تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷

عذرخواهی مدیر فیسبوک در کنگره آمریکا/ زاکربرگ: در نبردی دایمی با عوامل روسیه هستیم

زاکربرگ: کافی نیست که به مردم مکانی برای رساندن صدایشان بدهیم بلکه باید مطمئن شویم که از این جایگاه برای آسیب رساندن به دیگران استفاده نشود.

رویداد۲۴-زاکربرگ: کافی نیست که به مردم مکانی برای رساندن صدایشان بدهیم بلکه باید مطمئن شویم که از این جایگاه برای آسیب رساندن به دیگران استفاده نشود. "مارک زاکربرگ" مدیر شبکه فیسبوک دیروز با حضور خود در کمیته مشترک سنای آمریکا به سوالات سناتورها درباره شائبه سوء استفاده فیسبوک از اطلاعات شخصی کاربرانش به نفع کارزارهای انتخاباتی پاسخ داد.

به نقل از وب سایت های واشنگتن‌پست و یورو نیوز، زاکربرگ در این جلسه به سوالات سناتورها درباره سیاست‌ها و روش‌های شرکت تحت مدیریتش در استفاده و محافظت از اطلاعات شخصی کاربرانش پاسخ گفت.

این جلسه پس از آن برگزار شد که چند هفته پیش رسانه‌های آمریکایی از سوء استفاده از اطلاعات شخصی 87 میلیون کاربر فیسبوک از سوی یک شرکت مشاوره سیاسی به نام " کمبریج آنالیتیکا" پرده برداشتند. زاکربرگ پس از آن افشاگری از کاربران فیسبوک عذرخواهی کرده و وعده انجام اصلاحات برای حفظ اطلاعات خصوصی کاربرانش را داده است.

او در جلسه دیروز نیز از اتفاق روی داده عذرخواهی کرد و وعده اصلاح و عدم تکرار سوء استفاده از اطلاعات شخصی کاربران فیسبوک را داد؛ با این حال او توپ را به زمین روسیه انداخت و گفت شرکت تحت مدیریت او در جنگی دایمی با عواملی از روسیه است که می خواهند از اطلاعات داخل این شبکه اجتماعی به نفع خود بهره‌ برداری کنند.

عذرخواهی مدیر فیسبوک در کنگره آمریکا

حضور زاکربرگ در جلسه کمیته مشترک سنای آمریکا/ عکس: واشنگتن پست

در جای جای جلسه دیروز بحث انتخابات اخیر آمریکا و نقش روسیه در آن به میان آمد. سناتور "دایان فاینستاین" در این رابطه از زاکربرگ درباره جلوگیری از دخالت عوامل خارجی در انتخابات‌های آینده آمریکا پرسید.

زاکربرگ در پاسخ با اشاره به اینکه سامان دادن به این موضوع از اولویت‌های اوست، افزود:" یکی از بزرگ‌ترین پشیمانی‌های من این است که در شناسایی عملیات روسیه در فیسبوک برای انتخابات سال 2016 سرعت لازم را نداشتیم."

او همچنین تایید کرد که بازرس "رابرت مولر" بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا از برخی کارکنان فیسبوک درباره این پرونده بازجویی کرده است؛ اما زاکربرگ از ارایه توضیح بیشتر خودداری کرد و گفت او مجاز به افشای اطلاعات محرمانه در این باره نیست.

"بیل نلسون" دیگر نماینده دموکرات سنا از ایالت فلوریدا در جلسه دیروز از زاکربرگ  پرسید: "آیا فیسبوک برای حذف تبلیغات، کاربران را مجبور به پرداخت هزینه می‌کند؟"

زاکربرگ در پاسخ ضمن اشاره بر این موضوع که کاربران می‌توانند دسترسی شخص ثالث به اطلاعات علایق خود در حوزه تبلیغات را مسدود کنند، گفت: " ما در حال حاضر گزینه‌ای برای پرداخت هزینه حذف تبلیغات نداریم.. ما به ارائه سرویس پشتیبانی مربوط به تبلیغات فکر می‌کنیم تا همگان بتوانند بدون پرداخت هزینه به یکدیگر مرتبط شوند، زیرا می‌خواهیم که سرویس رایگان ارائه کنیم که همه استطاعت آن‌را داشته باشند."

مدیرعامل فیسبوک در سخنان مقدماتی پیش از پاسخ به پرسش‌های نمایندگان سنا نیز با تاکید بر قبول مسئولیت درباره درز اطلاعات کاربران اعتراف کرد که فیسبوک در محافظت از حریم خصوصی کاربران موفق نبوده است.

زاکربرگ با اشاره به جنبه‌های مفید فیسبوک مانند نقش آن در جنبش Metoo”" و کمک به آوارگان توفان هاروی افزود: "روشن است که ما به اندازه کافی برای ممانعت از سوءاستفاده از ابزارهای فیسبوک و آسیب رساندن به کاربران تلاش نکرده‌ایم. این موضوع درباره اخبار دروغین، دخالت خارجی‌ها در انتخابات و انتشار سخنانی نفرت پراکن صادق است... ما دریافتیم که مرتبط کردن مردم با یکدیگر کافی نیست و باید اطمینان یابیم که ارتباط مثبت است. کافی نیست که به مردم مکانی برای رساندن صدایشان بدهیم بلکه باید مطمئن شویم که از این جایگاه برای آسیب رساندن به دیگران استفاده نشود."

مدیرعامل فیس‌بوک با تاکید بر برداشتن قدم‌هایی برای جبران خسارات و پیشگیری از اتفاقات مشابه در آینده گفت: " در گام نخست باید در مورد اطلاعاتی که کمبریج آنالیتیکا درز داده تحقیق کنیم. آنچه اکنون می‌دانیم این است که این شرکت از طریق خرید اطلاعات به آنها دسترسی پیدا می‌کرده است. آنها به ما گفته بودند که اطلاعات را حذف کرده‌اند اما سال پیش دریافتیم که اینطور نبوده است."

زاکربرگ افزود: «در مرحله بعد باید مطمئن شویم که دیگر توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها از اطلاعات کاربران سوءاستفاده نمی‌کنند. ما تمام اپلیکیشن‌ها را بررسی خواهیم کرد تا از این موضوع جلوگیری کنیم."

او در ادامه گفت: "اولویت اصلی و ماموریت اجتماعی من ارتباط برقرار کردن میان مردم و نزدیک کردن جهان به یکدیگر بوده است و برنامه‌نویسان و مشاوران فیسبوک تا زمانی که من آن را اداره کنم باید این موضوع را در اولویت قرار دهند."

کمیته تشکیل شده در سنای آمریکا برای تحقیق از مدیر فیسبوک متشکل از دو کمیته بازرگانی و قضایی است و 42 سناتور آمریکایی عضو آن هستند. زاکربرگ باید این هفته یک بار دیگر نیز در جلسه این کمیته حاضر شده و به سوالات سناتورها پاسخ دهد.

فیسبوک در سال های گذشته رشد حیرات آوری داشته و تبدیل به  بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان شده است. این شبکه هم اینک بیش از 2 میلیارد کاربر دارد و محبوبیتی فوق‌العاده در بین شهروندان آمریکایی دارد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان