تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
اعتراف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

اشتباه کردم بچه ام را فرستادم مدرسه تیزهوشان

رئیس پیشین سازمان صدا و سیما و عضو کنونی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدتی است که عملا تبدیل به مدافع مدارس تیزهوشان شده است، مدارسی که یکی از تامین کنندگان "مشتری-دانش آموز" برای موسسات تست و کنکور هستند و برخی برآوردها از گردش مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی آنها در سال خبر می دهند!
رویداد۲۴-رئیس پیشین سازمان صدا و سیما و عضو کنونی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدتی است که عملا تبدیل به مدافع مدارس تیزهوشان شده است، مدارسی که یکی از تامین کنندگان "مشتری-دانش آموز" برای موسسات تست و کنکور هستند و برخی برآوردها از گردش مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی آنها در سال خبر می دهند!

عزت الله ضرغامی درست در بحبوحه تصمیم وزارت آموزش برای حذف مدارس تیزهوشان توئیتی منتشر کرد و مدعی شد که طبق تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون تیزهوشان برقرار است؛ توئیتی که بازتاب های شادمانه آن در سایت ها و کانال های موسسات تست و کنکور قابل توجه بود و البته واکنش وزیر آموزش و پرورش را نیز به دنبال داشت که مهندس! کی و کجا چنین مصوبه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم؟!

البته که هر کسی و از جمله جناب عزت‌الله ضرغامی حق دارد مدافع یا مخالف مدارس تیزهوشان باشد اما نکته اینجاست که همین فرد در سخنرانی که ۲ سال پیش انجام داده و فایل آن موجود است، به صراحت از مدارس تیزهوشان انتقاد می کند و می گوید که دانش آموزان این مدارس دائما تحلیل می روند و به لحاظ سبک زندگی افت می کنند.

او همچنین به خاطره خود از قبولی فرزندش در مدارس تیزهوشان اشاره می کند و می گوید که چند سال پیش در آزمون این مدارس قبول و باعث خوشحالی خانواده شد.

ضرغامی می افزاید: همان زمان آقای فانی( معاون وقت متوسطه آموزش و پرورش) به من توصیه کرد فرزندم را در مدرسه تیزهوشان ثبت نام نکنم، من اعتنایی نکردم اما بعد از دو سال با توجه به وضعیت این مدارس فهمیدم که اشتباه کرده ام.

حال نه تنها باید از جناب ضرغامی درباره دو رویکرد متناقضش درباره مدارس تیزهوشان پرسش کرد بلکه نکته جالب تری که باید بدان توجه نمود این است که مدارس تیزهوشان به حدی "ضد زندگی" هستند که حتی معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش ، نه رسما ، که از باب رفاقت به دوست اش توصیه می کند که فرزندش را به این مدارس نفرستد، مدارسی که همه زندگی و نوجوانی بچه ها را می گیرند تا آنها را با درس هایی فراتر از سطح مدارس متعارف و تست ها و آزمون های مکرر بمباران و در نهایت به اعتراف ضرغامی، سطح زندگی شان را دچار افت کنند.

بی جهت نیست که در سیستم های مدرن آموزشی و در کشورهای پیشرو، مدارس تیزهوشان برچیده شده اند و البته نتایج آموزشی و پرورشی بهتری از ایران دارند.

توصیه معاون وقت متوسطه وزارت آموزش و پرورش به دوست (یا دوستانش) که بچه هایتان را به مدارس تیزهوشان نفرستید دلیل محکمی است که ثابت می کند خود مسوولان آموزش و پرورش هم سال هاست که بر ناکارآمدی و غیرکارشناسی بودن مدارس تیزهوشان واقف شده اند ولی تا کنون به دلایل متعددی این جرات و جسارت در سطوح تصمیم گیری آموزش و پرورش وجود نداشته است که لااقل در این باره تجربیات جهانی را پیاده و این مدارس را از سپهر آموزشی کشور حذف کنند.

اینک که چنین اراده ای شکل گرفته و قریب به اتفاق کارشناسان تعلیم و تربیت و علوم روان شناسی از این اصلاح ملی حمایت کرده اند، بسیار عجیب و غم انگیز است که عده ای حتی با وجود مخالفت های قبلی، به ناگاه مدافع این مدارس شده اند، مدارسی که به اذعان خودشان، افت کیفیت زندگی، محصول نامبارک شان است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان