تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
موگرینی وارد تهران شد

توسعه روابط ایران-اروپا روی دور تند

پس از توافق هسته‌ای این دومین بار است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا راهی تهران می‌شود. فدریکا موگرینی معتقد است گفتگو با ایران اهمیت دارد و نمی‌خواهد فرصت همکاری سازنده‌ای که در فضای پسابرجام شکل گرفته را از دست بدهد.
رویداد24- پس از توافق هسته‌ای این دومین بار است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا راهی تهران می‌شود. فدریکا موگرینی معتقد است گفتگو با ایران اهمیت دارد و نمی‌خواهد فرصت همکاری سازنده‌ای که در فضای پسابرجام شکل گرفته را از دست بدهد.

به گزارش رویداد24، او صبح امروز وارد تهران شد و در گام نخست با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو خواهد داشت. او که به همراه یک هیات بزرگ متشکل از هفت كمیسیونر اتحادیه اروپا راهی تهران شده با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی رییس شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار خواهد داشت. 

این كمیسیونرها، مسئولان اتحادیه در حوزه‌های انرژی، تحقیقات، محیط‌زیست، ورزش و صنعت هستند و گفت‌وگوهای جدی بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران در مسائل سیاسی به‌ویژه مسائل اقتصادی انجام می‌شود.

همچنین قرار است در سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران درباره گشایش دفتر دیپلماتیك دائمی این اتحادیه در تهران مذاكره شود.

موگرینی پیش از سفر خود به تهران طی مقاله‌ای برای روزنامه آلمانی «هاندلز بلات» این سفر نشانه‌ای از ‏رسیدن به یك نقطه عطف در رابطه با ایران بوده و نشان‌دهنده این موضوع است كه دولت‌های اتحادیه اروپا سخت مصمم هستند تا ‏مرحله جدیدی از روابط خود با ایران را باز كنند.‏

‏«فدریكا موگرینی» در ادامه مقاله خود افزود: موضوعات مهمی وجود دارند كه مواضع دو طرف درباره آن‌ها متفاوت است اما نتایج ‏سال‌های اخیر نشان داد كه دلایلی برای خوشبین‌بودن وجود دارد و حاكی از آن است كه آن‌هایی كه به این مسئله شك داشتند در اشتباه ‏بوده‌اند. ما نه فقط در مسئله هسته‌ای ایران به یك توافق رسیدیم و بیش از یك دهه سوءاعتماد و مذاكرات سخت را پشت سر گذاشتیم ‏بلكه فراتر از آن، سازمان انرژی اتمی توانست تنها شش ماه بعد از این توافق تایید كند كه ایران تمامی تعهداتش را به اجرا گذاشته ‏است.‏

او در ادامه نوشت: شكل‌گیری گروه بین‌المللی حامی سوریه و موفقیت‌هایی كه این گروه با استقرار آتش‌بس و دسترسی به مناطق ‏محاصره‌ شده و نیز ارسال كمك‌های بشردوستانه كسب كرده بدون توافق با ایران غیرقابل تصور بود. البته تا برقراری صلح راه ‏طولانی در پیش است. ایران باید از نفوذ خود استفاده كند تا شكستن بن‌بست در مذاكرات ژنو را امکان‌پذیر سازد.‏

این در حالی است که گفته می‌شود یكی از موضوعات مهمی كه قرار است در این سفر مورد بحث قرار گیرد، بحران سوریه خواهد بود.

به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای که در جولای سال گذشته میلادی میان ایران و گروه 1+5 نهایی شد، راه گشای ایران برای ایفای نقشی سازنده هم در حوزه منطقه‌ای و هم در حوزه بین‌الملل بوده و دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی اروپا با آگاهی کامل از این امر، نمی‌خواهد فرصت تازه تعامل با ایران در سطوح گسترده را از دست بدهد. 

نظرات شما
پیشخوان