تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۷

توسعه در کشور طی چهار دهه گذشته از انسجام و جامعیت و ثبات لازم برخوردار نبوده است

عضو هیات رییسه فراکسیون امید تاکید کرد: اگرچه حرکت کلی دولت‌های سازندگی و اصلاحات حرکت در مسیر توسعه بوده است و دولت‌های نهم و دهم به نام بسط عدالت، نتایج واپسگرایانه و مخربی در بخشهای مختلف بجا گذاشتند اما طی چهار دهه گذشته به طور کلی توسعه در کشور از انسجام و جامعیت و ثبات لازم برخوردار نبوده است.

رویداد۲۴-عضو هیات رییسه فراکسیون امید تاکید کرد: اگرچه حرکت کلی دولت‌های سازندگی و اصلاحات حرکت در مسیر توسعه بوده است و دولت‌های نهم و دهم به نام بسط عدالت، نتایج واپسگرایانه و مخربی در بخشهای مختلف بجا گذاشتند اما طی چهار دهه گذشته به طور کلی توسعه در کشور از انسجام و جامعیت و ثبات لازم برخوردار نبوده است.علیرضا رحیمی در یادداشتی با عنوان «ارزیابی چهار دهه جمهوریت با وصف اسلامی» در کانال تلگرامی خود نوشت:‌

۱. وظیفه اصلی دولت به معنی عام آن، تامین امنیت و رفاه جامعه است. لازمه رفاه جامعه، تامین زیرساخت‌ها و بسترهای توسعه است و مقصود از رفاه فراهم ساختن زندگی آسان برای آحاد جامعه از همه طبقات است.

قانون اساسی در اصول متعدد بر تامین امنیت و رفاه که منجر به زندگی آسان برای مردم شود به عنوان وظیفه دولت تصریح و تاکید کرده است.

۲. کارنامه کلی دولت‌های چهار دهه جمهوریت نیازمند ارزیابی بی‌طرفانه ذیل اصول قانون اساسی و اهداف نظام جمهوری اسلامی است.

اگرچه حرکت کلی دولت‌های سازندگی و اصلاحات حرکت در مسیر توسعه بوده است و دولت‌های نهم و دهم به نام بسط عدالت، نتایج واپسگرایانه و مخربی در بخشهای مختلف بجا گذاشتند اما طی چهار دهه گذشته به طور کلی توسعه در کشور از انسجام و جامعیت و ثبات لازم برخوردار نبوده است.

برنامه چهارم توسعه کشور، به عنوان جامع‌ترین برنامه بعد از انقلاب نیز پس از دولت هشتم، نیمه‌‌کاره کنار گذاشته شد و هیچ مقام مسئولی در نظام نسبت به توقف آن کلامی نگفت.

۳. سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های مختلف، که جهت و چارچوب حرکت کلی کشور و ضوابط اجرایی و تقنینی را روشن می‌کرد نیز غالبا در دهه چهارم جمهوریت، تدوین و مصوب شده است.

۴. در حوزه‌‌‌های امنیتی وفاق لازم برای تقسیم کار حرفه‌‌‌ای و عدم موازی‌‌کاری و پرهیز از تداخل قوا در چارچوب قانون اساسی محل مناقشه و چالش اجرایی است. 

موضوعاتی چون فیلترینگ تلگرام به عنوان تازه‌‌‌ترین نمونه و مرجع رسمی تشخیص جاسوسی نیز نمونه‌‌ای دیگر از چالش‌های قابل ذکر در این حوزه است.

تصویری از فرزندی در خطر، با دو مادر که مدعی مادریش هستند اما هیچ کدام حاضر به کمترین کرنش و اقدام برای نجات او نیستند شمایی از این وضعیت است.

۵. جایگاه ایران در جهان در سه حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در طول چهار دهه جمهوریت با رویکردهای متفاوت در دیپلماسی می‌تواند بیانگر دستاوردهای ایران از تعامل با جهان باشد.

رویکرد دیپلماسی ایران در دهه‌‌‌های مختلف تبعات متفاوتی را برای ملت و کشور رقم زده است که جایگاه کنونی ایران در جهان بیانگر معدل موفقیت ما در تعامل با جهان بشمار می‌‌رود.

۶. برجام به عنوان مهمترین موفقیت دیپلماسی در تاریخ ایران، تجربه درخشانی از حرکت هوشمندانه برای خروج از بن بست و یافتن راه نو برای تعامل با جهان، دستاورد بزرگی در دهه چهارم جمهوریت بوده است. 

اگرچه مذاکرات منجر به قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر و قطعنامه ۵۹۸ در نوع خود رکوردهایی در تاریخ سیاست خارجی ایران می‌‌باشند.

۷. هوشمندی و سرعت عمل و انعطاف‌‌پذیری و تمرکز در تصمیم‌‌‌گیری و آزادی عمل و چابکی در ساختار و فرایندها عوامل مهمی در موفقیت رویکرد کشورها و تحقق اهداف آنها در مناسبات بین‌‌المللی در سطوح مختلف بشمار می‌‌روند.

تجربه موفق چین و هند و برزیل و کره جنوبی، و در کشورهای اسلامی مالزی و ترکیه و عمان نمونه‌‌هایی از موفقیت در حرکت پایدار به سوی توسعه با حفظ ارزش‌های ملی، پیش روی جهانیان گذاشته است.

۸. در آستانه چهلمین سال جمهوری اسلامی ضرورت دارد مراکز پژوهشی معتبر، ارزیابی حرفه‌‌‌ای و غیرجانبدارانه از چهار دهه جمهوریت نظام ذیل اسلام ارائه دهند و آسیب‌‌‌‌شناسی لازم را از مدیریت کلان در چهار بخش حاکمیتی، قضایی، تقنینی و اجرایی به عمل آورند.

چنین پژوهش و گزارشی می‌‌‌تواند یکی از مستندات علمی برای اصلاحات لازم در فرایندها و ساختار مدیریتی قرار گیرد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان