تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۷

تنها 4،38 درصد زنان خون اهدا می کنند

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: فقط 4،38 درصد از سهم اهدای خون در کشور مربوط به بانوان است؛ در حالی که یکی از سالم ترین منابع خونی را دارند.

رویداد۲۴-سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: فقط 4،38 درصد از سهم اهدای خون در کشور مربوط به بانوان است؛ در حالی که یکی از سالم ترین منابع خونی را دارند.بشیر حاجی بیگی افزود: در کشور ما در سال 1395 از 2 میلیون و یکصد هزار و 914 واحد خون اهدایی فقط 91 هزار و 319 واحد سهم بانوان بود.

وی اضافه کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در حوزه طب انتقال خون نگاه ویژه ای به اهدای خون بانوان دارند. به عنوان مثال در فرانسه آمار اهدای خون بانوان برابر با آقایان، یعنی 50 درصد است.
وی گفت: مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان نشان می دهد به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پر خطر و توجه بیشتر به برخورداری از زندگی سالم، خون اهدایی آنان از سالم ترین منابع خونی به شمار می رود.
حاجی بیگی تصریح کرد: همچنین بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده می توانند با مشارکت در اهدای خون علاوه بر ترویج نوع دوستی و رفتارهای انسان دوستانه، در مشارکت خانواده و آموزش فرزندان برای شرکت در عرصه فعالیت های خداپسندانه گام مهمی بردارند.
سخنگوی سازمان انتقال خون، ترس از سوزن کیسه های اهدای خون و احتمال بروز کم خونی را از عوامل بازدارنده بانوان در اهدای خون دانست و افزود: هراس از ابتلا به بیماری های عفونی مثل ایدز و هپاتیت، ضعف قوای جسمی و ممانعت شوهران از اهدای خون از عوامل دیگر کاهش مشارکت بانوان در امر اهدای خون در کشور است.
وی یادآوری کرد: در ایران آقایان سالیانه چهار بار و خانم ها به سبب مسائل فیزیولوژیکی سه بار می توانند خون اهدا کنند.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: نزدیک به 20 میلیون نفر از بانوان ایرانی شرایط اهدای خون را دارند اما آمارها نشان می دهد در سال 1394 فقط 91 هزار نفر از بانوان اهداکننده خون بودند.
به گفته وی، بسیاری از بانوان مصرف کننده خون و فرآورده های آن در مراکز درمانی و بیمارستانی بوده و نیمی از نیازمندان به تزریق خون را تشکیل می دهند. 
هر سال در سراسر جهان بانوان زیادی در دوران حاملگی یا زمان زایمان جان خود را از دست می دهند که مهمترین علت مرگ آنان خونریزی بوده است. بنابراین بانوان از نیازمندان اصلی به خون و فرآورده های آن به شمار می روند.
اکنون شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای یک هزار نفر است که آمار خوبی در این زمینه محسوب می شود.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان