تاریخ انتشار: ۱۸:۲۶ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵

کاهش جمعیت کوسه‌ها در جهان

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد عوامل انسانی کاهش جمعیت کوسه‌ها را در آب‌های جهان به دنبال داشته است.

به گزارش ایسنا، در این بررسی آمده است جمعیت کوسه‌ها در حال کاهش است و برخلاف باورهای رایج، تغییرات اقلیمی در بروز این وضعیت نقشی ندارد بلکه در حقیقت خطرات ناشی از انسان‌ها دلیل کاهش جمعیت این گونه جانوری است.

به گفته کارشناسان، حفاظت از گونه کوسه‌ها تنها زمانی موثر واقع می‌شود که محافظت از آنها از طریق ایجاد مناطق ممنوعه ماهیگیری با اقدامات گروه‌های محلی در کنترل صنایع شیلات و یافتن جایگزین‌ها همراه شود.

محققان اظهار داشتند: در نظر گرفتن این نکته قابل توجه است که بزرگ‌ترین صنعت باله کوسه در قلب منطقه دریایی مثلث مرجانی (coral triangle) واقع شده است.

این منطقه در اقیانوس آرام و هند واقع شده و زیستگاه متنوع‌ترین صخره‌های مرجانی در جهان است. در این ناحیه محیطی وجود دارد که حفظ‌ کننده صنعتی است که عامل تلف شدن بیش از سه میلیون کوسه در سال است.

تجارت باله‌ کوسه برای ماهیگیران اندونزیایی وسوسه‌کننده است چرا که ارزش مالی بالایی دارد و شکار کوسه‌ها را به یکی از پرمنفعت‌ترین روش‌های امرار معاش در مناطق ساحلی تبدیل کرده است.

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، متاسفانه در سال‌های اخیر جمعیت کوسه‌ها کاهش یافته است که دلیل اصلی آن افزایش در ذخایر باله‌های کوسه در بازارهای جهانی است. این وضعیت نه تنها بر کوسه‌ها و اکوسیستم زیست شناختی تاثیر می‌گذارد بلکه صنعت گردشگری دریایی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان