تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
وزیر بهداشت:

24هزار تخت بیمارستانی، دستاورد طرح تحول سلامت است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: راه اندازی 24 هزار تخت بیمارستانی در استان های مختلف کشور یکی از دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام سلامت است.
رویداد۲۴- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: راه اندازی 24 هزار تخت بیمارستانی در استان های مختلف کشور یکی از دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام سلامت است.

 سید حسن قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه در آیین افتتاح بیمارستان 172 تختخوابی شهداء قم، افزود: قبل از دولت یازدهم،80 هزار تخت بیمارستانی در کشور فعال بود و اجرای طرح تحول نظام سلامت توانست تخت های بیمارستانی را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

طرح تحول نظام سلامت کشور در راستای سیاست های کلی نظام و تاکید جدی رهبر معظم انقلاب به مقوله سلامت جامعه و افزایش شاخص های سلامت و بهداشت مردم در بخش های مختلف از 15 اردیبهشت ماه سال 93 از سوی دولت یازدهم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اجرا درآمد.

وی اضافه کرد: رئیس جمهوری از اجرای طرح تحول نظام سلامت حمایت کرد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از حوزه سلامت و اجرای این طرح به میزان زیادی دفاع نمودند و مصوبه های خوبی در این زمینه تصویب شد.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای طرح تحول سلامت، بالغ بر سه هزار مترمربع از فضای درمانی کشور نوسازی و اورژانس هوایی راه اندازی شد و بودجه حوزه بهداشتی و درمانی نیز 2 برابر افزایش یافت که همه این خدمات مرهون توجه دولت و حمایت مجلس بود.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: باید حمایت های لازم از عرصه بهداشتی و درمانی صورت گیرد، چراکه همه قشرهای مردم به این خدمات نیاز دارند و وزارت بهداشت نیز بتواند کارهایی که در این دوره شروع کرده را با موفقیت به پایان برساند.

وی با بیان این که ایران بین کشورهای دنیا در حوزه اختصاص بودجه به حوزه سلامت بعد از رتبه 80 قرار دارد، خاطرنشان کرد: این مساله نشان می دهد در حوزه سلامت زیاد هزینه نمی کنیم، البته می توانیم و باید بهره برداری بیشتر و بهتر داشته باشیم.

وی در ادامه به وضعیت بهداشت و درمان استان قم اشاره و بیان کرد: شاید تصور همه مردم ایران این است که حتما در قم که کانون انقلاب اسلامی بوده و پایگاه اهل بیت(س) و حوزه علمیه است و با وجود مضجع منور حضرت معصومه(س)، مردم این شهر در حوزه های مختلف بهره مندتر از شهرهای دیگر می باشند.

وزیر بهداشت با ابراز تاسف از کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در قم، افزود: به عنوان مثال منطقه نیروگاه این شهر با 450 هزار تن جمعیت و با وجود گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکنون یک تخت بیمارستانی نیز نداشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار میانگین کشوری به ازای هر یک هزار تن در مناطق محروم کشور، 1.6 تخت باید دایر باشد که در این صورت، منطقه نیروگاه قم باید دارای 750 تخت بیمارستانی باشد.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: البته تاکنون به تعداد تخت های بیمارستانی که قبل از انقلاب در این شهر دایر بوده، بعد از انقلاب نیز تخت بیمارستانی دایر کرده ایم اما کافی نیست.

وی با تاکید بر این که باید هر سال 200 تا 300 تخت به تخت های بیمارستانی قم اضافه شود، افزود: به زودی بیمارستان امیرالمومنین(ع) نیز با 220 تخت به بهره برداری می رسد.
بیمارستان امیرالمومنین(ع) دارای 220 تخت بوده که در هفت طبقه و در محوطه بیمارستان شهید بهشتی قم در حال احداث است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: بیمارستان یک هزار تختخوابی نیز از سوی رئیس جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی با جدیت در حال پیگیری است و در حال حاضر پیشرفت معقولی دارد.

وی ادامه داد: این مرکز درمانی در تراز بین الملی است، مشاوران و ناظران خارجی در این طرح شرکت دارند تا بیمارستانی در شان مردم شهر قم راه اندازی شود.

بیمارستان یک ‌هزار تختخوابی خاتم از مصوبه های دولت تدبیر و امید در قم است که در دهه فجر سال 94 کلنگ زنی شد؛ قرار است این بیمارستان در هفت طبقه و با مساحتی بالغ بر200 هزار مترمربع، در شهرک سلامت خاتم احداث شود.

وی با اشاره به احداث بیمارستان 172 تختخوابی شهداء قم، گفت: در یک سال اول این مرکز درمانی نیاز به توجه ویژه دارد و وزارت بهداشت نیز موظف است هر کمکی که لازم است در این راستا انجام دهد.

قاضی زاده هاشمی با تشکر از حمایت و راهنمایی مراجع تقلید در طول پنج سال گذشته، ابراز امیدواری کرد که قم از حداقل های امکانات در سطح کشوری بهره مند شود و تلاش می کنیم در حوزه سلامت نیز بیش از حداقل ها را تامین کنیم.

در پایان این آیین، لوح سپاسی از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای قدردانی از خدمات و اهتمام ویژه ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، در عرصه بهداشت و درمان به وی اهدا شد.

بیمارستان 172 تختخوابی شهداء قم با 16 هزار مترمربع زیربنا و اعتباری بالغ بر 750 میلیارد ریال به بهره برداری رسید؛ این مرکز درمانی دارای بخش های مختلف تخصصی و فوق تخصصی از جمله جراحی، داخلی، زنان و کودکان است.

در این آیین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سید مهدی صادقی استاندار قم، احمد امیرآبادی و حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نمایندگان قم در مجلس و مدیران استانی حضور داشتند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان