تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
مهدی شیخ، نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

برای رفع حصر از ظرفيت افراد سرشناس نظام استفاده می‎كنيم/ ليست اميد در مجلس يك استراتژی بود نه يك تاکتیک/ می‎دانستیم عارف رئیس مجلس نمی‎شود

مهدی شیخ، نماینده تهران بر این عقیده است که بسته شدن لیست امید در مجلس یک استراتژی از طرف اصلاح طلبان بود و نه یک تاکتیک ولی باید گفت که امکان دارد در آینده شرایط عوض شود و آنگاه در استراتژی جدید تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.
دولت روحانی کار سختی برای جلب رضایت مردم در پیش دارد
رویداد۲۴- محمد آیتی- مهدی شیخ، نماینده تهران بر این عقیده است که بسته شدن لیست امید در مجلس یک استراتژی از طرف اصلاح طلبان بود و نه یک تاکتیک ولی باید گفت که امکان دارد در آینده شرایط عوض شود و آنگاه در استراتژی جدید تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.

مهدی شیخ، یکی از روحانیون و چهره‌های اصلاح طلب مجلس دهم به شمار می‌آید که از وی به عنوان یک نماینده کم‌حاشیه و اخلاق‌مدار نام می‌برند. به نظر می‌رسد این روحانی اصلاح طلب علاقه‌مند است بسیاری از چالش‌های مهم کشور را در خفا دنبال کند زیرا رسانه‌ای شدن و کشیدن برخی اظهار نظرها به سطح جامعه را روندی منفی می‌داند که در بسیاری از مواقع منجر به نتایجی معکوس شده است.

مهدی شیخ، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در گفت‎وگو با رویداد۲۴ می‌گوید: بخشی از نارضایتی‌های مردم نسبت به عملکرد فراکسیون امید مجلس درست و به حق است چون ما هم در رفتارهایمان پر از اشکال هستیم و قبول داریم که ضعف‌هایی هم در روند کاری خود داشتیم. مردم در 7 اسفند به ما رای دادند و تمام تلاش ما این است که بر اساس تجربه و توانایی که داریم در راستای منافع کشور و رضایت مردم قدم برداریم. لیست امید یک وفاقی بود که در مقابل پوپولیست شکل گرفت. حتی اصلاح طلبان تندرو هم به این نتیجه رسیدند که راه برون رفت از این بن بست، اعتدالگرایی است. رای مردم در انتخابات‌های اخیر نشان داد که با تندروی هر دو جناح مخالف هستند. 

***
سوتیتر

- اتفاقات دی ماه سال گذشته در وهله اول اعتراض بود اما متاسفانه و در ادامه کار این اعتراضات به اغتشاشات تبدیل شد

واقعاً شرایط اقتصادی اوضاع و احوال خوبی ندارد اما این دلیل بر ضعف دولت نیست چون دولت میراث‌دار 8 سال ضعف مدیریتی پیش از خود است

شاید دولت بتواند در بعضی شاخص‌ها کارهای زود بازده‌ای را انجام دهد اما اصل موضوع که بهبود شرایط اقتصادی است نیاز به زمانی بیش از این دارد

- اکنون باید از آقای احمدی نژاد پرسید چرا در تلاش است که در روند بررسی و اعلام رای دادگاه‌های نزدیکانش خدشه وارد کند. اگر پاک دست هستند چرا در این حوزه دخالت می‌کنند

- در حال حاضر برای افکار عمومی سوال پیش آمده که چرا با عده‌ای که رفتارهایی به مراتب ساده‌تر نسبت به احمدی نژاد داشتند برخورد شد ولی با خود شخص احمدی نژاد برخورد صورت نمی‌گیرد

- لیست امید یک وفاقی بود که در مقابل پوپولیست شکل گرفت. حتی اصلاح طلبان تندرو هم به این نتیجه رسیدند که راه برون رفت از این بن بست، اعتدالگرایی است

- بسته شدن لیست امید در مجلس یک استراتژی از طرف اصلاح طلبان بود و نه یک تاکتیک

- بسیاری از اصلاح طلبان و شخص آقای عارف اعتقاد داشتند حتی اگر در ریاست مجلس هم موفق نشویم ولی باید خود را در معرض رای قرار دهیم زیرا مردم از ما انتظار دارند که در صحنه باشیم و اگر روندی غیر از این را دنبال کنیم توی ذوق رای دهندگان به ما می‌خورد

- موضوع حصر یک بحث امنیتی است و برخی معتقدند تصمیم گیری راجع به این موضوع باید حساسیت انجام شود

***
دی ماه سال گذشته شاهد اعتراضاتی در برخی نقاط کشور بودیم. فارغ از اینکه عده‌ای در خارج از کشور به دنبال به انحراف کشیدن این اعتراضات بودند ولی خشم اکثر معترضان به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی و فساد گسترده مالی در کشور بود، ارزیابی شما از این اعتراضات چه بود؟
اول از همه باید بگویم اتفاقات دی ماه سال گذشته در وهله اول اعتراض بود اما متاسفانه و در ادامه کار این اعتراضات به اغتشاش تبدیل شد. یکی از دلایلی که این اعتراضات به اغتشاش منجر شد به این خاطر بود که ما هنوز نتوانسته‌ایم شرایطی را به وجود آوریم که اعتراضات مردمی را مدیریت کنیم.

چرا نتوانسته‎ایم؟ آن هم بعد ازگذشت نزدیک به 40 سال از عمر حکومت جمهوری اسلامی...
 به خاطر نبود قوانین. در همین رابطه بنده و همکارانم در مجلس طرحی را آماده کردیم که سپس تقدیم هیات رییسه شد و ان شاا... امیدواریم بتوانیم تا حد قابل قبولی اعتراضات پس از این را مدیریت کنیم. 

برگردیم به بررسی ریشه اعتراضات. به عقیده شما آن اعتراضات ریشه در چه داشت؟
راجع به اعتراضات باید گفت که ما پیش از دولت آقای روحانی، 8 سال مدیریت آقای احمدی نژاد را در کشور داشتیم. به نظر من در آن 8 سال فشار زیادی بر قشرهای آسیب پذیر کشور وارد شد زیرا به یکباره تورم سیر صعودی را در پیش گرفت و در این راستا ثروتمندان، ثروتمندتر و فقرا، فقرتر شدند. به هر حال در آن دوران برخی مدیرانی که راس کار بودند عنوان می‌کردند شرایط عادی است و مشکل خاصی وجود ندارد و برخی هم مردم را دعوت به این می‌کردند که تحمل کنید و تلاش خود را در جهت ساخت مملکت ادامه دهید. پس از گذر از دوران احمدی نژاد و روی کار قرار گرفتن روحانی، مردم مطالبه‌گرتر شدند. حتی بخشی از حاکمیت که همیشه مردم را دعوت به صبر و تحمل می‌کردند در این دوران بیش از مردم مطالبه‌گرتر شدند. از نظر من بسیاری از مشکلاتی که در کشور دیده می‌شود حاصل سوءمدیریت گذشته است و به قدری این مشکلات به روی هم انباشت شده که کار برای مدیریت بعدی سخت شد. در دولت یازدهم تلاش‌های خوبی صورت گرفت و حتی بعضی از شاخص‌ها به سمت مثبت شدن حرکت کرد و دولت خود را در مقابل مردم پاسخگو می‌دید ولی برای ایجاد رضایت مردم راه زیادی مانده است. عموم افرادی که در اعتراضات شرکت کردند قشر جوان بودند و کمتر شاهد حضور افرادی در سن 35 سال به بالا بودیم. به هر حال این افرادی که تشخیص دادند اعتراضات و نارضایتی‌های خود را به کف خیابان‌ها بکشانند کسانی بودند که سال‌ها شاهد تبعیض، برخوردهای دوگانه بودند و از طرفی بیکاری به بسیاری از آن‌ها فشار آورده بود. در این بین عده‌ای هم بر اساس تبلیغات گسترده‌ای که علیه دولت شده بود تحریک شدند و خواستند از این طریق اعتراض خود را علنی کنند. با وجود اینکه مردم حق داشتند و واقعاً شرایط اقتصادی اوضاع و احوال خوبی ندارد اما این دلیل بر ضعف دولت نیست چون دولت میراث‌دار 8 سال ضعف مدیریتی پیش از خود است و اصلاح امور بسیار سخت و طولانی مدت است. از نظر من، دولت آقای روحانی، هم ضعف‌های زیادی دارد ولی حداقل می‌توان گفت که در مسیر درستی حرکت می‌کند. مردم از گرانی و تورم به شدت گله دارند هرچند دولت یازدهم و دوازدهم تا حد قایل ملاحظه‌ای تورم را مهار کرد. از اول انقلاب تا کنون اقتصاد کشور بر اساس تورم به جلو آمده است. این تورم بر اساس یک مرض اقتصادی شکل گرفته است. مجموع این دلایلی که گفته شد نهایتاً منجر به اعتراضات دی ماه شد.

هرچند شما می‌فرمایید که تورم کنترل شده و روند مدیریتی کشور مسیر منطقی و مثبتی را دنبال می‌کند اما به نظر نمی‌رسد که تاثیر خود را بر روی سفره‌های مردم گذاشته باشد، موافق این موضوع هستید؟
مردم به دنبال اتفاقات بزرگ هستند و توقع دارند این فضای بدی که به وجود آمده بوده به یکباره درست شود. 8 سال مدیریت توام با اشکال را نمی‌توان به سرعت اصلاح کرد و دولت آقای روحانی کار سختی را برای جلب رضایت مردم در پیش دارد. حتی برخی سوءمدیریت‌های گذشته، امروز خودش را نشان داده است و نمی‌توان نتایج حاصل از آن را به این روند مدیریتی سال‌های اخیر مربوط دانست. شاید دولت بتواند در بعضی شاخص‌ها کارهای زود بازده‌ای را انجام دهد اما اصل موضوع که بهبود شرایط اقتصادی است نیاز به زمانی بیش از این دارد.

اما بر خلاف حرف‌های شما، آقای احمدی‎نژاد معتقد است دولت پاک دستی را داشته است.
صحت این موضوع را باید از قوه قضاییه و سازمان بازرسی و پرونده‌هایی که در این رابطه باز است جویا شد. به هر حال مشکلات ناشی از مسکن مهر، ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری و خیلی اتفاقات دیگر بواسطه تصمیم گیری این افراد رخ داد، حتی شاید تا الان خیلی از سوءمدیریت‌هایی که مربوط به ایشان بوده خودش را نشان نداده و در آینده ابعاد آن روشن شود. اکنون باید از آقای احمدی نژاد پرسید چرا در تلاش است که در روند بررسی و اعلام رای دادگاه‌های نزدیکانش خدشه وارد کند. اگر پاک دست هستند چرا در این حوزه دخالت می‌کنند. آقایان اگر پاک دست هستند بگذارند قوه قضاییه روند خود را دنبال کند. ایشان همان زمان گفتند خط قرمز من اطرافیان من هستند، اگر پاک دست هستید چه لزومی دارد این جمله را بیان کنید؟ اتفاقاً پاک دست، کسی هست که بگوید از خود من شروع کنید نه اینکه عده‌ای را خط قرمز خود بداند.

آقای احمدی نژاد چندی پیش، نامه‌ای را به رهبر انقلاب نوشتند و خواستار برکناری رییس قوه قضاییه و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شدند، ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
شاید منظورشان این بوده که همه بروند و من بمانم.

عده‌ای معتقدند به دلایلی که دقیقاً بر همگان روشن نیست با آقای احمدی نژاد برخورد قضایی نخواهد شد، آیا این رفتار درستی است؟
در حال حاضر برای افکار عمومی سوال پیش آمده که چرا با عده‌ای که رفتارهایی به مراتب ساده‌تر نسبت به احمدی نژاد داشتند برخورد شد ولی با خود شخص احمدی نژاد برخورد صورت نمی‌گیرد. به نظرم برای روشن شدن افکار عمومی بهتر است که این موضوع شفاف سازی شود.

حدود دو سال از عمر مجلس دهم می‌گذرد و بسیاری از افرادی که به لیست امید رای دادند از عملکرد نمایندگان خود رضایت ندارند و فکر می‌کنند آن‌طور که باید و شاید فراکسیون امید نتوانست امید را در خانه ملت زنده نگه دارد، نظر شما در این باره چیست؟
بخشی از این نارضایتی‌ها درست و به حق است چون ما هم در رفتارهایمان پر از اشکال هستیم و قبول داریم که ضعف‌هایی هم در روند کاری خود داشتیم. مردم در 7 اسفند به ما رای دادند و تمام تلاش ما این است که بر اساس تجربه و توانایی که داریم در راستای منافع کشور و رضایت مردم قدم برداریم. لیست امید یک وفاقی بود که در مقابل پوپولیست شکل گرفت. حتی اصلاح طلبان تندرو هم به این نتیجه رسیدند که راه برون رفت از این بن بست، اعتدالگرایی است. رای مردم در انتخابات‌های اخیر نشان داد که با تندروی هر دو جناح مخالف هستند. بنا به هر دلیلی افراد شاخص اصلاح طلب رد صلاحیت شدند و لیست امید به نفراتی رسید که خیلی سیاسی نبودند هرچند نباید منکر توانمندی و تحصیلات بالای آن‌ها شد. لیست امید، یک لیست ائتلافی بود و حتی طیف نزدیک به آقای لاریجانی، اصولگرایان معتدل و دولتی‌ها هم بواسطه این لیست، لیست جداگانه‌ای را ارائه ندادند. پس از انتخابات، فراکسیون امید شکل گرفت که همه افراد راه یافته از لیست امید به مجلس در فراکسیون حضور نداشتند. لیست امید متشکل از اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایان معتدل بود ولی همه این افراد پس از نتایج انتخابات حتی در یک جلسه هم در کنار هم شرکت نکردند. البته بهتر بود تمام افرادی که با لیست امید وارد مجلس شدند می‌آمدند و در جلسه‌ای مشترک شرکت می‌کردند و می‌گفتند کاندیدای ما برای ریاست مجلس چه کسی است اما این افراد به ما گفتند باید کل مجلس را درگیر این موضوع کنیم. پس لازم است که توجه شود که فراکسیون امید همه پتانسیل افرادی نیست که با لیست امید وارد مجلس شدند.

به نظرتان سر اصلاح طلبان مجلس کلاه رفت؟
ببینید اصل و مبانی نباید در بین کارها و حرکت‌های سیاسی گم شود. سیاستمدار فردی است که اصل، اصول و مبانی خودش را فراموش نکند. فردی که با هر بادی جریان خود را عوض کند که سیاستمدار نیست. بسته شدن لیست امید در مجلس یک استراتژی از طرف اصلاح طلبان بود و نه یک تاکتیک. این استراتژی در پی یک حرکت درون نظام در جهت اصلاحات بود تا زمینه همکاری و هماهنگی با بخش‌های مدیریتی کشور را فراهم کند. پس اصلاً بحث اینکه کلاه سر ما رفت یا نه، نیست و متاسفانه خیلی‌ها این استراتژی را فراموش کردند. به هر حال اصلاح طلبان روش‌های مختلفی را تجربه کرده بودند و خیلی جواب نگرفتند و از این‌رو روی به این استراتژی آوردند. برخی که با جریان اصلاحات مخالفند خیلی تلاش می‌کنند که بگویند این حرکت شما یک تاکتیک بوده و شما همچنان نظام را قبول ندارید. ولی باید بگویم امکان دارد در آینده شرایط عوض شود و آنگاه در استراتژی جدید تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.

بسیاری از رسانه‌های اصلاح طلب معتقدند سر شما در گرفتن کرسی‌های مجلس و ریاست فراکسیون‌ها کلاه رفته است، زیرا نتوانستید آنالیز درستی از افراد مجلس داشته باشید و از این‌رو با رقابت در کرسی ریاست مجلس کاری کردید که ریاست کمیسیون‌ها را هم از دست بدهید، با این نظر موافقید؟
گاهی دید افکار عمومی با واقعیت‌ها فاصله دارد. به هر حال در آن ایام دو دیدگاه بود که عده‌ای از افراد لیست امید که نزدیک به طیف آقای لاریجانی بودند می‌گفتند باید کل مجلس را برای انتخاب رییس مجلس در نظر گرفت و امیدی‌هایی که حاضر بودند در فراکسیون امید عضو شوند معتقد بودند باید در فراکسیون به جمع بندی برسیم. مشخص بود که این دو تفکر راجع به این موضوع به نتیجه نخواهند رسید. پس از اینکه روشن شد مذاکرات نتیجه نخواهد داد برای خود ما هم مسلم شد که آقای عارف نمی‌تواند رییس مجلس شود و این با اینکه گفته شود سرمان کلاه رفته خیلی متفاوت است زیرا ما به این نتیجه کاملاً واقف بودیم و کوتاهی رخ نداده بود. احساس می‌شد طرف مقابل هم حاضر بود که ریاست آن‌ها بر مجلس را قبول کنیم تا برخی ریاست کمیسیون‌ها به دست اصلاح طلبان بیافتد. در نهایت بسیاری از اصلاح طلبان و شخص آقای عارف اعتقاد داشتند حتی اگر در ریاست مجلس هم موفق نشویم ولی باید خود را در معرض رای قرار دهیم زیرا مردم از ما انتظار دارند که در صحنه باشیم و اگر روندی غیر از این را دنبال کنیم توی ذوق رای دهندگان به ما می‌خورد.

اکنون قبول دارید که فراکسیون امید، یک فراکسیون اقلیت در مجلس است؟
خیر، اکنون سه فراکسیون در مجلس حضور دارند که از نظر من هیچکدام نسبت به یکدیگر اقلیت و اکثریت نیستند. در کل، سه فراکسیون در مواقعی با یکدیگر هم‌نظرند و حتی اصلاح طلبان و اصولگرایان گاهی بر سو موضوعاتی با هم ائتلاف می‌کنند ولی در مسائل کلی‌تر فراکسیون امید با فراکسیون مستقلین همراه‌تر است.

در پایان بفرمایید پیگیری‌هایی که در خصوص رفع حصر صورت گرفته به کجا رسیده است؟
موضوع حصر یک بحث امنیتی است و برخی معتقدند تصمیم گیری راجع به این موضوع باید با حساسیت انجام شود. خود من راجع به این موضوع سخنرانی و مصاحبه نکردم زیرا احساسم بر این بود که شاید اظهار نظر در این خصوص کار را پیچیده‌تر کند ولی این عدم اظهار نظر به این معنی نیست که نسبت به این مسئله بی‌تفاوت بودم و اتفاقاً در حد خودم موضوع را پیگیری کردم. یعنی اعتقاد من این است که وقتی ما با آرامش دنبال این موضوع باشیم طرف مقابل هم این آرامش را حس خواهد کرد. در تلاشیم از ظرفیت همه افراد سرشناس نظام برای حل این موضوع استفاده کنیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
عزيز
|
France
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
0
0
لپ کلام شیخ،،،مقصر دولت قبل می باشد ،،،صددرصد شک نکنید،،،،حتی خود نمایندگان معتقد هستند خنثی ولی ارزش ترین مجلس ایران همین مجلسه،،یقینا دوره بعد نوددرصد شما نماینده نیستید،دلارپنج هزاره ولی مشکل اصلی رفع حصر دونفرمفت خوره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
0
0
مشکل شیخ شخص خودشه متاسفانه اینگونه پاسخگویی به ارباب رسانه نه تنها هیچ کمکی به تنویر افکار عمومی نمی کند بلکه هر مخاطبی را متوجه عبای رنگی جناب شیخ می کند که حاکی از رفاه طلبی این دسته از به ظاهر متولیان امور دینی جامعه امروز ماست وای به نسل بعدی که آثار این روش عوامفریبانه چه خواهد بود؟
نظرات شما
پیشخوان