تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۷

طرح ترافیک 96 تا زمان اجرای طرح جدید معتبر است

زمان اجرای طرح ترافیک جدید،وضعیت امنیت نوروز،وضعیت سرقت تهران،برخورد با اراذل و اوباش و تامین امنیت شب تهران مهمترین بخش های گفت و گوی میزان با رئیس پلیس تهران است.

رویداد۲۴-زمان اجرای طرح ترافیک جدید،وضعیت امنیت نوروز،وضعیت سرقت تهران،برخورد با اراذل و اوباش و تامین امنیت شب تهران مهمترین بخش های گفت و گوی میزان با رئیس پلیس تهران است.

16 مرداد سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران جایگزین سردار ساجدی نیا شد وی پیش از این رئیس پلیس سیستان و بلوچستان ، رئیس راهور تهران و فرمانده انتظامی لرستان بود. هفت ماهی از حضور سردار رحیمی به عنوان رئیس پلیس تهران می گذرد و برای بررسی امنیت پایتخت گفت و گویی را با وی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

وضعیت امنیتی تهران را تشریح کنید؟

خوشبختانه تهران دارای روند ثابتی در امنیت است و هر روز سطح امنیت رو به افزایش است اما موضوع مهمتر افزایش احساس امنیت نسبت به امنیت است. شهروندان تهرانی باید احساس امنیت کنند. براساس نظر سنجی ها و آمارها توانسته ایم در نیم سال دوم 969، میزان احساس امنیت را افزایش دهیم.

یکی از طرح‌هایی که با حضور شما در تهران آغاز شد، طرح رعد بود چرا این طرح ادامه دارد؟

تاکنون 10 مرحله از طرح رعد را در سطح تهران به اجرا درآورده‌ایم، با اجرای این طرح می خواهیم با جرم از سرچشمه برخورد کنیم به همین دلیل اجرای طرح رعد را بر عهده کلانتری ها و پلیس پیشگیری گذاشته ایم. خوشبختانه با اجرای طرح های مختلف رعد میزان جرایم در تهران کاهش یافته است.

چرا مردم از وقوع سرقت همچنان گلایه دارند؟

موضوعی که باید بدانیم این است که سرقت‌های خرد همیشه رخ می دهد و بیشترین نارضایتی ها مربوط به سرقت خودرو،‌ لوازم داخل خودرو و زورگیری است. سعی کرده ایم با تمرکز کلانتری ها روی این موارد سرقت‌ها را کاهش دهیم.

جایی اعلام کرده بودید تهران کلانتری کم دارد؛ چه برنامه ای برای این موضوع دارید؟

10 سال قبل شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد که 40 کلانتری در تهران راه اندازی شود. متاسفانه در این مورد غفلت شد و این کمبود در ایجاد احساس امنیت مشاهد می شود. سعی می کنیم با همکاری خیرین امنیت ساز این کلانتری‌ها را احداث و با تجهیز راه اندازی کنیم.

درشب جرایم مختلفی در تهران رخ می دهد و مردم معتقدند پلیس شبها در معابر حضور ندارد؟

از ساعت 22 تا 6 صبح گشت‌های ویژه یگان امداد به عنوان گشت امنیت شبانه در اتوبان‌ها و معابر حضور دارند ضمن اینکه هر شب یکی از فرماندهان پلیس تهران به عنوان فرمانده شب تا صبح مسئولیت تامین امنیت را با نیروهای راهور، کلانتری وانتظامی بر عهده دارد، دوربین های سطح شهر هم از سوی پلیس 24 ساعته رصد می شود.

اما به گفته خودتان مردم از سرقتهای خرد ناراضی هستند؟

باید دقت کنیم که ایمنی خودروهای داخلی مناسب نیست . بیشترین سرقت خودرو و لوازم داخل آن مربوط به پراید است و پس از آن محبوبترین خودروی سرقتی پژو است البته با طرح های مختلف سعی کرده ایم میزان سرقت خودرو را کاهش دهیم.

بسیاری از مردم از وجود معتادان درسطح شهر و خرید و فروش مواد مخدر ناراضی هستند. پلیس چه برنامه ای برای برخورد با معتادان متجاهر دارد؟

پلیس پایتخت در قالب طرح والعادیات ، برخورد با فروشندگان و معتادان متجاهر را در دستور کار خود قرار داده و به صورت مستمر معتادان را از سطح شهر جمع آوری می کند به عنوان نمونه در آخرین طرح که روز 24 اسفند اجرا شد 250 معتاد خیابانی جمع آوری شدند. ما هم معتقدیم معتادان چهره شهر را زشت می کنند و علاوه بر آن باید با همکاری بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر درمان شده و به چرخه زندگی بازگردند.

اما مردم همچنان از وجود معتادان در محلات ناراحت هستند؟

قبول داریم که در برخی محلات تعداد زیاد معتادان وجه شهر را خراب کرده است، اما اگر مردم با پلیس 110 تماس بگیرند و حضور این معتادان را اطلاع دهند ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر ما وظیفه دارند این معتادان را جمع آوری کنند معتقدیم معتاد بیمار است و نباید به چشم یک مجرم به او نگاه شود.

میزان کشفیات مواد مخدر پلیس تهران چقدر بود؟

امسال هم میزان کشف مواد مخدر در تهران افزایش یافته است به صورتی که چندین باند بزرگ از سوی مأموران کشف و منهدم شد. در یازده ماهه سال 96 ،‌ 20 تن انواع مواد مخدر در تهران کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کشفیات پلیس ده درصد افزایش داشته است.

یکی دیگر از دغدغه های شهروندان اراذل واوباش است پلیس چه برنامه ای برای اراذل و اوباش دارد؟

خوشبختانه پلیس امنیت اراذل و اوباش تهران را شناسایی کرده واین افراد از سوی پلیس شناسنامه دار شده اند در پایتخت دیگر اراذل سطح یک نداریم و بیشتر دستگیرشدگان اراذل و اوباش سطح دو و سه هستند پلیس درهرفصل دوبار طرح اراذل و اوباش را اجرا می کند تا با افرادی که اقدام به قمه کشی ، عربده کشی و ایجاد ناامنی در محلات می کنند برخورد قاطع کند دیگر هیچ اراذل واوباشی جرات ندارد راه را به روی شهروندان ببندد.

بیشترین شکایت مردم در تهران مربوط به چیست؟

مردم تهران به علت سرقت به کلانتری ها مراجعه می کنند و می توان گفت سرقت‌ها بیشترین آمارها مراجعه به کلانتری است. خوشبختانه توانسته ایم با اجرای طرح های مختلف جلوی رشد سرقت را در تهران بگیریم اما همچنان سرقت جرم اول تهران است. در جنوب تهران زورگیری، درگیری و فروش مواد مخدر بیشترین پرونده هایی است که در کلانتری ها تشکیل می شود.

نتیجه مراکز مشاوره پلیس چیست؟

یه جز سرقت ، زورگیری و جرم مواد مخدر در بقیه موارد مراجعه مردم به کلانتری ها، دوایر مشاوره کلانتری فعال می شوند. بیش از 40 درصد ا زپرونده هایی که در کلانتری ها تشکیل می شوند به دلیل اینکه امکان صلح وسازش در آنها وجود دارد به مراکز مشاوره ارجاع شده و از این تعداد 80 درصد با تلاش مددکاران و مشاوران پلیس به صلح و سازش می انجامد با این کار از تشکیل پرونده در مراجع قضایی جلوگیری شده و پلیس بخشی از بار دستگاه قضایی را کم کرده است.

وضعیت سرقت در تهران چگونه است؟

خوشبختانه با طرح هایی که اجرا کردیم باندهای بزرگ سرقت از جمله سرقت‌های مسلحانه از سوی پلیس آگاهی شناسایی و منهدم شدند. طبق آمار در شش ماه دوم سال وقوع سرقت در تهران 8 درصد ، کاهش یافته است. همچنین میزان کشفیات سرقت رشد داشته واموال بیشتری از مالباختگان که در اختیار سارقان بود در طرح های پلیس کشف شد.

چرا اسباب کشی در نوروز ممنوع است؟

اسباب کشی در نوروز ممنوع نیست بلکه تنها با مجوزکلانتری های امکان پذیر است این رسم همیشه در تهران انجام می شود تا از وقوع سرقت منزل در ایام نوروز جلوگیری شود افرادی که می خواهند در نوروز اسباب کشی کنند می توانند به کلانتری محل مراجعه و در کمتر از یک ساعت مجوز لازم را گرفته و اقدام به جابه جایی اسباب و لوازم خود کنند.

برای امنیت تهران در نوروز چه برنامه هایی دارید؟

پلیس در نوروز تعطیل شدنی نیست به همین خاطر نیروهای ما برای تأمین امنیت فعال هستند. این نیروها به صورت گشت های خودرویی ، موتوری و پاس پیاده در سطح شهر و محلات حضوردارند. امسال بیش از 240 ایستگاه پلیس شامل کانکس و چادر در سطح شهر مستقر هستند و نیروها به صورت 24 ساعته از اموال مردم در برابر سارقان حفاظت می کنند.

امسال چه برنامه ای برای امنیت تهران دارید؟

امنیت تهران را در سال 97، با تمام توان سعی می کنیم تأمین کنیم. یکی از برنامه های ما کاهش سرقت ، افزایش احساس امنیت و پاکسازی شهر از حضور معتادان متجاهر است. پلیس پایتخت با شهروندان به عنوان پلیس مردم محور با مهربانی رفتار کرده و تکریم شهروندان در مراکز انتظامی در دستور کار ما قرار دارد و با کسانی که بخواهند امنیت را به خطر اندازند با شدت برخورد می کنیم.

یکی از دغدغه‌های شهروندان در سال جدید طرح ترافیک است نظر پلیس در این مورد چیست؟

پلیس نظر خود را بارها اعلام کرده است اگر زیرساخت‌های لازم از جمله دوربین های خروجی برای طرح نصب شود مشکلی با اجرای آن ندارد. باید زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح فراهم شود تا شهروندان دچار مشکل نشوند. اجرای طرح جدید مزایا و معایبی دارد اما آنچه مشخص است این است که طرح ترافیک سال 96، تا زمان فراهم آورن زیرساختهای اجرای طرح جدید اعتبار دارد. ما مخالف ایجاد محدودیت شدید برای شهروندان هستیم.

یکی از دغدغه‌های مردم در تهران ترافیک است چه برنامه ای برای کاهش ترافیک دارید؟

برای ترافیک راهکارهای بسیاری وجود دارد، همانگونه که در نیم سال دوم 96 مشاهده کردید تهران گره ترافیکی نداشت سعی می کنیم در سال جدید هم با اجرای طرح های ویژه ترافیکی عبور و مرورشهروندان را تسهیل کنیم اما موضوعی که بسیارمهم است این است که باید دوباره سرویس کارکنان ادارات راه اندازی شود با راه اندازی سرویس ادارات در شش ماهه دوم هر سال علاوه بر اینکه ترافیک کاهش می یابد آلودگی نیز کاهش یافته و مجبور نیستیم به خاطر آلودگی مدارس را تعطیل و عبور ومرور شهروندان را محدود کنیم.

نظرات شما
پیشخوان