توان نگهداری و فروش آن را ندارند و زمانی که ما در سردخانه‌هایمان سیب بیشتر از حد نیاز وجود داشت ما آب سیب مکزیکی به کشور وارد می‌کردیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان