تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

جلد دیگری از تذکره‌های فارسی منتشر شد

بخش شاعران دارالسلطنة قزوین از تذکرۀ «خلاصة‌الاشعار و زبدة‌الافکار» به تصحیح و تحقیق سعید فرمانی منتشر شد.

رویداد۲۴-بخش شاعران دارالسلطنة قزوین از تذکرۀ «خلاصة‌الاشعار و زبدة‌الافکار» به تصحیح و تحقیق سعید فرمانی منتشر شد. در معرفی این کتاب عنوان شده است: این تذکره که مفصّل‌ترین و گسترده‌ترین تذکرة عمومی تاریخ ادبیات فارسی شمرده می‌شود، از یک مقدمه، چهار فصل ابتدایی، چهار رکن، مقدمه خاتمه، و خاتمه‌ای مبتنی بر ۱۲ اصل تشکیل شده است که هر اصلی از این اصول به ناحیۀ جغرافیایی خاصی اختصاص دارد و معرفی شاعران هم‌روزگار مؤلف را شامل می‌شود.

میرتقی‌الدین کاشانی، مؤلف این تذکره، از سخن‌سنجان و نویسندگان عهد صفوی، حدود سال ۹۵۶هـ‌ق در کاشان دیده به جهان گشود. درگذشت او را نیز حدود سال‌های ۱۰۲۲ تا ۱۰۲۴هـ‌ق نوشته‌اند. او از شاگردان محتشم کاشانی بود و در شعر، «ذکری» تخلص می‌کرد. میرتقی‌الدین به سبب همت والایش در تدوین چنین اثر ماندگاری از همان دوران به «میر تذکره» شهرت یافت. تقی کاشی تذکرۀ عظیم خود را که مهم‌ترین اثرش محسوب می‌شود، حدوداً در ۴۰ سال بین سال‌های ۹۷۵ تا ۱۰۱۶هـ‌ق تألیف کرده است.

این بخش از تذکره که با تلاش سعید فرمانی، شاعر و پژوهشگر، به دست مخاطبان ادبیات فارسی رسیده، به ذکر شاعران دارالسلطنۀ قزوین پرداخته است. در این کتاب میرتقی کاشانی ۲۵ شاعر از شاعران قزوین را ـ‌ که نیم‌قرنی در آن روزگار پایتخت ایران‌زمین بوده‌ ـ معرفی کرده و بیش‌وکم گزیده‌ای از اشعار هر کدام را آورده است. تا جایی که می‌دانیم، دیوان هیچ‌یک از شاعرانی که نامشان در این اصل آمده، یا تا به حال یافت نشده و یا اگر دیوان موجود است، تصحیح و چاپ نشده است.

مصحح این کتاب، تصحیح حاضر را بر پایۀ هفت نسخۀ خطی از این تذکرۀ مهم که تا به این لحظه از لابه‌لای کتابخانه‌های ایران و جهان یافت شده، قرار داده است. تصحیح بخش قزوین از تذکرۀ خلاصة‌الاشعار، به‌طور گسسته و پیوسته حدود چهار - پنج سال زمان برده است.

علاقه‌مندان به حوزه ادبیات و تاریخ می‌توانند این کتاب ۲۳۸ صفحه‌ای را به قیمت ۱۸هزار تومان از انتشارات سفیر اردهال تهیه کنند.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان