تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷

پایان پرابهام شهردار اصلاح‌طلبان

محمدعلی نجفی، شهردار تهران، بعد از حدود شش ماه فعالیت، در فاصله یک ماه (٢٢ اسفند تا ٢٢ فروردین) بنای رفتن گذاشت و در سؤال‌برانگیزترین حالت ممکن و درحالی‌که ابهامات زیادی را برای عملکرد خود، شورای شهر اصلاح‌طلب تهران و اصلاح‌طلبان ایجاد کرد، در نهایت بعد از دوبار استعفا، روز گذشته با موافقت اکثریت شورای شهر پایتخت از سمت خود کناره‌گیری کرد.
پایان پرابهام شهردار اصلاح‌طلبان
رویداد۲۴محمدعلی نجفی، شهردار تهران، بعد از حدود شش ماه فعالیت، در فاصله یک ماه (٢٢ اسفند تا ٢٢ فروردین) بنای رفتن گذاشت و در سؤال‌برانگیزترین حالت ممکن و درحالی‌که ابهامات زیادی را برای عملکرد خود، شورای شهر اصلاح‌طلب تهران و اصلاح‌طلبان ایجاد کرد، در نهایت بعد از دوبار استعفا، روز گذشته با موافقت اکثریت شورای شهر پایتخت از سمت خود کناره‌گیری کرد. 

شهردار تهران اقداماتي جدید و اصلاحی را به‌خصوص در حوزه شهرسازی و مبارزه با فساد انجام داد و البته به‌جز گزارش و تحویل و تحول در شهرداری تهران که خیلی‌ها را ناراحت کرد و تکان داد، گزارش‌های کم‌سابقه‌ای را هم برای قوه قضائیه ارسال کرد که هنوز خبری از رسیدگی به آنها نیست. نجفی پیش از این هم تجربه ترک مسئولیت به دلیل بیماری را داشت و شائبه رفتن با این دلیل پشت‌سر او بود و این‌بار هم با وجود دلایلی دیگر ترجیح داد با پیش‌کشیدن بیماری جدید خود، این مسئولیت حساس و مهم و دیریافته را رها کند. 

شورای‌پنجمی‌ها شبیه تیمی که به خودی گل زده است تا مدتی به تکذیب و سکوت روی آوردند، اما تعطیلات نوروزی به کمکشان آمد تا کمی درباره وضعیت به‌وجودآمده هم‌فکری کنند. شروع سال ٩٧ که می‌توانست شروع اتفاقاتی جدید و خوشایند با خبرهای خوش برای مردم تهران باشد، تبدیل به جلسه بررسی استعفای شهردار شد. شورای‌پنجمی‌ها به زعم نگارنده برای مقابله با برخی دستورات و تأکیدات دیکته‌شده و فشارها و برای اینکه نشان دهند می‌خواهند کار خودشان را انجام دهند و به زعم برخی و بنا به گفته خودشان، بی‌اطلاع از فشارها و حواشی، بیماری بهانه‌شده برای استعفا را دلیلی منطقی و کافی برای کناره‌گیری از مسئولیت ندانستند، در اولین جلسه رسیدگی به استعفای شهردار منتخبشان با ١٦ رأی به نجفی گفتند که بماند. 

شورایی‌های غافل از فشارهای شدید بیرونی و غافل از عمق تأکیداتی که ریشه خودی (در میان اصلاح‌طلبان) داشت، این تصمیم را گرفتند و نجفی چندساعت بعد استعفای مجدد خود را به محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، تحویل داد. اصرار شورای‌پنجمی‌ها در نگه‌داشتن نجفی با وجود اصرار او برای رفتن این شائبه را که شورایی‌ها یا از فشار و حجم فشار و برخی دلایل مهم دیگر خبر ندارند یا تصور نمی‌کنند موضوع این‌قدر جدی شده باشد، در غیر این صورت باید همان روز داستان استعفا را تمام می‌کردند. شورایی‌ها همچنین تصور نمی‌کردند دادستان كل اين‌گونه با ادبیاتی آمرانه و مؤکد در کارشان دخالت و تهدیدشان کند.

 این‌گونه بود که پس از اظهارات دادستان کل کشور که به نجفی گفت: «هرچه زودتر استعفای مجدد بدهد و اگر این‌گونه نشود عواقب ادامه این وضعیت با شورای شهر خواهد بود»، شورایی‌ها قبل از تعیین‌تکلیف برای استعفای شهردار در جلسه دوم که روز گذشته برگزار شد، واکنش‌های تندی را نسبت به دادستان نشان دادند تا اول از حق نمایندگی خودشان دفاع کنند. 

در این جلسه محمدجواد حق‌شناس از رئیس و هیئت‌رئیسه شورا که واکنشی نداشته اظهار دلخوری کرد و حسن رسولی خطاب به دادستان گفت که باید حرف‌هایش را تغییر دهد و از شورا عذرخواهی کند. او گفت: «دستگاه قضائی که ١٦‌میلیون پرونده روی دستش مانده و به هیچ‌کدام از فسادهایی که شهردار گزارش داده است رسیدگی نکرده، بهتر است به کارهای خودش بپردازد». 
تعدادی از اعضا موافق عجله‌کردن درباره بررسی استعفا و انتخاب سرپرست، آن هم پس از این اظهارات آمرانه دادستان کل کشور نبودند و پیشنهاد تعویق این بررسی تا یکشنبه هفته بعد را مطرح کردند. این پیشنهاد را الویری، خداکرمی، آروین، نظری و میرلوحی مطرح کردند که مسجدجامعی و چند نفر دیگر هم با آن موافق بودند، اما این پیشنهاد رأی نیاورد و اعضا در ادامه با ١٥ رأی موافق و پنج رأی مخالف و یک رأی سفید به رفتن نجفی از بهشت رأی دادند و در این میان آن پنج رأی مخالف و آن یک رأی سفید با وجود آشکارشدن بیشتر جنبه‌های رفتن نجفی قابل‌توجه بود. در همین جلسه اعضای شورا خیلی زود برای انتخاب سرپرست اقدام کردند؛ سمیع‌الله حسینی‌مکارم  که نجفی او را به‌عنوان معاون مالی و اقتصادی انتخاب کرد، درحالی‌که حواشی زیادی داشت، چراکه نام حسینی‌مکارم‌ در فهرست معروف به املاک نجومی مدیران شهرداری تهران بود و از آنجایی که هیچ‌گاه مشخص نشد کدام‌یک از آن اسامی تبرئه و کدام متهم شده‌اند، ابهام درباره آن فهرست تا همین حالا ادامه دارد. 

حسینی‌مکارم پس از انتخابش به‌عنوان سرپرست شهرداری تهران خیلی زود به جلسه شورا رسید که محسن هاشمی با کنایه به او گفت: «چقدر زود رسیدید، انگار پشت در منتظر بودید» و این‌گونه بود که محمدعلی نجفی با انبوهی از سؤالات و ابهاماتی که خودش، اعضای شورای همراهش و البته جریان سیاسی پشت‌سرش ترجیح دادند همین‌طور بماند، از بهشت رفت. او در آخرین اقدام خود عصر دیروز در سومین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران و در مراسم شروع به کار سامانه شفافیت به‌همراه حسینی‌مکارم، سرپرست شهرداری تهران، حضور یافت و در کنایه‌ای که حاکی از تبدیل‌شدن این مراسم به تودیع و معارفه خود بود، گفت: «تودیع و معارفه هم شبیه مراسم ختم است با این فرق که در مراسم تودیع و معارفه میت هم حضور دارد و حرف می‌زند». 

محمدعلی نجفی با بیان اینکه خوشحالم که شورای شهر تهران ضمن اینکه به تقاضای من نظر مثبت نشان داد با یک تصمیم ‏بسیار هوشمندانه، آقای حسینی‌مکارم را به‌عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کرد، افزود: مطمئن هستم در زمان ایشان هیچ ‏رکود و رخوتی در کار شهرداری ایجاد نمی‌شود، چراکه ایشان جزء دوستانی بودند که از اول مسئولیت بنده کنار من بودند و در ‏تنظیم برنامه من برای شورا و انتخاب مدیرانی که دعوت به همکاری شدند، همیشه و در همه ایام حضور داشتند. بنابراین فکر می‌کنم ایشان تسلط کافی دارند و دوستان در شهرداری با ایشان کاملا آشنا هستند. 

نجفی با بیان اینکه عذرخواهی می‌کنم از کسانی که از داخل و بیرون شهرداری در ایام مطرح‌شدن استعفای من خواستند تا استعفا ‏را پس بگیرم، تصریح کرد: اما بنده به دلایلی که بارها گفته شد، نتوانستم این درخواست یا دستور را بپذیرم. به همین دلیل بنده از ‏همه همکاران و دوستانی که چنین تقاضایی کردند و من نیز جسارت کردم، عذرخواهی می‌کنم. او درعین‌حال از کسانی که به دلیل ارتباط و علاقه به همکاری با او در این مدت مسئولیتی ‏را پذیرفتند، تشکر و عذرخواهی کرد و گفت: به اغلب آنها گفته بودم که با یکدیگر یک همکاری چهارساله را پیگیری می‌کنیم و عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم تا پایان ‏ادامه دهم، البته این موضوع خارج از توان و اراده من بود. ‏
در این مراسم که رئیس شورا و تعداد زیادی از اعضای شورای شهر تهران حضور داشتند، تصویری نقاشی‌شده از نجفی به او هدیه داده شد و عکس‌های یادگاری هم گرفته شد. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان