تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۷

خروج از توافق هسته‌ای، واشنگتن را منزوی می‌کند/ تهران به خوبی می‌داند چطور با ترس‌های اروپایی‌ها بازی کند

رییس میز ایران-آمریکا در دولت اوباما در سرمقاله‌ای در واشنگتن پست نوشت: «در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران پیروز خواهد شد.»

رویداد۲۴-رییس میز ایران-آمریکا در دولت اوباما در سرمقاله‌ای در واشنگتن پست نوشت: «در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران پیروز خواهد شد.»دنیس راس رییس میز ایران در دولت اوباما و بوش طی یادداشتی که در واشنگتن پست منتشر شده گفت: « من طرفدار برجام نیستم اما این توافق محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند.»

راس در این یادداشت با بیان اینکه توافق هسته‌ای شاید به جای پایان دادن به احتمال هسته‌ای شدن ایران جنبه بازدارندگی داشته گفت: «ایرانی‌ها به عدم دستیابی و توسعه سلاح هسته‌ای بر اساس توافق پایبند بوده‌اند.»

 وی مدعی شد: « با این وجود ایران مدعی نشده که هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهند کرد در نتیجه در ۱۲ سال زمانی که مفاد توافق منقضی شود خطراتی وجود دارد اما این به آن معنا نیست که ترامپ باید در ماه می از این توافق خارج شود.»

این مقام سابق دولت‌های ریگان، بوش و اوباما نتیجه خروج آمریکا از برجام را تنهایی آمریکا خواند و نوشت: « در صورت خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها به ایالات متحده نمی‌پیوندند به ویژه اینکه آنها سعی کردند با دولت درباره پذیرش بسیاری از امتیازات مذاکره کنند؛ از جمله آزمایش موشک‌های بالستیک، بیانیه مشترک درباره محدودیت‌های ایران بعد از ۲۰۳۰ و آمادگی برای افزایش هزینه‌های اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه.»

وی افزود: « دولت‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان آماده اقدام به اندازه دولت ترامپ نیستند اما درباره نگرانی‌های دولت او در قبال توافق هسته‌ای اطلاع‌رسانی کرده‌اند و می‌خواهند به آن رسیدگی شود. خروج از توافق هسته‌ای به این روند هم پایان خواهد داد. این کار آمریکا را منزوی خواهد کرد؛ نه ایرانی‌ها را. فشار به ایرانی‌ها زمانی که آمریکا هم به دیگران در اعمال این فشار پیوسته همواره موثرتر بوده است. در واقع این کار تنها زمانی جواب داده که اتحادیه اروپا تصمیم به اعمال محدودیت بر فروش نفت ایران گرفته است.»

راس با بیان اینکه اروپایی‌ها راه زیادی برای اینکه ایرانیان را وادار به توافق کنند پیموده‌اند و ایرانی‌ها می‌دانند که چطور با ترس‌های اروپایی‌ها بازی کنند، گفت: « تهران هم اکنون اعلام کرده که می‌تواند سانتریفیوژهای جدید و موثرتری را به راحتی راه‌اندازی کند و هیچ محدودیتی هم ندارد. ترس اروپایی‌ها از افزایش خطر جنگ آنها را وادار می‌کند که به ایران پیشنهاد راهکارهایی برای ماندن در توافق را بدهند.»

 وی افزود: « برخی می‌گویند دولت می‌تواند به اروپا با تهدید آنها مبنی بر اعمال مجدد تحریم‌ها بر کمپانی‌های اروپایی درباره کسب و کار با ایران فشار بیاورد اما نباید روی این مساله شرط‌بندی کنند. اروپایی‌ها همیشه در برابر تحریم‌های ثانویه مقاومت کردند و با توجه به عدم محبوبیت ترامپ در افکار عمومی اروپایی‌ها، سران اروپایی کمی هستند که حاضر باشند به این تهدیدات آمریکایی‌ها تن بدهند. واضح است که برخی بانک‌ها و کمپانی‌های اروپایی از تحریم‌های بالقوه آمریکا می‌ترسند و این مساله بر اراده آنها برای سرمایه‌گذاری در ایران تاثیر خواهد گذاشت اما این ترس حتی بدون خروج آمریکا از برجام هم وجود خواهد داشت.»

راس گفت: « تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر واقعیتی است که توضیح می‌دهد چرا اعتراض‌های ایران درباره عدم رسیدن به عواید اقتصادی ناشی از برجام که انتظار می‌رفت، هنوز به نتیجه نرسیده است.»

این مقام سابق آمریکایی در یادداشت خود نگرانی‌هایش بابت خروج آمریکا از برجام را عمیق‌تر خوانده و گفت: «چنین کاری برای ایران "توهم اقتدار" ایجاد خواهد و هیچ اثری هم نخواهد داشت. این خطر هم وجود دارد که نفوذ ایران در منطقه بسط بیشتری پیدا کند.»

وی مدعی شد: « ایران از برخی گروه‌ها برای وابسته کردن دولت‌ها استفاده می‌کند. آنها در سوریه حضور موثری دارند و از همه بدتر اینکه به نظر می‌رسد ایران به طور فزاینده‌ای ریسک‌پذیری کمتری در سوریه دارد. آنها در شرایطی که قرار است چالش مستقیم با اسرائیل را انتخاب کنند بسیار دور از ذهن ظاهر می‌شوند. زمانی که یک پهپاد در حریم هوایی اسرائیل به پرواز در آمد ایران از طریق نیروهای مورد حمایت خود عمل نکرد.»

این مقام عالی رتبه سابق آمریکا با بیان اینکه اسرائیل به وضوح گفته نمی‌تواند با رشد حضور نظامی ایران در سوریه کنار بیایند و معتقد است برنامه ایران شامل استقرار سامانه‌های با ۱۲۰ هزار راکت در سوریه و لبنان می‌شود، مدعی شد: « اسرائیل از نظر تعداد اهداف زیرساخت‌های نظامی و مدنی نسبتا کوچک است و این به آن معناست که نمی‌تواند در صورت تحرکات ایران صبر چندانی داشته باشد. اینکه منتظر باشیم جنگی میان اسرائیلی‌ها و ایران یا حزب الله در بگیرد ساده‌تر از انتظار پایان چنین جنگی است.»

راس با اشاره به بسط نفوذ ایران در منطقه گفت: «دولت ترامپ باید بسط نیروهای مورد حمایت ایران و توسعه ظرفیت‌های نظامی این کشور در سوریه را مد‌نظر داشته باشد؛ اما این کار را نمی‌کند. ترامپ به وضوح اعلام کرده می‌خواهد فعلا دیگران به این موضوع رسیدگی کنند در حالیکه اولویت ما باید روشن کردن تهدید ایرانی‌ها در آنجا باشد و باید نیازمند بسیج حمایت‌ها برای این هدف باشیم نه اینکه بگوییم به خودشان مربوط است.»

این مقام عالی رتبه سابق آمریکا با بیان اینکه شاید ترامپ معتقد باشد که خروج از توافق هسته‌ای او را در تهران سرسخت‌تر نشان می‌دهد اما این واقعیت ندارد، گفت: « خروج از توافق هسته‌ای واقعیت تهدید و پیروزی ایران را نادیده می‌گیرد. ایرانی‌ها می‌دانند که ما تنها هستیم و اینکه هیچ فشار معناداری برای توقف آنچه در منطقه دنبال آن هستند وجود نخواهد داشت. نکته  قابل توجه در این بین این است که یکی از راه‌های مواجهه با ضعف‌های ناشی از توافق هسته‌ای و تقویت بازدارندگی این است که به ایرانی‌ها نشان دهیم هر زمان آنها از خطوط قرمز عبور کنند با آنها برخورد خواهیم کرد. توافق هسته‌ای در مساله هسته‌ای برای ما زمان خریده و قطعا الان زمان دور انداختن آن نیست.»

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان