تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۷

احتمال بروز آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان و مازندران/ پیش‌بینی پدیده گردوخاک در ۳ استان کشور/ وزش باد شدید روز یکشنبه در تهران

کارشناس هواشناسی از وزش باد شدید در ۱۴ استان کشور خبرداد و گفت: به دلیل وزش باد گرم در این مناطق کاهش رطوبت افزایش دما احتمال آتش‌سوزی جنگل به ویژه در گیلان و مازندران وجود دارد.

رویداد۲۴-کارشناس هواشناسی از وزش باد شدید در ۱۴ استان کشور خبرداد و گفت: به دلیل وزش باد گرم در این مناطق کاهش رطوبت افزایش دما احتمال آتش‌سوزی جنگل به ویژه در گیلان و مازندران وجود دارد.امیر حسین نقشینه درباره آخرین وضعیت جوی در کشور گفت: شنبه وزش باد شدید در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و به تدریج برای استان‌های زنجان، قزوین، کردستان،همدان، مرکزی، مازندران، گلستان، دامنه‌های جنوبی البرز، خراسان شمالی و رضوی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: انتظار داریم سرعت باد در این استان‌ها بین ۴۰ تا ۵۵ کیلومتر بر ساعت و حتی به طور لحظه‌ای به بیش از ۷۰ کیلومتر برساعت برسد. براثر وزش این باد احتمال بروز گرد و خاک و خسارت به تاسیسات شهری و روستایی هم داده می‌شود.

این کارشناس هواشناسی با اشاره به اینکه شنبه باد شدید جنوبی روی سواحل دریای خزر و استان اردبیل و آذربایجان‌های شرقی و غربی افزایش محسوس دارد گفت: وزش باد شدید جنوبی در این مناطق باعث می‌شود در برخی مناطق مانند گیلان و مازندران دما به بیش از ۳۰ درجه سلسیوس می‌رساند.

نقشینه به پیش‌بینی باد گرم در این مناطق اشاره کرد و گفت: به دلیل وزش باد گرم در این مناطق کاهش رطوبت افزایش دما احتمال آتش‌سوزی جنگل به ویژه در گیلان و مازندران وجود دارد از مسافران نوروزی خواهشمندیم از روشن کردن آتش یا رهاکردن آتش در مناطق جنگلی و مستعد آتش‌سوزی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه روز شنبه به سبب بادهای جنوبی دریا مواج و متلاطم است خاطرنشان کرد: به تدریج از اوایل روز یکشنبه با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر دریا دوباره مواج می‌شود از همین‌رو روزهای شنبه و یکشنبه محدودیت تردد برای قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک در مناطق ساحلی و فراساحلی وجود دارد.

این کارشناس هواشناسی خاطرنشان کرد: همچنین از اواخر روز شنبه و صبح یکشنبه یک سامانه بارشی زودگذر از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم موجب بارش باران به صورت رگبار و رعد و برق در استان‌‌‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، کردستان شود. بیشینه این بارش‌ها در استان آذربایجان غربی است و به تدریج در کرمانشاه، اردبیل، زنجان، همدان و دامنه‌های البرز مرکزی به صورت پراکنده گسترش پیدا می‌کند.

نقشینه با بیان اینکه عبور این سامانه باعث رگبارهای موقتی با رعد و برق گاهی با وزش باد شدید لحظه‌ای می‌شود گفت: احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها برای مناطق جنوب آذربایجان غربی و غرب کردستان در روز یکشنبه پیش‌بینی می‌کنیم همچنین از روز شنبه و یکشنبه باد شدید در عراق خیزش گرد و خاک را ایجاد می‌کند و از شنبه شب و روز یکشنبه ورود گرد و خاک به استان‌های کرمانشاه، خوزستان و ایلام را انتظار داریم.

وی درباره دمای هوای تهران گفت: بیشنیه دمای تهران امروز ۲۵ درجه و فردا ۲۷ درجه خواهد بود. همچنین در روز یکشنبه شاهد وزش باد شدید در تهران خواهیم بود و یک‌شنبه شب نیز رگبار باران در تهران پیش‌بینی می‌شود.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان