تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

رویترز: احتمال از سرگیری شبکه نفوذ سیاسی در ایران برای دور زدن تحریم‌ها/ روحانی هدف انتقاد تندروها

رویترز در گزارشی به نقل از یکی از مقام‌های ایرانی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: هیچ رییس‌جمهوری قرار نیست سیستم سیاسی ایران را در نتیجه تردیدهای پیرامون توافق هسته‌ای تضعیف کند؛ در نتیجه اتفاقی که می‌افتد این است که روحانی در وضعیت بدی قرار خواهد گرفت.

رویداد۲۴-رویترز در گزارشی به نقل از یکی از مقام‌های ایرانی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: هیچ رییس‌جمهوری قرار نیست سیستم سیاسی ایران را در نتیجه تردیدهای پیرامون توافق هسته‌ای تضعیف کند؛ در نتیجه اتفاقی که می‌افتد این است که روحانی در وضعیت بدی قرار خواهد گرفت.رویترز نوشت: «جریان اصولگرا در ایران آماده حمله به حسن روحانی در صورت خروج ترامپ از توافق هسته‌ای است.»

بر اساس این گزارش، مقام‌های ایران گفته‌اند خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و بسط تحریم‌هایی که تاکنون تعلیق شده بود می‌تواند زمینه‌ساز احیای یک اختلاف سیاسی در ایران باشد. 

رویترز نوشت: «فسخ توافق هسته‌ای می‌تواند موازنه قدرت را به نفع اصولگراران در ایران که خواستار ممانعت از برنامه‌های میانه‌روانه حسن روحانی و توانایی او برای بازگشایی روابط با غرب هستند، تغییر دهد.»

به گفته یکی از مقام‌های ایرانی که نامش برده نشده زمانی که بحران تمام شود اصولگراها سعی می‌کنند رییس‌جمهور را تضعیف کرده و به حاشیه برانند. 

در این گزارش به نقل از یکی از مقام‌های ایرانی که نامش برده نشده اعلام شد که هیچ رییس‌جمهوری قرار نیست سیستم سیاسی ایران را در نتیجه تردیدهای پیرامون توافق هسته‌ای تضعیف کند؛ در نتیجه اتفاقی که می‌افتد این است که روحانی در وضعیت بازنده قرار خواهد گرفت. برای روحانی خطر این وضعیت بسیار بالاست. 

رویترز با بیان این ادعا که برخی جریان‌ها در داخل ایران نمی‌خواهند روابط با غرب علیرغم اینکه فواید اقتصادی برای آن‌ها در بردارد از این بیشتر شود، به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشت: در شرایطی که حسن روحانی تضعیف شده باشد و نتواند سیاست‌هایی از قبیل ایجاد روابط گشوده با غرب را هدایت کند دوره جریان او در واقع در سال ۲۰۲۱ و با پایان ریاست‌جمهوری روحانی تمام خواهد شد.

یکی دیگر از مقام‌های دولتی ایران در شرایطی که خواسته نامش برده نشود به رویترز گفته که سیاست داخلی در ایران ایجاد تنش‌زدایی با غرب را برای روحانی اگر غیرممکن نکند، بسیار سخت خواهد کرد. 

بر اساس این گزارش، علی رغم تهدید‌های ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای بسیاری از مقام‌های ایران گفته‌اند که تا زمانی که ایران از بازارهای مالی جهانی و سیستم تجارت جهانی حذف نشود به پایبندی‌اش به برجام ادامه خواهد داد. 

بر اساس این گزارش از نظر بسیاری از شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری در ایران سخت‌تر خواهد شد چرا که آن‌ها نگران بازگشت تحریم‌های یک جانبه آمریکا و عواقب ناشی از  نقض تحریم‌ها علیه ایران هستند. این یکی دیگر از زمینه‌هایی است که روحانی با آن مواجه است. اگر توافق هسته‌ای فروبپاشد، قدرت روحانی برای محدود کردن دخالت برخی جریان‌ها در اقتصاد از این هم کمتر شده و تندروها تقویت خواهند شد. 

به گفته یک دیپلمات غربی در ایران، در صورت خروج آمریکا از برجام باید شبکه تجاری وسیع و نفوذ سیاسی برای دور زدن تحریم‌ها در کسب وکار‌ها بار دیگر مانند سال‌های گذشته وارد عمل خواهد شد.

بر اساس این گزارش نگرانی‌ها از درگیری ایران و اسرائیل هم در روزهای اخیرتقویت شده است.

منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان