تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۷

احسان شریعتی: جشنواره‎ها فرصتی برای نمایش ابعاد فرهنگی یک جامعه هستند/ جهانی شدن ایران با سینما

دانش‌آموخته دانشگاه سوربن فرانسه و فلسفه پژوه با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: جشنواره‎ها فرصتی برای نمایش ابعاد فرهنگی یک جامعه هستند.

رویداد۲۴-دانش‌آموخته دانشگاه سوربن فرانسه و فلسفه پژوه با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: جشنواره‎ها فرصتی برای نمایش ابعاد فرهنگی یک جامعه هستند.

احسان شریعتی با تاکید بر اینکه امروز جوامع در تلاش هستند با ابعاد فرهنگی در جهان شناخته شوند، سینما و جشنواره های فرهنگی را بهترین فرصت برای بازنمایی فرهنگی دانست.

احسان شریعتی، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه مساله جهان امروز را جنگ بر سر شناسایی عنوان کرد و گفت: کشور ما بعد از انقلاب در حوزه های مختلف به ویژه در زمینه سینما در جهان مورد توجه قرار گرفته و افرادی نظیر عباس کیارستمی، اصغر فرهادی یا دیگران امروز شخصیت های جهانی هستند و آثارشان مورد توجه واقع شده است.

وی خودانگیخته بودن آثار را از فاکتورهای موفقیت آنها در عرصه جهانی و شناساندن یک جامعه دانست و بیان کرد: دیگر نمی توان به شکل سفارشی، همایشی، نمایشی، فرمایشی یا دستوری کاری کرد که در جهان شناخته شویم و در جامعه مدنی باید نیروهای مستقل، منتقد و ناظر بر واقعیت با خلاقیت این جریان را دنبال کنند.

شریعتی، سرمایه گذاری روی فرهنگ را برای یک جامعه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: نحوه عرضه شدن آثار بسیار مهم است و جشنواره ها فرصتی هستند که می توانند واقعیت ها را منعکس کنند؛ اصولاً سرمایه گذاری روی فرهنگ ضروری ترین بخش بازنمایی یک تمدن و فرهنگ است که جشنواره ها این موضوع را در بعد هنری و فرهنگی به نمایش می گذارند.

وی در پایان تصریح کرد: امروزه ابزارهای جدید مثل سینما یا فضای مجازی باعث شده است روابط دانش و قدرت در ابعاد جهانی تغییر کند و نباید از چنین ظرفیتی غافل شد.

نظرات شما
پیشخوان