تاریخ انتشار: ۲۲:۳۴ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷

ثمره برجام، بی فرجام بودن اعتماد به امریکاست

مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه ثمره برجام، بی فرجام بودن اعتماد به امریکاست، گفت: باید تمام تجارب در مذاکرات هسته‌ای و برجام را ثبت کنیم تا آیندگان برخی اشتباهات را تکرار نکنند

رویداد۲۴-مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه ثمره برجام، بی فرجام بودن اعتماد به امریکاست، گفت: باید تمام تجارب در مذاکرات هسته‌ای و برجام را ثبت کنیم تا آیندگان برخی اشتباهات را تکرار نکنندسعید جلیلی به مناسبت روز فناوری هسته‌ای و در جمع دانشمندان هسته‌ای و همسران شهید علیمحمدی و شهید رضایی نژاد گفت: باید تجارب گذشته ثبت شود تا خطاها تکرار نشود. ثمره برجام، بی فرجام بودن اعتماد به امریکاست.

وی ادامه داد: امروز آژانس انرژی اتمی به صراحت بیان می‌کند ایران اقداماتی فراتر از تعهداتش در برجام را اجرا کرده ولی طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی کند و بارها برجام را نقض کرده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه در کشور نیز بارها گفته‌اند که در برابر اجرای کامل برجام از سوی ایران طرف مقابل روح و جسم برجام را نقض کرده لذا باید رفتارهای دشمن برای افکار عمومی صادقانه توصیف شود.

وی یادآور شد: روندی که در چند سال اخیر طی شد ثابت کرد که دفاع از حق هسته‌ای، دفاع از همه حقوق مردم بود زیرا بعد از این خاکریز، دشمن بلافاصله به سراغ سایر حقوق ما از جمله موشکی رفته است.

جلیلی با بیان اینکه نگرانی اصلی دشمنان از این بود که ما نمی‌خواستیم پیشرفت کشور را به میزان رضایت آنها محدود کنیم، اظهار کرد: باید در عرصه رسانه‌ای بگونه‌ای عمل شود که مردم توجیه شوند فواید دانش هسته‌ای جهت افزایش رفاه و اقتصاد کشور است نه آنکه رسانه های استکباری این موضوع را به غلط به عنوان ریشه بسیاری از مشکلات معرفی کنند.

مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: هر ۴ شهید هسته‌ای در داخل کشور درس خوانده بودند و توانسته بودند با اتکا به دانش درون و ایمان خود چنین اقتداری را برای کشور به وجود آورند. قدرت ما پشتیبانی مردم است و اگر برای مردم توصیف صادقانه و درستی از رفتار طرف مقابل ارائه شود با پشتیبانی مردم می‌توان با قدرت در برابر تمام بدعهدی‌ها ایستاد.

وی با بیان اینکه تحلیل صحیح از رفتارهای امریکا در برجام مانع تکرار تجربه‌های تلخ خواهد شد، گفت: در دو دهه گذشته «دانش هسته ای» توانست حقیقت مفهوم «العلم سلطان» را به ما نشان دهد. در طول مذاکرات هسته‌ای از نزدیک شاهد بودم که دانش هسته‌ای چگونه برای کشور تولید اقتدار کرد و در سال ۸۷ توانست ۶ قدرت بزرگ جهانی را به پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران بکشاند.

جلیلی افزود: در آن برهه امریکایی‌ها اعلام کرده بودند تا وقتی ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت عمل نکند پای میز مذاکره نخواهند آمد اما وقتی روند پیشرفت‌های هسته ای ایران را مشاهده کردند از ادعای خود عقب نشینی کرده و در مذاکرات ۱+۵ با ایران حاضر شدند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از این جلسه گفت: ۲۰ فروردین قبل از آنکه روز ملی هسته‌ای نام بگیرد، روز قطع رابطه ایران و امریکا بود و همین اتفاق مبارک باعث استقلال ما و پیشرفت‌های علمی و هسته‌ای شده بود.

وی یادآور شد: امریکا و اروپا انحصار شکنی ایران را در پیشرفت هسته‌ای تاب نیاوردند و با برجام محدودیت‌های زیادی بر صنعت و دانش هسته‌ای ایران اعمال کردند. در مذاکرات هسته‌ای برجام از ظرفیت بالای انجمن‌های علمی هسته‌ای استفاده نشد و این باعث شد تا امروز محدودیت‌های زیادی در عرصه های علمی -پژوهشی به کشور وارد شود. تا چند سال قبل شوق زیادی از سوی دانشجویان و جوانان برای تحصیل در رشته‌های هسته‌ای وجود داشت اما بعد برجام نباید این روند متوقف شود.

جلیلی با بیان اینکه باید تمام تجارب در مذاکرات هسته‌ای و برجام را ثبت کنیم تا آیندگان برخی اشتباهات را تکرار نکنند، گفت: اگر شروط رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی در اجرای برجام به درستی اجرا می شد امروز دانشمندان هسته‌ای با شتاب بیشتری کار می کردند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان