تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

چشم جهان به کاخ سفید/ ترجیح تهران ادامه برجام است

دیپلمات‌های اروپایی بر این باور هستند که شانس بسیار کمی برای باقی ماندن رئیس‌جمهوری آمریکا در برجام وجود دارد.

رویداد۲۴-دیپلمات‌های اروپایی بر این باور هستند که شانس بسیار کمی برای باقی ماندن رئیس‌جمهوری آمریکا در برجام وجود دارد.«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا امروز –سه‌شنبه- تصمیم خود را درباره توافق هسته‌ای ایران اعلام می‌کند و بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی بر این باورند که واشنگتن از توافقی که کاخ سفید بارها آن را «بد» خوانده بود، خارج می‌شود.

ترامپ روز گذشته –دوشنبه-در توییتر خود نوشت که ساعت ۱۴ ظهر امروز به وقت واشنگتن و زودتر از موعد مقرر ۱۲ می، تصمیم خود را درباره برجام اعلام خواهد کرد.

ترامپ بارها تهدید به خروج از توافقی کرده که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را در مقابل محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور کاهش داده است؛ توافقی که ترامپ آن را دارای ضعف‌های وحشتناک می‌خواند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که متحدان اروپایی تا اندازه زیادی با ترامپ موافق هستند که توافق ایران دارای عیب‌هایی است.

دیپلمات‌های اروپایی در این باره اعلام کردند که پیش‌بینی می‌کنند ترامپ از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، چین و فرانسه و آلمان و روسیه) در سال ۲۰۱۵ خارج شود.

یک دیپلمات اروپایی بر این باور است که شانس بسیار کمی برای باقی ماندن ترامپ در برجام می‌بینید.

اشاره ایران

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران روز گذشته –دوشنبه- تاکید کرد که حتی در صورت عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران در این توافق باقی خواهد ماند.

روحانی گفت که ایران خود را برای همه احتمالات آماده کرده است و یکی از این احتمالات ادامه برجام بدون آمریکا و با همراهی ترویئکای اروپایی، چین و روسیه است.

شبکه خبری اسکای نیوز عربی گزارش داد که در حالی که قرار است تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برجام اعلام شود، دیپلمات‌ها بر این باور هستند که شانس ماندن آمریکا در این توافق بسیار اندک است ولی تهران همچنان ترجیح می‌دهد که برجام پابرجا بماند.

تلاش اروپایی

بریتانیا، فرانسه و آلمان همچنان به توافق هسته‌ای ایران پایبندند اما هم‌زمان به دنبال پاسخ به شکایت‌های آمریکا از برجام به دنبال مذاکرات جدید با ایران در زمینه برنامه موشک بالستیک و برنامه هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ و زمانی که مهلت توافق برجام به پایان می‌رسد، هستند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا که هم‌اکنون برای انجام مذاکره در واشنگتن به سر می‌برد، گفت که برجام نقاط ضعفی دارد اما درمان آن ممکن است.

نیویورک تایمز نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد که تا این لحظه بریتانیا در حال رایزنی با دولت ترامپ و متحدانش در فرانسه و آلمان برای تضمین اصلاح برجام است.

منبع: ایلنا
برچسب ها: توییتر ، اخبار روز
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان