تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۷

۱۲ فروردین؛ بهترین فرصت دیدار خاتمی، ناطق و سیدحسن خمینی با رهبر معظم انقلاب

رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس با اشاره به شرایط متفاوت دنیای امروز و خروج از دوقطبی شرق-غرب، شرایط حساس بین‌المللی و منطقه‌ای را تشریح کرد و با تاکید بر لزوم بسیج تمامی نیروهای دلسوز داخلی، پیشنهاد کرد بزرگانی همچون خاتمی، ناطق و یادگار امام به‌بهانه فرارسیدن روز جمهوری اسلامی با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت‌وگو کنند.

رویداد۲۴-رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس با اشاره به شرایط متفاوت دنیای امروز و خروج از دوقطبی شرق-غرب، شرایط حساس بین‌المللی و منطقه‌ای را تشریح کرد و با تاکید بر لزوم بسیج تمامی نیروهای دلسوز داخلی، پیشنهاد کرد بزرگانی همچون خاتمی، ناطق و یادگار امام به‌بهانه فرارسیدن روز جمهوری اسلامی با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت‌وگو کنند.جلال میرزایی با اشاره به ورود مایک پومپئو  و جان بولتن به کاخ سفید اظهار داشت: پس از جایگزینی مایک پومپئو به‌جای رکس تیلرسون در مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده و همچنین انتصاب جان بولتن که به‌عنوان مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ جایگزین ژنرال مک‌مستر در کاخ سفید می‌شود، شاهد فعل و انفعالاتی در روابط آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی خواهیم بود که به نفع ما نیست.

واکنش به تحولات کاخ سفید: اتخاذ سیاست خارجی فعال و بهبود روابط با روسیه، چین و اروپا

وی افزود: در این میان زمزمه‌هایی از تشکیل ائتلاف‌ها و روابطی جدید در منطقه شنیده می‌شود که در این راستا لازم است تدابیری متناسب اتخاذ کنیم و در مجموع لازم است سیاست خارجی‌مان را فعال‌تر کنیم و روابط‌مان را با دیگر قدرت‌های بین‌المللی همچون روسیه، چین و کشورهای اروپایی بهبود بخشیده و توسعه دهیم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اتخاذ سیاست خارجی یکپارچه و منسجم تحت مدیریت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: در این شرایط لازم است اولاً دستگاه دیپلماسی کار خود را انجام داده و مدیریت صحنه را برعهده بگیرد و دستگاه‌های نظامی و امنیتی نیز متناسب به شرایط به انجام وظایف خود بپردازند و آمادگی خود را حفظ کنند.

پایان دوران دوقطبی شرق-غرب و لزوم اتکا به همه ظرفیت‌ها همچون دوران خاتمی

او در پاسخ به این پرسش که آیا آن‌چنان که بعضاً ازسوی برخی مسئولان عنوان می‌شود، نگاه به شرق و نزدیک شدن به چین و روسیه به‌تنهایی راهگشا خواهد بود، گفت: باید به ۲ نکته توجه داشته باشیم؛ اولاً دوران جهان دوقطبی به‌سر آمده و امروز جهان نوعی چندصدایی و تکثر قدرت‌های سیاسی و بین‌المللی را تجربه می‌کند و در ثانی تجربه گذشته نشان می‌دهد همان‌طور که در دولت خاتمی، هنگامی که بوش ِ پسر سعی در اعمال فشار به ما داشت، توانستیم ازطریق تروئیکا متشکل از ۳ قدرت اروپایی، مانع از تبدیل شدن چالش حمله آمریکا به عراق به بحرانی برای ایران شویم، امروز هم باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود مانع از تحقق اهداف ترامپ در منطقه شویم.

اختلافات آمریکا با روسیه، چین و اتحادیه اروپا

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم خاطرنشان کرد: آن‌چه مسلم است، رابطه روسیه و چین با ایالات متحده شبیه به گذشته نیست و اختلافات میان این کشورها با دولت ترامپ و همزمان اختلاف‌نظرهای متعدد اتحادیه اروپا با آمریکا در مسائل مختلف، صحنه سیاست بین‌الملل را نسبت به چند دهه قبل به‌مراتب پیچیده‌تر ساخته و امروز با شرایطی چندوجهی در این راستا مواجهیم.

میرزایی تصریح کرد: در این اوضاع، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک بازیگر موثر در مناسبات مختلف باید از دیپلماسی فعال‌تری بهره‌گیری کند تا بتوانیم در این شرایط، به بهترین نتیجه مطابق با منافع ملی خودمان نائل شویم.

اوضاع روسیه و چین؛ عبور از شرق «ایدئولوژیک» به شرق «معامله‌گر»

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تاکید بر «نگاه به شرق» ازسوی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مشخصاً با شعار اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر «نه شرقی، نه غربی؛ جمهوری اسلامی» که بر سردر ساختمان این وزارتخانه نیز نقش بسته، در تناقض نیست، گفت: آن‌چنان که عرض کردم اوضاع و مناسبات سیاست بین‌الملل یک‌سر تغییر کرده و اکنون دیگر شرق، شرقِ دهه‌های قبل که شوروی در راس آن بود و با رویکردی ایدئولوژیک به افغانستان حمله می‌کرد، نیست و چین هم با چین مائویستی تفاوت دارد و تبدیل به کشوری معامله‌گر و مقتصد در سیاست بین‌الملل شده است.

چین نخستین شریک تجاری ایران و به‌شدت محتاج نفت خلیج فارس است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هم‌اکنون ایالات متحده دیگر نیامند نفت خلیج فارس نیست، یادآور شد: هم‌اکنون چین نخستین شریک تجاری ایران است و باید برای نحوه تعامل با این کشور برنامه‌ای دقیق داشته باشیم که این تعامل مشخصاً به توسعه زیرساخت‌ها و وضعیت اقتصادی کشورمان یاری برساند. فراموش نکنیم امروز فقط ما نیازمند روابط تجاری با چینی‌ها نیستیم و اتفاقاً آن‌ها هم به‌شدت نیازمند تعامل اقتصادی با ایران هستند و کشور چین به‌شدت محتاج نفت خلیج فارس است.

رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید بار دیگر بر تغییرات پارادایمیک در مناسبات سیاست بین‌الملل تاکید کرد و گفت: امروز، دورانی که دو بلوک شرق و غرب بر سراسر جهان حاکم بودند، سپری شده و فضایی چندقطبی بر جهان سایه افکنده و در این شرایط، ما باید به‌عنوان یک بازیگر تاثیرگذار درجهت منافع ملی خودمان حرکت کنیم.

غفلت از ظرفیت‌های کشورهای جهان به‌خاطر «نگاه به شرق»

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس دهم اظهار داشت: دوستانی که امروز داخل کشور از «نگاه به شرق» آن هم صرفاً به‌معنای روسیه و چین سخن می‌گویند، نباید از ظرفیت کشورهای اروپایی و البته دیگر کشورهای جهان در پهنه گیتی غافل شوند.

تمرکز بر اختلافات همچون منتقدان دولت، کمکی به حل مشکلات نمی‌کنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم ادامه داد: معتقدم درکنار برنامه‌هایی که برای تقویت بنیه دفاعی در دستورکار داریم، کم‌هزینه‌ترین راه، مذاکره و تعامل است. براین اساس، درعین حال که دارای اختلافاتی هستیم، می‌توانیم روابط و مذاکرات را برمبنای اشتراکات و به‌منظور کاهش و تحدید دامنه اختلافات پیش ببریم. قطعاً اگر آن‌چنان که منتقدان دولت ترویج می‌کنند، مبنا را بر اختلاف‌نظرها و تفاوت دیدگاه‌ها استوار کنیم، کمکی به حل مشکلات کشور و ایجاد انسجام داخلی نخواهیم کرد.

 نزاع و درگیری، آلترناتیو مذاکره است

میرزایی با بیان این‌که همواره آلترناتیو مذاکره، نزاع و درگیری بوده است، تاکید کرد: به نظرم در ادامه این سیاست اصولی، نباید خسته و ناامید شویم. علاوه بر آن، جمهوری اسلامی در مناقشات منطقه مقصر نیست. این عربستان سعودی است که فضا را مخدوش می‌کند و آمریکا نیز می‌داند از درگیری میان ایران و عربستان بیشتر از تعامل این دو کشور سود می‌برد، کمااینکه تاکنون نیز منافع بسیاری به دست آورده و فروش تسلیحات به دولت سعودی ازجمله این منافع اقتصادی هنگفت بوده است.

درگیری همزمان در چندحوزه در میان‌مدت مشکل‌ساز می‌شود

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس گفت: معتقدم اینکه همزمان خودمان را در چند حوزه درگیر کنیم، برایمان در میان‌مدت مشکل‌ساز می‌شود؛ بنابر این باید سعی کنیم تا حد امکان، منزاعات را کنترل کنیم و با تمام توان برای کاهش این منازعات تلاش کنیم؛ چرا که ادامه این منازعات و طولانی شدن درگیری به نفع منافع ملی ایران نیست.

بازنگری در اصول سیاست خارجی در برخی شئون ضروری است

رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا تبلیغ جذابیت‌های اقتصادی و غیراقتصادی به‌منظور جلب شریک سیاسی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی جزء سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است، گفت: البته باید چنین باشد؛ با این حال، شخصاً بازنگری در اصول سیاسی خارجی کشور در برخی شئون را ضروری می‌دانم اما در شرایط فعلی هرگونه بازنگری، باید پس از تحقق انسجام داخلی مجال طرح و بحث می‌یابد.

اصلاح سیاست‌ها در گروی رفع شکاف میان بزرگان و بخش‌های جامعه است

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس ادامه داد: واقعیت این است که تا وقتی شکاف میان شخصیت‌های تاثیرگذار سیاسی کشور و به تبع آن، شکافی که میان بخش‌هایی از جامعه ایجاد شده را مرتفع نکنیم و به اجماعی اصولی و پایدار در جامعه دست پیدا نکنیم، راه به جایی نمی‌بریم و تنها پس از رفع این شکاف‌ها، با تعامل سازنده در سطوح مختلف جامعه و همچنین برقراری گفت‌وگو میان بزرگان خواهیم توانست رویکردها و سیاست‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و البته داخلی را تغییر داده و برخی مواضع و رویکردهای نادرست را اصلاح کنیم.

بعد از ۸۸ برخی جریان‌های مرموز مانع از همگرایی شدند

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس با اشاره به فضای سیاسی متفاوت کشور پس از سال ۸۸ یادآور شد: متاسفانه پس از حوادث بعد از انتخابات ۸۸ برخی جریان‌های مرموز در دو طرف اجازه ندادند که به سمت همگرایی حرکت کنیم و انشقاق و عدم انسجام سیاسی در کشور را پشت سر بگذاریم و به نظر می‌رسد، در شرایط موجود حداقل برای رفع تهدیدات داخلی نیاز داریم این فضای منسجم را ایجاد کنیم.

وی افزود: در این راستا لازم است نیروها، شخصیت‌ها و چهره‌های تاثیرگذار در راستای اهداف والای انقلاب و منافع ارجح ملی، از برخی مسائل شخصی یا جناحی عبور کرده و در راستای تحقق انسجام ملی گام بردارند.

حل اختلافات داخلی به‌منظور دستیابی به انسجام ملی بر همه امور مقدم است

میرزایی تصریح کرد: به این اعتبار معتقدم اصلاح رویکردهای سیاست خارجی نسبت به ایجاد انسجام داخلی و برقراری تعامل و گفت‌وگوی سازنده میان بزرگان نظام در تاخر بوده و حل اختلافات نه‌چندان جدی داخلی به‌منظور دستیابی به انسجام ملی بر همه امور ازجمله مسائل خارجی مقدم است.

پیشنهاد دیدار خاتمی، ناطق و سیدحسن خمینی با رهبرانقلاب

رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در این زمینه پیشنهاد کرد: به نظر می‌رسد بزرگان باید این فرصت را غنیمت شمرده و با گفت‌وگوهای سازنده برای ایجاد همدلی در کشور تلاش کنند و در این راستا، بزرگانی همچون سیدمحمد خاتمی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری و سیدحسن خمینی به‌عنوان شخصیت‌های متنفذ سیاسی که به‌ویژه دارای پشتوانه اجتماعی قدرتمند هستند، دیداری با مقام معظم رهبری داشته باشند و معتقدم انجام چنین ملاقات و دیدارهایی می‌تواند در اعتلای سطح انسجام ملی تاثیری بسزا به‌جا بگذارد و همچنین بسیاری از تهدیدات و کارشکنی‌های خارجی را خنثی کند.

اختلاف‌نظر بزرگان نظام، ریشه‌ای و اصولی نیست

او در پاسخ به این پرسش که برگزاری چنین نشست‌هایی تا چه میزان عملی خواهد بود، گفت: معتقدم اختلافات میان این بزرگان، اختلافات ریشه‌ای و اصولی نیست و اگر نیروهای پشت‌صحنه به‌درستی مدیریت شوند، این گفت‌وگوها ممکن و درصورت تحقق، قطعاً در جهت اعتلای سطح انسجام ملی بسیار موثر خواهد بود.

خاتمی همواره دلسوز کشور و ملت بوده است

این نماینده مجلس دهم با بیان این‌که لازم است واقع‌بینانه با مصالح نظام و منافع ملی مواجه شویم، تاکید کرد: آقای خاتمی همواره دلسوز کشور و ملت بوده اما متاسفانه برخی در این میان، مانع از نزدیک شدن این بزرگان به یکدیگر می‌شوند.

۱۲ فروردین؛ بهترین فرصت دیدار خاتمی، ناطق و خمینی با رهبر معظم انقلاب

رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این‌که آیا روز ۱۲ فروردین (روز جمهوری اسلامی) را برای دیدار پیشنهادی‌اش میان چهره‌هایی همچون سیدمحمد خاتمی، ناطق نوری، سیدحسن خمینی و مقام معظم رهبری مناسب می‌داند، گفت: اگر دغدغه جدی برای بهبود اوضاع ملت و سرافرازی روزافزون کشور داریم، این بهترین فرصت برای انجام این دیدار است و به نظر می‌رسد درصورت تحقق این مهم، گامی بلند در راستای تحقق به منافع ملی برداشته خواهد شد.

نقش موثر روحانی در دیدار خاتمی، ناطق و خمینی با رهبری

وی در واکنش به سوالی درمورد نقش رییس‌جمهوری به‌عنوان بانی برگزاری این دیدار اعلام کرد: واقعیت این است که ضرورتی به میانجیگری نیست اما به هر حال آقای روحانی هم نمی‌تواند بی‌تاثیر باشد. با این همه، به نظر می‌رسد، این مهم باید در سطوحی دیگر پیگیری شود و درمجموع معتقدم هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد، بهتر خواهد بود و پیام محکم و روشنی برای دشمنان کشور خواهد شد و البته دوستان را نیز نسبت به آینده امیدوارتر خواهد ساخت.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با مرور مشکلات اساسی و عدیده در ۴ دهه‌ای که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، به این نتیجه می‌رسیم که موثرترین و کم‌هزینه‌ترین استراتژی و راهکار حل این مشکلات حفظ انسجام داخلی و به‌کارگیری از تمامی ظرفیت‌ها است. 

خاتمی ظرفیتی بی‌نظیر برای حفظ انسجام ملی است

رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر این‌که اختلال در استفاده از این ظرفیت‌های ملی به‌دلیل منویات شخصی و جناحی، خیانت به نظام بوده و منجر به خدشه‌دار شدن منافع ملی می‌شود، گفت: حکومت‌داری خوب تنها با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و به‌کارگیری همه دلسوزان میسر می‌شود و آقای خاتمی نیز ظرفیتی بی‌نظیر برای حفظ انسجام ملی ما است و مجموعه نظام باید متوجه این سرمایه باشد.

دیدار بزرگان نظام نسبت به نتایج حاصله، اقدامی بسیار کم‌هزینه خواهد بود

این نماینده مجلس با تاکید بر پرهیز از منطق برد-باخت در تحلیل موضوع، خاطرنشان کرد: همه نیروها باید برای تحقق اهداف ملی به میدان آمده و از هرگونه تحلیل مبتنی بر عقب‌نشینی یک‌طرف در مقابل تفوق طرف دیگر خودداری کنیم. باید منیّت‌ها و منافع فردی و جناحی را کنار بگذاریم و همه برای یک هدف، که سربلندی ملت ایران اسلامی است، در راستای تحقق این انسجام ملی تلاش کنیم؛ فراموش نکنیم امروز بیش از هر زمان دیگری به نیل به سوی این انسجام نیاز داریم، حال آن‌که اتفاقاً باید توجه داشته باشیم که این اقدام نسبت به نتایج حاصله، اقدامی بسیار کم‌هزینه خواهد بود.

گفت‌وگوی موثر بزرگان نظام برای حل مشکلات ملت، پیامی بنیان‌برافکن به دشمنان خواهد بود

او تاکید کرد: دیدار این بزرگان و گفت‌وگوی موثر و سازنده آن‌ها برای حل مشکلات ملت، پیامی قدرتمند و بنیان‌برافکن به دشمنان کشورمان خواهدبود و در معادلات سیاست بین‌الملل، تحقق منافع و امنیت ملی و اعتلای سطح انسجام و یکپارچگی نظام جمهوری اسلامی ایران نقشی بی‌بدیل به‌همراه خواهد داشت.

اختلافات کوچک، کسانی را که به امید ایستادن در راس اپوزیسیون هستند، امیدوار می‌کند

میرزایی در پایان تصریح کرد: معتقدم این دیدار پیامی روشن به دشمنان ایران خواهد بود که در معادلات بین‌المللی موثر خواهد افتاد و عملاً قدرت چانه‌زنی ما را در مذاکرات آینده بالا خواهد برد؛ حال آن‌که کوچک‌ترین اختلاف داخلی، دشمنان را به طمع می‌اندازد که برای ضربه زدن به ما هم‌قسم شده و حتی منجر به آن می‌شود که برخی به امید ایستادن در راس اپوزیسیون نظام، امیدوارشده و بیش از پیش علیه ملت و کشور کارشکنی کنند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان