تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۷

دیدار مقام‌های روسیه و اسرائیل، ضدایران نیست/ تحویل تجهیزات نظامی به تهران بعد از اکتبر سال ۲۰۲۰/ مانعی برای تماشای بازی‌های جام جهانی وجود ندارد

سفیر فدراسیون روسیه در تهران تاکید کرد: در مورد خرید تجهیزات نظامی مذاکراتی صورت گرفته بود و تحویل این تجهیزات بعد از اکتبر سال ۲۰۲۰ و پس از لغو محدودیت‌های ایران صورت خواهد گرفت و مشکلی ایجاد نخواهد شد.

رویداد۲۴-سفیر فدراسیون روسیه در تهران تاکید کرد: در مورد خرید تجهیزات نظامی مذاکراتی صورت گرفته بود و تحویل این تجهیزات بعد از اکتبر سال ۲۰۲۰ و پس از لغو محدودیت‌های ایران صورت خواهد گرفت و مشکلی ایجاد نخواهد شد.لوان جاگاریان با اشاره به احتمال خروج امریکا از توافق هسته‌ای و واکنش روسیه نسبت به این مسئله گفت: رویکرد روسیه نسبت به خروج احتمالی آمریکا از برجام هشداردهنده خواهد بود. کمتر از دو ماه دیگر وقت باقی مانده و ما شاهد هستیم که مقام‌های اروپا با ایالات متحده جلسات پشت پرده خود را آغاز کردند اما از جزئیات آن اطلاعاتی در دست نیست.

نقص ۱+۵ در غیاب روسیه، چین و ایران

وی ادامه داد: ما اعلام می‌کنیم که جزئیات این جلسات از سوی فدراسیون روسیه غیرقابل قبول است چراکه روسیه، ایران و چین در این جلسات حضور نداشتند و اساسا یک ۱+۵ ناقص شکل گرفته است که خروجی آن را قبول نداریم.

نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مورد قبول روسیه نیست

این دیپلمات روس تاکید کرد: اگر آنها متن برجام را تغییر بدهند دقیقا نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت خواهد گرفت که مورد قبول ما نخواهد بود.

رویکرد امریکا و اروپا می‌تواند برجام را با بن بست مواجه کند

جاگاریان درباره رایزنی‌های مسکو با دیگر اعضای ۱+۵ برای حفظ برجام اظهار داشت: روسیه تماس‌های منظم و مرتبی را با اعضای ۱+۵ داشته و موضع ما در این باره کاملا مشخص است. برجام سند خوبی است و باید آن را حفظ کرد اما رویکرد آمریکا و اروپا در این میان می‌تواند این توافق خوب را با بن‌بست مواجه کند ولی روسیه همچنان از آن حمایت می‌کند.

کاخ سفید حالت تهاجمی را به خود گرفته است

وی درباره تیم جدید امنیت ملی و سیاست خارجی دولت ترامپ که رویکردهای ضد ایرانی و ضد روسی دارد تصریح کرد: تیم جدید ترامپ نگران‌کننده است. مدل آرایش در کاخ سفید یک حالت تهاجمی را به خود گرفته و در همین حال می‌بینیم که بارها اعلام می‌کنم خواهان همکاری با روسیه هستیم اما اظهارات و چینش‌ها نشان می‌دهد که دقیقا برخلاف راهبرد همکاری گام برداشته می‌شود.

به تیم جدید ترامپ خوش‌بین نیستیم

سفیر روسیه در تهران افزود: از این موضوع بسیار متاسف هستیم و به تیم جدید ترامپ خوشبین نیستیم چنانچه دیپلمات‌ها باید همیشه خوشبین باشند اما بنده به هیچ وجه در مورد این تیم خوشبین نیستم چراکه با آمدن شخصی مانند جان بولتون و تعویض وزیر امور خارجه این کشور، ۶۰ نفر از دیپلمات‌های کشور ما از خاک ایالات متحده اخراج می‌شوند. از این جهت نمی‌توانیم آینده روشنی برای روابط متصور باشیم.

بدون تردید به اقدام امریکا پاسخ خواهیم داد

جاگاریان با اشاره به اخراج دیپلمات‌های روسی در دولت باراک اوباما خاطرنشان کرد: قبل از سال نو میلادی در سال ۲۰۱۶، اوباما ۳۵ نفر از دیپلمات‌های ما را اخراج کرد اما پوتین شخصا دستور دادند که هیچ کدام از دیپلمات‌های آمریکا از خاک روسیه اخراج نشوند و حتی آنها را در یک مهمانی و همایش عمومی دعوت کرد اما متاسفانه آنها از صبر ما سوءاستفاده کردند که بدون تردید پاسخ خواهیم داد.

روسیه از تحریم‌های چندجانبه جدید علیه ایران حمایت نمی‌کند

وی درباره رویکرد شرکت‌های روسی برای همکاری با ایران در صورت خروج امریکا از برجام ابراز داشت: شرکت‌های روسی در صورت خروج آمریکا از برجام به همکاری خود با ایران ادامه خواهند داد و پوتین هم چندین بار این موضوع را اعلام کرده است. تا جایی که کرملین معتقد است اگر مجددا تحریم‌های چندجانبه به کار بسته شود، روسیه حمایت نخواهد کرد چراکه ایران به طور کامل تعهدات خود را رعایت کرده است اما در مقابل، ایالات متحده کارشکنی.

ایالات متحده هر تحریمی که توانسته در مورد ایران و روسیه اعمال کرده است

این دیپلمات روس با بیان اینکه ایالات متحده هر تحریمی که توانسته در مورد ایران و روسیه اعمال کرده است، عنوان کرد: باید سوال شود که آیا می‌خواهند تحریم کنند که نفس بکشیم یا خیر؟ از این جهت دایره تهدیدها حتی اگر بیشتر از وضعیت فعلی شود تاثیر چندانی نخواهد داشت. به عنوان مثال در مورد حقوق بشر در ایران صحبت می‌کنند اما حتی یک کنفرانس در مورد حقوق‌بشر در آمریکا برگزار نشده چراکه این موضوع کاملا یک محور دوگانه است که از سوی ایالات متحده در کشورهای هدف طرح و پیگیری می‌شود.

هجمه به برنامه موشکی ایران ربطی به برجام ندارد

جاگاریان در مورد اتهام‌زنی‌های کشورهای غربی نسبت به برنامه دفاع موشکی ایران یادآور شد: هجمه به برنامه موشکی ایران ربطی به قرارداد برجام ندارد و این یک موضوع کاملا انحرافی است و کاملا جدا از برجام پیگیری خواهد شد.

بارها به آمریکایی‌ها در مورد متهم کردن ایران در پرونده یمن تذکر دادیم

وی با اشاره به اتهام دادن موشک به انصارالله از سوی ایران بیان کرد: بارها به آمریکایی‌ها در مورد متهم کردن ایران در پرونده یمن و ارسال تسلیحات به این کشور تذکر دادیم و اعلام کردیم که اگر مستندی دارید ارائه کنید اما هیچ‌گونه جوابی از سوی آنها داده نشده است و حتی قطعنامه‌ای که توسط انگلیس قرار بود علیه ایران در یمن داده شود را وتو کردیم.

مذاکراتی میان ایران و روسیه در مورد خرید تجهیزات نظامی صورت گرفته بود

سفیر روسیه در ایران در مورد رایزنی‌های تهران و مسکو برای خرید تسلیحات نظامی هم گفت: در مورد خرید تجهیزات نظامی مذاکراتی صورت گرفته بود و تحویل این تجهیزات بعد از اکتبر سال ۲۰۲۰ و پس از لغو محدودیت‌های ایران صورت خواهد گرفت و مشکلی ایجاد نخواهد شد. از این جهت روسیه این موضوع را کاملا رعایت خواهد کرد و تعهدات خود را عملیاتی می‌کند.

امیدوارم در اجلاس قزاقستان به جمع‌بندی نهایی درباره سند رژیم حقوقی دریای خزر برسیم

جاگاریان درباره مذاکرات پنج کشور ساحلی دریای خرز برای دستیبابی به سند رژیم حقوقی دریای خرز اظهار داشت: در مورد رژیم حقوقی دریای خزر اختلاف خاصی وجود ندارد و جدی نیست و در حالت فعلی در حال نگارش متن انگلیسی سند است و امیدواریم با رایزنی‌ها و مذاکرات چندجانبه‌ای که صورت گرفته بتوانیم در فصل تابستان سال جاری در قزاقستان و در چهارچوب اجلاس سران پنج کشور اختلافات حل و فصل شده و در مورد سند اصلی به یک جمع‌بندی نهایی برسیم.

به آینده اقتصادی ایران و روسیه بسیار خوش‌بین هستیم

وی در پاسخ به این سوال که برنامه ایران و روسیه برای حذف دلار و استفاده از پولی ملی در تبادلات ملی به کجا رسید؟ تصریح کرد: چهاردهمین جلسه کمیسیون مشترک در مسکو که برگزار شد در حال اجرایی کردن پروتکل‌های آن هستیم و به آینده اقتصادی دو کشور بسیار خوشبین هستیم.

هر کسی بلیط جام جهانی را تهیه کرده باشد به راحتی وارد روسیه می‌شود

این دیپلمات روس در پاسخ به این سوال که چرا هنوز برنامه حذف ویزا اجرا نشده است؟ خاطرنشان کرد: در مورد ویزای گردشگری باید هماهنگی‌های لازم میان دو ساختار دولتی نهایی شده و به پایان برسد و امیدواریم که به زودی حل و فصل شود. در مورد جام جهانی هم مانعی وجود ندارد و هر کسی که بلیط تهیه کرده باشد به راحتی وارد روسیه خواهد شد.

دیدارهای مقام‌های روسیه و اسرائیل ضد ایران و منافع مشترک مسکو و تهران نیست

جاگاریان در پاسخ به این سوال که برخی از مفسران نگران رفت و آمد مقامات اسرائیل به مسکو هستند؛ اساساً مناسبات اسرائیل و روسیه در چه چارچوبی پیگیری می‌شود؟ ابراز داشت: روسیه و اسرائیل روابط نزدیک به یکدیگر دارند و از هر دو طرف، جمعیت زیادی در مسکو و تل‌آویو حضور دارند؛ اما به هیچ وجه این دیدارها ضد ایران و منافع مشترک ما و تهران نخواهد بود و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. روابط ما با تهران کاملاً دلگرم‌کننده است.

روابط روسیه و تهران در سطح «راهبردی» در حال پیگیری است

وی در پاسخ به این سوال که از منظر روسیه، روابط مسکو و تهران در چه سطحی ارزیابی می‌شود؟ بیان کرد: روابط ما با تهران راهبردی است. البته در داخل ایران ارزیابی‌های زیادی صورت می‌گیرد؛ برخی مناسبات ما با ایران را استراتژیک می‌دانند و عده‌ای دیگر آن را تاکتیکی تحلیل می‌کنند؛ اما به هر حال از نظر ما، روابط روسیه و تهران در سطح «راهبردی» در حال پیگیری است. به گونه‌ای که پرونده سوریه دقیقا این موضوع را اثبات کرد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان