تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۷

سرانجام مدیرعامل فیس بوک وادار به عذرخواهی شد

بنیانگذار فیس بوک که متهم است با همکاری شرکت انگلیسی کمبریج آنالیتیکا، از اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر در جهت اهداف سیاسی در انتخابات آمریکا و همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) سوءاستفاده کرده است گفت: بزرگترین پشیمانی من، غفلت درباره استفاده کاربران و شرکت‌های روسیه برای تاثیر بر رای‌دهندگان آمریکایی است.

رویداد۲۴-بنیانگذار فیس بوک که متهم است با همکاری شرکت انگلیسی کمبریج آنالیتیکا، از اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر در جهت اهداف سیاسی در انتخابات آمریکا و همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) سوءاستفاده کرده است گفت: بزرگترین پشیمانی من، غفلت درباره استفاده کاربران و شرکت‌های روسیه برای تاثیر بر رای‌دهندگان آمریکایی است. فیس بوک که پیش از این نامش با سوء استفاده هکرهای روس و تبلیغات جهت دار در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 امریکا گره خورده و به همراه سایر شبکه های اجتماعی ازجمله توئیتر شرایط سختی را پشت سر گذرانده بود، باز هم خبرساز شد. نشت اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر فیس بوک، چیزی نبود که از چشم مردم مخفی بماند یا کسی از کنار آن با بی اعتنایی عبور کند. به دنبال انتشار این خبر، موج اعتراض کاربران عادی و چهره های سرشناس جان گرفت و درنهایت نیز «مارک زوکربرگ» مدیرعامل فیس بوک از جانب دو کمیته قضایی و بازرگانی سنای آمریکا احضار شد تا طی دو روز، اقدامات این غول دنیای فناوری را برای صیانت از اطلاعات کاربران تشریح کند. همچنین درباره اتهام سوء استفاده از اطلاعات شخصی کاربران بویژه برای مقاصد سیاسی و تاثیر بر انتخابات و نقض حریم خصوصی آنان توضیحاتی ارائه دهد.  درنهایت نیز زوکربرگ در مقابل نمایندگان سنا به خطا‌های این شبکه اجتماعی در سوء استفاده از اطلاعات خصوصی کاربران و نقض حریم خصوصی آنان اعتراف کرد.

یک جلسه پرتنش

این نخستین بار است که موسس فیسبوک برای ارائه توضیحات به کنگره آمریکا فراخوانده شده است و مارک زوکربرگ در این جلسه، درباره حریم خصوصی بیش از 2میلیارد کاربر، فعالیت خارجی ها در این شبکه اجتماعی که گاه در امور امریکا مداخله جویانه می شود و همچنین ابزارهای سوء استفاده از این شبکه اجتماعی در جلسه پرسش و پاسخی بسیار سخت و پرتنش قرار گرفت.

وی که در مقابل کمیته سنای امریکا ایستاده بود، به اتهام خود مبنی بر افشای اطلاعات 87میلیون کاربر گفت: موضوع مشخص این که ما کار کافی برای پیشگیری از فعالیت چنین ابزارهایی که می توانند به کاربران آسیب برسانند تلاش کافی نداشته ایم و من به این کم کاری اعتراف می کنم. زوکربرگ گفت: از اینکه درباره سوءاستفاده برخی موسسات برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا غفلت شده و نتوانسته است زودتر این سوءاستفاده را تشخیص دهد و جلوی آن را بگیرد به شدت پشیمان است اما همه تلاشش را برای مقابله با این مشکل به کار می گیرد. زوکربرگ مسئولیت خطا‌های فیس بوک را پذیرفت و به نمایندگان سنا قول داد که با به کارگیری ابزار‌های هوش مصنوعی برتر، درصدد جبران خطا‌های شرکتش برخواهد آمد.

بنیانگذار فیس بوک که متهم است با همکاری شرکت انگلیسی کمبریج آنالیتیکا، از اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر در جهت اهداف سیاسی در انتخابات آمریکا و همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) سوءاستفاده کرده است افزود: بزرگترین پشیمانی وی، غفلت درباره استفاده کاربران و شرکت‌های روسیه برای تاثیر بر رای‌دهندگان آمریکایی است.

وی عنوان کرد: باید در این باره بیشتر تحقیق کنیم، اما آنچه که تا کنون به آن رسیده‌ایم این است که کمبریج آنالیتیکا با خرید اطلاعات به آن‌ها دسترسی پیدا کرده است و به ما گفته بودند که اطلاعات را حذف کرده‌اند، اما سال پیش مشخص شد که اینگونه نبود.

زوکر برگ با بیان اینکه بررسی نرم افزار‌هایی که اطلاعات کاربران فیس بوک را جمع‌آوری می‌کنند آغاز شده و با جدیت در حال پیگیری است، افزود: در صورت کشف هر گونه سوء استفاده شرکت های تبلیغاتی ازجمله موسسه کمبریج آنالیتیکا همکاری خود را با آن‌ها قطع خواهیم کرد چون کاربران ما برایمان از اهمیت ویِه ای برخوردارند.

مدیرعامل فیس بوک ادامه داد: فیس بوک برای صیانت از حریم خصوصی کاربران تلاش کافی نداشته و دراین میان، اخبار دروغ، رویکرد‌های خشونت بار و منتشر کننده نفرت در فضای مجازی و نیز دخالت خارجی در انتخابات از اهمیت بیشتری برخوردار است.

زوکربرگ با بیان این که ماجرای این روزهای فیس بوک درواقع یک مسابقه جنگی را رقم زده است، ادامه داد: کمپانی من در جنگ دائمی با اپراتورهای روسیه است که می خواهند از ظرفیت این شبکه اجتماعی سوء استفاده کنند.

بنیانگذار فیس بوک همچنین در پاسخ به سوال سناتور «سن پاتریک لی» درباره تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه که در مورد مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا تحقیق می کند، این همکاری را تایید کرد و گفت: مولر با کارکنان فیسبوک مصاحبه کرده است اما من هیچ صحبتی با وی نداشته ام. ازسوی دیگر همکاری ما با بازرس ویژه، محرمانه است و نمی توانم در یک جلسه علنی، امور محرمانه را فاش کنم.

وی ادامه داد: در ماه فوریه دفتر مولر 13 فرد روسی وهمچنین 3 کمپانی روس را به دخالت در  انتخابات سال 2016 امریکا متهم کرد که یکی از آنها «سازمان تحقیقات اینترنتی» بود زوکربرگ افزود: کسانی در روسیه وجود دارند که تنها کارشان تلاش برای ورود به سیستم های ما و سایر سیستم های اینترنتی و بهره برداری از اطلاعات آنها یا قرار دادن خوراک های تبلیغاتی هدفدار است پس ما باید این خطر را جدی بگیریم و برای بهبود وضعیت خود برای مقابله با چنین شرایطی، باید سرمایه گذاری انجام دهیم. وی همچنین به سوال های نمایندگان سنا درباره قوانین سفت و سخت تر شبکه های اجتماعی نیز پاسخ داد.

7میلیون کسب و کار آنلاین در فیس بوک

وی با اشاره به این که موضوع که فیس بوک 2میلیارد کاربر دارد و بیش از 7میلیون کسب و کار آنلاین بر این پلتفرم فعالیت دارند، یکی از نگرانی های خود را مسائل سیاسی و انتخابات دانست. زوکربرگ ادامه داد: موضوع تنها انتخابات امریکا نیست، هرسال انتخابات متعددی در جهان برپا می شود که اگر افرادی مغرضانه از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک استفاده کنند سرنوشت کشورشان تغییر می کند. به همین دلیل می خواهم با تلاش بیشتری مشکلات امنیتی فیس بوک را برطرف کنم تا دیگر در هیچ نقطه جهان شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

بنیانگذار فیس بوک همچنین گفت: هر اپلیکیشنی که پیش از سال ۲۰۱۴ به بخش زیادی از اطلاعات کاربران فیس‌بوک دسترسی داشته مورد تحقیق و بازرسی قرار خواهد گرفت. گفتنی است فیس‌بوک تاکنون نیز ابزارهای هوشمند مصنوعی متعددی طراحی کرده که بتواند حساب‌های جعلی را ردیابی و تعطیل کنند. گفتنی است سیاست‌های نشر آگهی نیز از این پس تغییر می‌کند و هویت کسانی که خواهان انتشار آگهی‌های سیاسی هستند و یا آنها که دارای صفحاتی با فالوئر یا دنبال‌کننده‌های بالا هستند بررسی خواهد شد.

یک قانون محکم برای حفظ حریم خصوصی

همچنین در این جلسه دو نفر از نمایندگان سنا پس از شنیدن سخنان مارک زوکربرگ در قالب یک طرح پیشنهادی با نام قانون رضایت یا Consent ACT ، تلاش کردند تا حریم خصوصی بیش از گذشته حفظ شود. این طرح البته محدودیت‌های جدیدی در زمینه جمع آوری اطلاعات توسط فیس بوک و دیگر شرکت های انلاین اینترنتی ایجاد خواهد کرد تا شرکت ها نتوانند حجم زیادی از اطلاعات خصوصی کاربران را جمع آوری کرده و حریم شخصی آنها را نقض کنند. در صورت اجرای این طرح، شرکت ها برای استفاده، اشتراک گذاری یا فروش اطلاعات شخصی کاربران  باید به طور شفاف رضایت آنها را جلب کنند در غیر این صورت این کار جرم محسوب می شود. گفتنی است مارک زوکربرگ نیز با استقبال از چنین تصمیمی خواستار بحث و تبادل نظر بیشتر در این زمینه شده است.

گفتنی است در زمان پخش تصاویر زنده این جلسه از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، سهام فیس بوک که مدتی است با کاهشی جدی مواجه شده و بیش از ۵۰ میلیارد دلار افت نشان داده بود، دستخوش تغییرات شد و به بالاترین ارزش خود در این مدت بحرانی رسید.

خبرهای مبتنی بر نشت اطلاعات کاربران در فیس بوک نه تنها بر ارزش سهام این شبکه اجتماعی تاثیری منفی گذاشت بلکه بسیاری از سلبریتی ها را نیز به واکنش نشان داد تا اکانت خود را در فیس بوک حذف کنند. ازسوی دیگر همین سلبریتی ها تلاش کردند تا جنبش تحریمی 24 ساعته فیس بوک را برگزار کنند. این جنبش که از کاربران خواست حتی اگر نمی خواهند اکانت خود را حذف کنند به مدت 24 ساعت درآن پست نگذاشته و به تبلیعات واکنش نشان ندهند یا شرکت های تبلیغاتی نیز هیچ تبلیغاتی بر روی این اپلیکیشن قرار ندهند و درواقع آن را تحریم کنند. این جنبش تحریمی دیروز چهارشنبه اجرا شد و بسیاری از کاربران به نشانه اعتراض به نقض حریم خصوصی به آن پیوستند تا به زاکربرگ بفهمانند که فروش دیتای خصوصی کاربران، نقض آشکار حریم خصوصی افراد است و وی به آن پایبند نبوده است.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان